De Astra Twin Top, Opels nieuwe coupé-cabrio, is een elegante verschijning die nu ook meedanst in het segment van de cabrio's met een opvouwbaar vast dak. Een trend die voor- en tegenstanders kent. Interessant is in dit geval het driedelige daksysteem (de meeste auto's houden het bij tweedelig) dat het mogelijk maakt om het dak compacter op te vouwen, waardoor extra plaatsruimte in de koffer vrijkomt. Dat is hier overigens aardig gelukt, want ook in de cabrioconfiguratie rest er nog meer dan 200 liter laadvolume. Met het dak op is er zelfs 440 liter beschikbaar en dat is echt wel veel.
...

De Astra Twin Top, Opels nieuwe coupé-cabrio, is een elegante verschijning die nu ook meedanst in het segment van de cabrio's met een opvouwbaar vast dak. Een trend die voor- en tegenstanders kent. Interessant is in dit geval het driedelige daksysteem (de meeste auto's houden het bij tweedelig) dat het mogelijk maakt om het dak compacter op te vouwen, waardoor extra plaatsruimte in de koffer vrijkomt. Dat is hier overigens aardig gelukt, want ook in de cabrioconfiguratie rest er nog meer dan 200 liter laadvolume. Met het dak op is er zelfs 440 liter beschikbaar en dat is echt wel veel. Dat kan doordat de architectuur van de GTC is overgenomen, maar dan met een extra lange overhang. Een unieke Easy Load-functie zorgt er zelfs voor dat het opgeplooide dak tijdens het laden omhoog kan om makkelijker te werken. Het openen van het dak duurt zo'n dertig seconden en het volstaat daarvoor om een knop ingedrukt te houden. Dat kan ook rijdend tot 30 km/uur. Opel spreekt van een vierzitter, maar de Astra is eigenlijk veel meer een 2+2, ook in de breedte is het een beetje krap zitten vanwege het daksysteem. Het instappen achterin vergt wat behendigheid. Onder de motorkap is er keuze tussen vier benzinemotoren (105 tot 200 pk) en een 150 pk sterke 1.9 CDTI turbodiesel. Zelf krijgen we de 1.8 benzine mee met 140 pk onder de leden, maar wie gewend is om met moderne turbodiesels te rijden, verbaast zich telkens weer over de relatieve sloomheid van benzinemotoren. Zeker in het geval van versnellingsbakken met vijf niveaus. Ook de Astra Twin Top komt een beetje traag tot leven. Laat ons zeggen dat hij op zijn best is om te cruisen. Comfortabel is hij vooraan anders wel, met goed steunende stoelen en ook bij het rijden worden de oneffenheden aardig weggefilterd. Met de uitrusting zit het goed : standaard krijgt de Astra Twin Top zelfs een manuele airco mee, een computer en een radio-cd-speler met bediening op het stuur. Op het tweede niveau zit daar ook nog een cruisecontrol op en een extra antikoprolsysteem dat uit twee aluminium rolbeugels bestaat en achter de stoelen in 2/10 seconden omhoogspringt. Deze elegante coupé-cabrio verrast naast zijn standaarduitrusting ook door zijn goede prijs-kwaliteitsverhouding en zijn redelijk verbruikt. Wie het bij cruisen houdt, blijft in de buurt van de 7 liter/100 km. Wie gehaast is, speelt meteen in een heel andere verbruiksliga. Motor : viercilinder benzinemotor met een slagvolume van 1796 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 140 pk/103 kW bij 6300 toeren/minuut en max. koppel van 175 Nm bij 3800 toeren/minuut. Afmetingen : 447,6 cm (l), 183,1 cm (br), 141,4 cm (h) en 261,4 cm (wielbasis). Koffervolume : 205-440 liter. Verbruik in liter/100 km : 10,3 (stad), 6,2 (buiten stad), 7,7 (mix). C02-uitstoot : 185 gr/km. Prijs inclusief btw : 23.740 euro, vermeerderd met 867 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 259,25 euro. Andere versies : 1.6 (22.100 euro), 2.2 (24.450 euro), 3.0 (32.190 euro), 1.9 CDTI (22.850 euro).pierre darge