Een man met vrouwelijke intuïtie

Youcef Nabi krijgt niet graag etiketten opgekleefd. "Dat is zo beperkend", vindt de internationaal directeur van Lancôme. "Ik hou van het idee dat alles mogelijk blijft." Zijn verschijning onderstreept die filosofie : gekleed in een elegant pak, haren in een stijlvolle chignon en onberispelijk opgemaakt, stelt hij zich voor met lage, gedecideerde stem. Medewerkers spreken over hem als 'Sue', maar mij is niet duidelijk of ik hem als mijnheer of mevrouw moet aanspreken. Zelf vindt hij dat niet relevant : "Ik wil beoordeeld worden op wat ik doe, niet op wat ik ben." Die ambiguïteit ziet hij als een voordeel : "Ik heb me tot mijn vijfentwintigste veel vragen over mezelf gesteld. Dan begrijp je anderen ook beter. Ik heb een sterke intuïtie voor wat leeft bij vrouwen en bij mannen." Dat leverde hem een reputatie als marketinggenie op bij L'Oréal Paris. Een etiket waar hij van gruwt : "Een marketinggenie kan om het even wat slijten. Ik denk niet dat ik gsm's zou kunnen verkopen." De cosmetica-industrie ligt hem duidelijk wel. Als wetenschapper (landbouwkundig ingenieur) met een oog voor kunst heeft hij een streepje voor, geeft hij toe. "Schoonheid is een mix van wetenschap en artistieke smaak. Ik zie mensen uit een handelsschool komen zonder enige notie van het artistieke. Ze hebben er geen idee van hoe je een beeld beoordeelt, o...