Het gaat eindelijk weer goed met Maserati. Vorig jaar werd voor het eerst sinds lang opnieuw winst geboekt en vonden 7496 wagens een koper, 30,7 procent meer dan het jaar voordien. Daardoor kan het Italiaanse topmerk pronken met een winstgevende en toch exclusieve commercie, en dat is niet iedereen gegeven. In afwachting van de komst van een derde familie, heeft Maserati een exclusieve vierdeurs Quattroporte in huis en een Granturismo waarmee we even zoet waren in de Camargue.
...

Het gaat eindelijk weer goed met Maserati. Vorig jaar werd voor het eerst sinds lang opnieuw winst geboekt en vonden 7496 wagens een koper, 30,7 procent meer dan het jaar voordien. Daardoor kan het Italiaanse topmerk pronken met een winstgevende en toch exclusieve commercie, en dat is niet iedereen gegeven. In afwachting van de komst van een derde familie, heeft Maserati een exclusieve vierdeurs Quattroporte in huis en een Granturismo waarmee we even zoet waren in de Camargue. Die coupé kreeg niet alleen een zeer opvallende neus mee, die verwijst naar het roemrijke verleden, maar werd vooral 36 cm langer dan de oude Coupé GT. Met een lengte van 4,88 meter is hij dan ook langer dan de BMW 6-reeks en de Jaguar XKR. Dankzij de zeer lange wielbasis (2,94 m) slaagden de technici erin een vierzitscoupé te ontwerpen, ook al blijft de beenruimte achterin verre van royaal en gaat het instappen niet vanzelf. Omdat men van een Granturismo niet in de eerste plaats spetterende acceleraties verwacht, maar evenzeer comfort, werd een klassieke zestrapsautomaat ingebouwd die tegen de motor aangeplakt zit. Want hij is te groot om hem, volgens het transaxle-principe, tegen de achteras te monteren. Daardoor en in combinatie met de motor die achter de vooras zit, werd een zeer evenwichtige gewichtsverdeling van 49-51 procent gerealiseerd. Voor het comfort werd ook de ophanging aangepast en daardoor zijn wat rolneigingen aanwezig, die manifesteren zich bij plotse uitwijkmanoeuvres. Ook de directie had wat nauwkeuriger gekund. Maar het interieur is zonder meer prachtig, afgewerkt met leder en een streepje hout. Zeer Italiaans en met veel klasse, met het klassieke, centraal gemonteerde ovale klokje. Achter het stuur zitten twee spatels om manueel te schakelen. Op de weg verrast het prachtige geluid van de V8-motor die door Ferrari werd ontwikkeld en een fraaie 405 pk aflevert - voor wie boven de 7000 toeren klimt. In gewone omstandigheden en op de snelweg wordt dat geluid voorbeeldig weggefilterd en gedraagt de Grandturismo zich als een auto zijn naam waardig : sereen, snel, comfortabel. En dat terwijl hij toch bijna twee ton zwaar is en de automaat een beetje traag reageert. Dat is ook zo in de sportstand. Daarbij klimt hij alleen wat hoger in de toeren alvorens op te schakelen. Geef ons maar een gerobotiseerde klassieke bak, zoals die binnenkort verwacht wordt op de Granturismo S die al in Genève te kijk stond. Bij Maserati spreken ze in verband van hun nieuwste producten van Excellence through passion, en dat kunnen we geheel onderschrijven. Twijfelaars, die zich de onbetrouwbaarheid uit het verleden herinneren, wordt drie jaar garantie meegegeven.