Schoonheid valt moeilijk in cijfers te vatten, aerodynamica des te beter. Omdat de luchtweerstand van een auto het product is van de frontale oppervlakte (S) en de luchtweerstandscoëfficiënt (Cd). In de natuur is een vallende regendruppel het voorbeeld met de kleinste Cd (0.1). Een kubus scoort het slechtst, met een Cd van 1.
...

Schoonheid valt moeilijk in cijfers te vatten, aerodynamica des te beter. Omdat de luchtweerstand van een auto het product is van de frontale oppervlakte (S) en de luchtweerstandscoëfficiënt (Cd). In de natuur is een vallende regendruppel het voorbeeld met de kleinste Cd (0.1). Een kubus scoort het slechtst, met een Cd van 1. Dat de coupé van de Mercedes E-klasse 's werelds beste Cd voor productiewagens kan voorleggen, bewijst dat het de constructeur menens is met het zoeken naar een lager verbruik. Vanaf pakweg 60 km/uur wordt een goede aerodynamica almaar belangrijker. "We haalden een Cd van 0.24," zegt Peter Dannhäuser, de expert van dienst, "maar hadden nog beter gekund. Door een boattail-achterzijde en smallere banden, maar dat vonden de designers dan maar niks." Bij de E-coupé zit de efficiëntie ook onder de motorkap. De nieuwe viercilinderturbodiesel van de 250 CDI BlueEfficiency verbruikt liefst 17 procent minder dan zijn voorganger, terwijl de trekkracht van de auto dan weer 36 procent hoger ligt. Zijn elegantie dankt hij ook aan het ontbreken van een b-stijl, en vier volledig openende zijruiten. Standaard werd een agility control gemonteerd, een ophanging die zich automatisch aanpast aan de rijomstandigheden, naast tal van veiligheidscomponenten. Achter het stuur ontdekten we nieuw gevormde stoelen met een elektrisch bediend easy entry-systeem, om het instappen achterin te vergemakkelijken. Optioneel kunnen de stoelen worden uitgerust met opblaasbare delen die voor een betere rug- en lendensteun zorgen. Maar uiteindelijk hadden we meer oog voor de dynamische kwaliteiten van deze elegante Duitser. Vooral het hoge koppel dat vanaf 1600 toeren ter beschikking staat, is indrukwekkend. Zo'n 500 Nm is niet niks, en zelfs in de Toscaanse heuvels ging de nieuwste ster gezwind en spoorvast de hellingen op, terwijl schakelen nauwelijks nodig bleek. De coupé groeide zowel in de lengte als in de breedte met 46 mm en dat zorgde vooral voor flink meer elleboogruimte binnenin. Sportieve rijders zullen vooral genieten van het dynamic handling package met o.m. een instelbare demping per wiel en een snelheidsgevoelige stuuruitslag. En bijna vergaten we te melden dat deze bonk energie met al zijn kwaliteiten toch maar 5,1 liter/100 km verbruikt. Mercedestechniek op zijn best. Door Pierre Darge