Sinds de lancering van de PT Cruiser vijf jaar geleden, is het de derde keer dat we de eigenzinnige Amerikaan voorrijden. Dat ligt enerzijds aan zijn onweerstaanbare aantrekkingskracht, die wel eens als Hollywoodiaans werd omschreven. Allicht daarom is Patrick Duynslaegher een fan én gelukkige bezitter. Anderzijds had onze keuze te maken met de verschillende evoluties : na de brave 1.6 liter benzine waarmee hij debuteerde, was er de uitstekende ...

Sinds de lancering van de PT Cruiser vijf jaar geleden, is het de derde keer dat we de eigenzinnige Amerikaan voorrijden. Dat ligt enerzijds aan zijn onweerstaanbare aantrekkingskracht, die wel eens als Hollywoodiaans werd omschreven. Allicht daarom is Patrick Duynslaegher een fan én gelukkige bezitter. Anderzijds had onze keuze te maken met de verschillende evoluties : na de brave 1.6 liter benzine waarmee hij debuteerde, was er de uitstekende 2.2 Mercedes-turbodiesel en vandaag rijden we met de GT Turbo. Nu is dat een wat opmerkelijk epitheton voor een auto die allesbehalve als een sportwagen oogt. Met een 2.4 liter onder de kap die voor 223 pk zorgt en een hoger koppel bezit dan de voortreffelijke turbodiesel is hij in beginsel alvast goed toegerust. Jammer van zijn wat bonkige uiterlijk dat een goede aërodynamica in de weg staat. Op de weg bleek de PT Cruiser alvast in zijn sas, al ligt dat hoge koppel van 332 Nm behoorlijk ver. Men moet ervoor tot tegen de 4000 toeren klimmen, en daarmee is hij een echte turborunner : flitsend snel en fluks reagerend voor wie bereid is hoog in de toeren te gaan. En met een top van 213 km/uur, maar dat durven we zelfs tussen twee flitspalen niet uitproberen. De keerzijde van de medaille is het verbruik. Wie een beetje sportief rijdt en hoog in de toeren opereert, komt makkelijk op een forse 12 liter per 100 km uit en dan is de tank van 57 liter echt wel aan de krappe kant. De PT Cruiser wil ook een monovolume zijn en werd daarom ontworpen met uittilbare stoelen met behoorlijk wat verstelmogelijkheden. De passagiersstoel voorin kan worden dichtgeklapt, zodat voorwerpen tot 2,44 meter lengte kunnen worden vervoerd. Standaard krijgt de GT ook een indrukwekkende uitrusting mee, van ABS, vier airbags, elektrisch bediende ramen, een elektrisch in de hoogte verstelbare bestuurderszit en airco tot een radio met navigatiesysteem. Minder gelukkig waren we dan weer met de grote draaicirkel die het gebruik in de stad wat bemoeilijkt. Wie de versies vergelijkt, ontdekt dat er een Classic met turbodiesel is vanaf 21.417 euro met een jaarlijkse rijtaks van 443,41 euro, terwijl de GT al 27.830 euro moet kosten met 461,60 euro rijtaks. De staat int bij aankoop 495,79 BIV voor de turbodiesel en een forse 4957 euro voor de GT, precies tien keer meer.Pierre DargeDe Chrysler PT Cruiser koppelt een sportieve roeping aan een praktisch interieur, maar valt stukken duurder uit dan de uitstekende turbodiesel.