Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

De ambities van Volkswagen lijken geen grenzen te kennen. Nadat vorig jaar in het luxesegment de Phaeton werd gelanceerd, verschijnt nu de imposante Touareg in het straatbeeld. Met die luxueuze off-roader gaan de Duitsers zowaar de strijd aan met de klassieker ( Range Rover) en jongere goden ( BMW X5, Mercedes M-klasse) en schromen zich daarbij niet om bij die gelegenheid een technische samenwerking met Porsche aan te gaan. De Porsche Cayenne en de VW Touareg krijgen een zelfdragend koetswerk en staan op hetzelfde onderstel, maar beide merken monteren hun eigen motoren. Bij Volkswagen is er keuze tussen twee benzinemotoren, een V6 van 3.2 liter en een 4.2 liter V8 en twee turbodiesels. Naast de vijfcilinder 2.5 TDI is er de ronduit indrukwekkende V10, gekoppeld aan een automatische zesbak. Een combinatie die we niet kunnen weerstaan, toch niet voor een kennismaking.

Al bij een eerste aanblik is de Touareg een indrukwekkend stuk mechaniek met een fraai gelijnd, zeer herkenbaar VW-profiel. De nieuweling meet 4,75 meter (20 cm korter dan een Range Rover), maar valt bijna even breed uit als zijn legendarische concurrent. Toch worden de ware ambities van Volkswagen pas echt duidelijk bij de instap : de opstelling van het interieur en de binnenruimte ogen zonder meer indrukwekkend, met op de middenconsole twee opvallende draaiknoppen. Met de linkse worden de lage versnellingen ingeschakeld en het middendifferentieel geblokkeerd, met de rechtse kan de rijhoogte ingesteld. De vrije hoogte kan tussen 160 en 300 mm variëren, al worden die telkens gekoppeld aan maximumsnelheden.

Dat de Touareg niet zomaar een modern speeltje is, maar een serieuze off-roader, blijkt ook uit zijn basisuitrusting : een 4XMOTION permanente vierwielaandrijving die de krachten in neutrale omstandigheden in gelijke mate naar voor- en achtertrein doorspeelt. Dreigen de omstandigheden door gripverlies wat problematischer uit te vallen, worden de krachten automatisch tot 100 procent op een van beide assen gebundeld. Voor het serieuzere werk is in een elektronische middendifferentieelblokkering voorzien, terwijl in optie ook een blokkering van het achterste differentieel beschikbaar is. Ook handig is de wegrijhulp, waarbij de remmen op een serieuze helling even worden vastgehouden tot de wagen voldoende grip heeft. En alsof dat allemaal nog niet volstond, kan de Touareg een helling aan van 45 graden en een rivier met een diepte van 58 cm doorwaden. Rijdend kan hij een schuine stand van 35 graden probleemloos verteren, stilstaand mag die zelfs 45 graden bedragen zonder gevaar voor omkantelen.

En op de weg ? Dankzij de pneumatische ophanging hoeft de koper zich alvast geen zorgen te maken over het comfort, om nog van de prestaties te zwijgen. Ondanks de gewichtsbesparende maatregelen (voorvleugels van kunststof, aluminium motorkap) zet de potente machine toch 2450 kg op de weegschaal. Daarvan heb je onderweg nooit hinder. De maximale trekkracht van 750 Nm is al bij 2000 toeren/minuut beschikbaar en dat resulteert in een zalig gevoel, de wagen reageert bovendien opmerkelijk gevat op het gaspedaal. Gekoppeld aan de zesbak met Tiptronic leidt dat tot verbazingwekkende prestaties (een top van 225 km/uur, een snedig optrekvermogen) die toch zeer ontspannen tot stand komen, terwijl de rijder geenszins geconfronteerd wordt met geluidshinder of vervelende trillingen. Deze turbodiesel met tien cilinders rijdt en gedraagt zich als de beste benzinemotor, terwijl hij een redelijk verbruik laat optekenen, tenminste voor wie ermee uit de stad blijft. Met een beetje uitkijken blijf je in de buurt van de 12,5 liter/100 km en dat is gezien de mogelijkheden van de Touareg beslist een succes.

De enige overblijvende vraag van de constructeur is : zal het publiek dat voor een chique off-roader kiest, zich tevreden stellen met een VW-logo ?

pierre darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content