In de media is het een gewoonte geworden om snelheid als dé oorzaak van verkeersongevallen aan te duiden. In dit eigenste blad schreef Frieda Van Wijck in haar column (nummer 9, 28 februari): "Zo staat het vast dat je van te snel rijden dood gaat. Uzelf misschien niet, maar toch jaarlijks zo'n 1400 anderen." Dat is maar het halve verhaal. Zeker een kwart van de fatale ongevallen in ons land is aan alcoholgebruik te wijten, een onbekend deel aan zelfdoding, een ander deel heeft met drugs te maken en allicht het grootste deel is het gevolg van overmoed of zelfs gewoon van onoplettendheid - zoals bij het telefoneren, kussen, lezen of niet gebruiken van de buitenspiegels.
...

In de media is het een gewoonte geworden om snelheid als dé oorzaak van verkeersongevallen aan te duiden. In dit eigenste blad schreef Frieda Van Wijck in haar column (nummer 9, 28 februari): "Zo staat het vast dat je van te snel rijden dood gaat. Uzelf misschien niet, maar toch jaarlijks zo'n 1400 anderen." Dat is maar het halve verhaal. Zeker een kwart van de fatale ongevallen in ons land is aan alcoholgebruik te wijten, een onbekend deel aan zelfdoding, een ander deel heeft met drugs te maken en allicht het grootste deel is het gevolg van overmoed of zelfs gewoon van onoplettendheid - zoals bij het telefoneren, kussen, lezen of niet gebruiken van de buitenspiegels. Snelheid op zich is niet gevaarlijk, de omstandigheden veroorzaken het gevaar. Wie geen boodschap heeft aan verkeersregels en 200 km/uur rijdt, moet wel beseffen dat hij op droog wegdek een remafstand van 140 meter nodig heeft. Voor een chauffeur die naam waardig zou de hoogst toegelaten snelheid diegene zijn die hem nog voldoende ruimte laat om voor een onverwacht obstakel altijd probleemloos te remmen of om het te ontwijken. Deze inleiding heeft alles te maken met de testrit van de week. We draaien de weg op in een snelle auto met uitzonderlijke kwaliteiten, en snelle auto's worden meestal het eerst met de vinger gewezen. De Subaru Impreza WRX is het broertje van de auto die al jaren grossiert in WK-rallysuccessen. In zijn burgerlijke versie krijgt de WRX 218 pk's mee en een maximale trekkracht van 292 Nm, maar belangrijker is dat dit potentieel op een ordentelijke manier op de weg wordt overgezet, zodat de dure energie niet bij het doorslippen in rook opgaat. Bij Subaru maakt men daarvoor gebruik van een vierwielaandrijving, een van de meest geavanceerde, met drie differentiëlen (die vangen verschillen in draaisnelheid tussen wielen op), waarvan de centrale en die achterin met viscokoppeling. Een derde element dat veiligheid en controleerbaarheid van de auto verhoogt, is de fysieke relatie tussen rijder en wagen. Die kan alleen als de chauffeur stevig gesteund zit, zodat hij de auto als zijn verlengstuk ervaart. En ook hier zit het met de WRX helemaal goed: in een soort van kuipstoel worden niet alleen de heupen maar ook de schouders stevig in de greep gehouden. Op de weg zijn het niet in de eerste plaats de snelheid en het optrekvermogen die opvallen, maar het ongelooflijke contact met de weg en de zeer betrouwbare reactie bij uitwijkmanoeuvres. Na een middag fors doorrijden moesten we toegeven dat deze Impreza, die we overigens stylistisch verre van geslaagd vinden, aan onze definitie van een goede auto voldoet. Lezers die vertrouwd zijn met deze rubriek weten dat we daarmee een auto bedoelen die de opdrachten van de rijder snel, accuraat en met grote efficiëntie uitvoert. En dat is helemaal niet evident. Een auto met te weinig power, een onnauwkeurige besturing of onderbemeten remmen kan dat nooit, omdat hij bijvoorbeeld bij een onverwachte situatie niet over voldoende reserve beschikt. Een auto met te veel power (een relatief begrip, omdat ook de ervaring van de rijder een rol speelt) evenmin, want die is nauwelijks op de weg te houden en dat kan nooit de bedoeling zijn. De Impreza WRX houdt perfect het midden tussen beide en reageert zelfs nog zeer gezond als twee wielen op en twee wielen naast de weg staan. Dat is van onschatbare waarde voor wie plots een obstakel moet ontwijken. Wel meer sportwagenbouwers beheersen de kunst om die kwaliteiten in te bouwen, maar bij de Impreza is het rijconfort opmerkelijk. De WRX is stevig maar niet hard afgeveerd, beschikt zelfs nog over een ruime koffer en vier volwassen zitplaatsen. Wie graag fors doorrijdt, moet wel het verbruik in het oog houden want zoveel pit maakt de machine extra dorstig. Dat de Impreza WRX de favoriete vluchtauto van gangsters is, bevestigt alleen maar onze indrukken: wie is meer op een snelle, veilige aftocht gesteld dan zij die het vuur aan de schenen voelen. We eindigen met een waarschuwing: laat een gek plaatsnemen achter het stuur van deze auto en de afloop is niet te overzien. Net zoals een gek met een doordeweeks mes niet te vertrouwen is.PIERRE DARGE