De achtste generatie van de Honda Civic toont een zeer vernieuwende en eigenzinnige vormgeving die ook in de concentrische cirkels van het dashboard wordt doorgetrokken. Opmerkelijk is wel dat hij 3 centimeter korter werd dan zijn voorganger en zijn wielbasis zelfs met 5 centimeter kromp. Wel werd hij een hap lager en breder. Toch hypothekeert die verkleining geenszins de interieurruimte omdat enkele interessante en ruimtebesparende oplossingen werden doorgevoerd zoals de compacte achtertrein en de plaatsing van de brandstoftank onder de voorstoelen. De passagiers achterin krijgen meer dan voldoend...

De achtste generatie van de Honda Civic toont een zeer vernieuwende en eigenzinnige vormgeving die ook in de concentrische cirkels van het dashboard wordt doorgetrokken. Opmerkelijk is wel dat hij 3 centimeter korter werd dan zijn voorganger en zijn wielbasis zelfs met 5 centimeter kromp. Wel werd hij een hap lager en breder. Toch hypothekeert die verkleining geenszins de interieurruimte omdat enkele interessante en ruimtebesparende oplossingen werden doorgevoerd zoals de compacte achtertrein en de plaatsing van de brandstoftank onder de voorstoelen. De passagiers achterin krijgen meer dan voldoende plaats en de koffer is zelfs opmerkelijk ruim. Wie de achterstoelen neerklapt, krijgt een perfect vlakke laadvloer en een homogeen volume van liefst 1352 liter. De ontwerpers van Honda hebben een sterk staaltje van ruimtelijke ordening neergezet. Anderzijds hindert de eigenzinnige vorm wel het uitzicht naar achteren. De driehoekige uitlaten trekken achteraan de aandacht. De Civic is voor Europa ontworpen, wordt in het Britse Swindon geproduceerd en is voorlopig alleen in vijfdeurs verkrijgbaar. Er is keuze tussen twee benzinemotoren en de 2.2 turbodiesel die veel lof oogstte in de Accord. Standaard krijgen alle modellen een zesversnellingsbak mee. Zelf kozen we ook voor de zelfontbrander. Achter het stuur is het even wennen. Het dashboard is origineel, maar op een chaotische manier samengesteld, zodat het duidelijk noch ergonomisch is, terwijl het materiaal ook zeer goedkoop oogt. Wel apprecieerden we de centrale toerenteller en het multifunctionele stuur. De stoelen bieden een voortreffelijk goede steun, het stuur kan in twee richtingen worden versteld en de pook laat zich makkelijk en nauwkeurig bedienen. De motor lijkt op papier met 140 pk en 340 Nm niet meteen een hoogvlieger, maar op de weg en gekoppeld aan de zesbak toont hij zich bijzonder alert en gewillig. Terwijl we aan de pomp een zeer redelijke 7 liter/100 km meten. Onderweg gedraagt de Civic zich bijzonder stabiel, koersvast en geruststellend neutraal, maar het rijcomfort blijkt vaak wat aan de stugge kant. Bij lage snelheden worden zelfs de kleinste oneffenheden hard aangepakt, echt comfortabel is anders. Honda was nooit goedkoop, wel vaak vernieuwend. Dat laatste is nu zeker het geval, ook al is de vormgeving niet altijd functioneel. Met een prijs van 20.800 euro staat de Civic anders wel keurig geprijsd. Motor : viercilinder turbodiesel met een slagvolume van 2204 cm3, die via een handgeschakelde zesbak de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 140 pk/103 kW bij 4000 toeren/minuut en maximaal koppel van 340 Nm bij 2000 toeren/minuut. Afmetingen : 424,8 cm (l), 176,5 cm (br), 146,0 cm (h) en 263,5 cm (wielbasis). Koffervolume : 458-1352 liter. Verbruik in liter/100 km : 6,6 (stad), 4,3 (buiten stad), 5,1 (mix). CO2-emissie : 135 gr/km. Prijs, inclusief btw : 20.800 euro, vermeerderd met 867 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 517,49 euro. Andere versies : 1.8 benzine (18.900 euro). Pierre Darge