PIERRE DARGE
...

PIERRE DARGEJacky Ickx wist zich tientallen jaren te handhaven aan de top van de autosport. Hij werd vice-wereldkampioen in de Formule 1, won zes keer de 24 uren van Le Mans én Paris-Dakar. Die passie voor snelheid is na zijn Afrikaanse avonturen wat gemilderd en zijn aandacht gaat al enkele jaren naar andere vormen van avontuur, minder gericht op snelheid en met meer aandacht voor de mensen. Al vijf jaar is Ickx met twee Italiaanse vrienden organisator van de Egypt Rally. Vanaf het prille begin had hij het briljante idee om twee parallelle schema's uit te werken. Eentje is de echte rally oude stijl, waarin de snelheid primeert, maar daarnaast ontwierp hij een raid die bestemd is voor wie met eigen middelen de woestijn wil ontdekken, zij het technisch en medisch behoorlijk geassisteerd. "Ik mikte vanaf het begin op mensen die de grootsheid van de natuur willen ervaren en daarvoor de tijd nemen", zegt hij. "Je kunt het ook een vorm van joie de vivre noemen. Voor hen tekenden we een parcours uit dat nauwelijks afwijkt van de race, maar toch wat milder is voor mens en machine, aussi peu cassant que possible. Dat de deelnemers geen expert hoeven te zijn, kan Sandrine u uitleggen, een jonge vrouw die vorig jaar deelnam, en zonder ervaring toch probleemloos het hele parcours aflegde. Dat kan ook omdat er onderweg Egyptische en Engelse gidsen ter beschikking staan die de rijders met raad en daad bijstaan." Omdat er in het verleden nog wel wat kritiek was op het roadbook werd dit jaar onze landgenoot Alain Lopez in de arm genomen. Hij was jarenlang de navigator van rallyrijder Guy Colsoul en tegenwoordig de man die Paris-Dakar 'te boek' stelt. Maar wat als de onervaren deelnemer toch verloren rijdt? "Dat mag nooit een echt probleem opleveren", stelt Ickx, "omdat elke auto dit jaar over een satelliettelefoon beschikt. Die oplossing biedt veel meer mogelijkheden dan het noodsignaal dat we vroeger gebruikten. Bovendien hebben we erop gelet dat het parcours nooit verder dan vijftig kilometer van een hulppost verwijderd ligt, we kunnen dus altijd snel ter plaatse zijn."De Rally of Egypt start op 29 september in de schaduw van de piramiden met een aanlooprit van zo'n 200 kilometer. De volgende dagen wordt telkens 400 tot 500 kilometer afgelegd, in westelijke en zuidwestelijke richting, door de Libisch-Egyptische woestijn. Daar wacht de deelnemers een fascinerend spektakel: duinen die tot zeventig meter hoog reiken, diepe canyons en bergruggen, afgewisseld met onwaarschijnlijk groene oasen. Die oasen worden verbonden door pistes die duizenden jaren oud zijn. Die route gebruikten de Sudanese handelaars millennia lang, op weg naar de Middellandse Zee. Recentere pistes werden door de Engelsen net voor de Tweede Wereldoorlog aangelegd. Tijdens de raid overnachten de deelnemers in de woestijn, in elke bivak wordt een grote tent opgezet voor de maaltijden. "De raid is niet alleen de toegankelijkste manier om de woestijn te ontdekken, hij heeft ook steeds meer succes, en dat zie ik in de toekomst alleen maar toenemen. Dit jaar zullen we de deelnemers in kleinere groepen verdelen, rekening houdend met het soort wagen waarmee ze aantreden én met hun ervaring."Onervaren liefhebbers van het genre maken zich vooral zorgen over hun veiligheid en over hun wagen bij zo'n evenement, terecht overigens. Bij de rally van Egypte staat een ploeg van zeventig personen ter beschikking van de deelnemers: artsen, monteurs en chauffeurs, verdeeld over 32 auto's. Bovendien zijn er drie helikopters, zes Landrover-ambulances en een Mercedes Unimog, die dienst doet als mobiele infirmerie. Een verplaatsbaar hospitaal vervolledigt het geheel, zodat niemand hoeft achter te blijven, en iedereen na een week door woestijn op 6 oktober aan de aankomst staat. 's Anderendaags vliegen de deelnemers terug naar Europa. De prijs is afhankelijk van de inschrijvingsdatum, de vroege boekers krijgen het voordeligste tarief. Wie inschrijft voor 30 april betaalt 2500 euro per persoon. In die prijs zitten de vluchten, een hotelforfait op halfpension basis, de inschrijving, de bivaks in de woestijn met maaltijden, het galadiner en een verzekering. Het bootvervoer vanuit Genua naar Alexandrië kost voor een motorfiets 520 euro, voor een auto 1450 euro. Ten slotte bestaat ook de mogelijkheid om de wagens vanuit Brussel per transporteur naar Genua te laten brengen.Info: Kontoer Events, tel. 050-33 38 95, fax: 050-34 89 95, www.kontoer.be