Er zweeft een blauwe zeppelin boven het Milaanse stadscentrum. De zaterdagse, winkelende massa kijkt amper op. Ze hebben indrukwekkender dingen gezien deze week. Sinds dinsdag is het stadscentrum immers in de ban van het design : honderden evenementen, showroomopeningen, tentoonstellingen, installaties en projecten werden in een kleine week voorgesteld.
...

Er zweeft een blauwe zeppelin boven het Milaanse stadscentrum. De zaterdagse, winkelende massa kijkt amper op. Ze hebben indrukwekkender dingen gezien deze week. Sinds dinsdag is het stadscentrum immers in de ban van het design : honderden evenementen, showroomopeningen, tentoonstellingen, installaties en projecten werden in een kleine week voorgesteld. Het waren de pilootvissen van de grote haai waarvoor honderdduizenden bezoekers naar de Italiaanse hoofdstad afzakken : de 45e internationale Salone del Mobile. Voor de eerste keer vond die plaats in het gloednieuwe expocomplex Fiera Milano van architect Massimiliano Fuksas. Goed voor twintig hallen, meer dan 200.000 m2 stands en 2549 exposanten. We selecteren de belangrijkste trends, ontwerpers en verrassendste exposities. Nomadische Freestyle : maak er een zootje van en geniet ervan. Meubelen staan niet langer tien tot twintig jaar op een weloverwogen en op de millimeter nauwkeurig bekeken plaats in de woonkamer. Nu zijn ze multifunctioneel. Ze kunnen verrollen (Box van James Irvine bij MDF Italia), verschuiven (Athos van B&B Italia) en verdraaien. Ze kunnen uitgetrokken of aan- en uitgekleed worden (zie de veertien versies van dezelfde sofa bij Moooi en de A-Poc stoel van Ron Arad en Isseye Miyake bij Moroso). Fauteuils (bij Walter Knoll) en tafels (bij De Padova) kunnen open- en dicht. Ferruccio Laviani maakt de kussens van de zitting en de rugleuning van zijn fauteuil voor Molteni in verschillende formaten, waardoor een soort patchwork ontstaat. De modulaire meubelen blijven dus populair en vooral met boekenkasten wordt gespeeld : niet meer dan kratten bij Jasper Morrison voor Established & Sons of verschillende elementen bij Patricia Urquiola voor B&B Italia en met T-modules bij Gebrüder Thonet. Ook met materialen en technieken wordt vrij omgesprongen en er wordt gemixt. The Worker, de stoel van Hella Jongerius voor Vitra is daarin mooi geslaagd : een mix van materialen (hout, stof, leer en aluminium), van hightech en handwerk. Natuzzi combineert leer en stof, B&B Italia plakt twee soorten plastic op elkaar, stof en tropisch - maar ecologisch gecertificeerd - hout zijn gekoppeld bij een stoeltje van Alfredo Häberli (eregast van de biënnale Interieur 2006) voor het Zwitserse Wogg. Bulthaup combineert een aluminium front met randen van notenhoutfineer. Zelfs met vaste typologieën wordt gespeeld : de Slow Chair van de Bouroullecs voor Vitra is een anderhalf : je kunt dicht tegen iemand aankruipen of comfortabel zitten als ouder en kind. Iets soortgelijks zien we met de lounge chair van Ludovica en Roberto Palomba bij Zanotta. Jongerius bedacht een reeks 'zwervende' kussens, een plateau en een kom. Ook aan stoelen, tafels, krukjes en bijzettafeltjes van andere merken duiken handvatten op. Het is niet toevallig dat Moroso precies nu uitpakt met een reeks decoratieobjecten. Ze zijn vrij te combineren, makkelijk verplaatsbaar, goedkoper en sneller vervangbaar dan een nieuwe bank. Opvallend is ook het grote aantal poefs, krukjes en bijzettafeltjes : bijna elk merk heeft er eentje in de collectie. Breien, weven, vlechten : handwerk inspireert. Hoewel meestal industrieel geïnterpreteerd zien we kant- en borduurwerk, maar ook geweven, gevlochten en gebreide stoffen en meubelen. Cappellini vlecht, op logogekke manier, een zitting aan de New Antiques van Marcel Wanders, gevlochten strengen plastic vormen de One Chair van Phillippe Starck bij Driade. Matteograssi spant eerst het leer op het frame en snijdt er dan openingen in. Hannes Wettstein weeft voor een stoeltje voor Accademia. De Slow Chair van de Bouroullecs bij Vitra is gebreid. De geribde Chicago-tricotstof van Kvadrat vonden we dan weer terug bij Leolux en bij Ahrend. De poefjes van het Belgische Casalis lijken mutsjes. Zelfs met plywood wordt er geweven (bij Emmemobile). Imperfecte perfectie : charmeren doen ze, de blutsen in het flesje water dat een bezoeker bij Moooi, Interlübke en Cor krijgt, in de Hollow van Patricia Urquiola bij B&B Italia, in de Mr. Burgati van Francois Azambourg bij Cappellini, in de lamp van Dark voor Quinze&Milan en het kleiwerk van Maarten Baas. Net iets te scheef en hoekig zijn ook de tafel van Arik Lévy voor Baleri Italia, de op elkaar gelijmde plaatjes van de Campana's voor Edra, de No End van Jakob + McFarlane bij Sawaya & Moroni is dan weer helemaal in de facettrend van vorig jaar. Ze staan symbool voor de imperfectie die getolereerd wordt. Het hoeft niet sleek en clean te zijn. Gewoon mag ook. In die zin verbaast het niet dat we verdacht veel potten choco tegenkomen. Nutella blijkt sponsor van een evenement rond lichtinstallaties. Cappellini benadrukt de leefbaarheid van zijn collectie door - à la Big Brother - vijf mensen in de megastand te laten wonen. De Vecchi doet het door zijn nieuwigheden te presenteren in Viswinkel Claudio en Dornbracht stelt voor in een boerderijinstallatie mét rondlopende varkens. Gewoon en degelijk dus. Getuige daarvan een reeks ruwe en robuuste ontwerpen. Zeven (!) dikke bamboepoten bij Gervasoni, een stoere tafel van Garth Roberts bij Zanotta, een bankje of schap van Jasper Morrison bij Cappellini en een geknikt melkkrukje van Philippe Allaeys bij Viteo. Zelfs terracotta wordt gebruikt : als stabiliserende poot van een lamp van Jongerius bij Vitra of als look bij Kartell. Sommige merken gaan bewust ironisch om met het vroegere streven naar perfect minimalisme. Brand van Egmond, Sawaya & Moroni en Montis geven hun tweedimensionale kijk op barokke luchters, kandelaars en krukjes. Tord Boontje installeert een bitterzoete badkamer bij Axor van Hansgrohe : met een barokke luchter die ophangt aan stevige messen, Psycho achterna. Droog design koos als thema Garden of Delight, maar voegt scherpe kantjes toe. In het uit papier gesneden feeërieke bos van Susanne Kessler en Petra Eichler zit bijvoorbeeld een machinegeweer geknipt. De picknick die je kunt kopen bestaat uit producten van brandnetel. Door Leen Creve