Het hele horlogeambacht in een gsm stoppen, het lijkt mission impossible. De vier van Celsius klaarden de klus en doopten hun kind LeDix.Het verhaal van Celsius klinkt als een sprookje. Een sprookje van vier jongeren die allerhande hindernissen van praktische aard niet in de weg van hun dromen lieten staan. Achter het project van een Haute Horlogerie-gsm steken de ideeën van Thomas Pruvot. Die autofan was van plan carrière te maken in het autodesign, maar na een stage bij Renault raakte hij gedemotiveerd. Tijdens een passage bij Parrot, maker van Bluetooth-accessoires, kreeg hij inz...

Het hele horlogeambacht in een gsm stoppen, het lijkt mission impossible. De vier van Celsius klaarden de klus en doopten hun kind LeDix.Het verhaal van Celsius klinkt als een sprookje. Een sprookje van vier jongeren die allerhande hindernissen van praktische aard niet in de weg van hun dromen lieten staan. Achter het project van een Haute Horlogerie-gsm steken de ideeën van Thomas Pruvot. Die autofan was van plan carrière te maken in het autodesign, maar na een stage bij Renault raakte hij gedemotiveerd. Tijdens een passage bij Parrot, maker van Bluetooth-accessoires, kreeg hij inzicht in de nieuwste technologieën en voelde zich rijp voor een echte uitdaging. Tijdens een vlucht van Parijs naar Hongkong vond hij het vervelend dat hij na het afzetten van zijn gsm, het uur niet meer kon aflezen. Die frustratie zette hem aan het denken over een nieuw product : een gesofistikeerd mechanisch horloge in een gsm. In Romaric André, een schoolmaat die al op zijn twaalfde businessprojecten ontwikkelde en aan bedrijven voorlegde, vond hij de ideale partner. Samen startten ze in mei 2006 Celsius X VI II op. Later kregen ze het gezelschap van de jonge Spaanse marketingspecialist Alejandro Ricart en Edouard Meylan, die in de horlogewereld was opgegroeid en die door en door kende. De originaliteit van hun idee wist vrijwel meteen tenoren in de industriële en financiële wereld te boeien. Richard Mille werd een fan, en naast hem Soffinova Partners, een durfkapitalist, gespecialiseerd in het investeren in beloftevolle ideeën. LeDix is het eerste product van Celsius X VI II. Het betreft een mobieltje in grade 5-titanium, waarin een hoogtechnologisch mechanisch horloge met tourbillon werd geïntegreerd. Een technisch hoogstandje, want door de vele interferenties moesten talrijke hindernissen genomen worden. De uitdaging om het mechanisme van het horloge in de lengte uit te werken, zodat het in de vorm van de gsm zou passen, leverde bijvoorbeeld specifieke problemen op. Maar de ontwerpers kozen meteen ook voor een kunstobject, een soort Aston Martin onder de mobiele telefoons. Met Pruvots achtergrond is het geen toeval dat het loopwerk van het horloge (afkomstig van een basis die door de Confrèrie Horlogère Hublot werd ontwikkeld) onder een doorzichtig deksel te kijk staat, zoals de motor van sportwagens soms van buitenaf te zien valt. "We probeerden de verworvenheden van vijf eeuwen horlogetechnologie uitgevoerd door ambachtslui te combineren met de micro-elektronica van vandaag", zegt Edouard Meylan. Het eindresultaat is een object van een tijdloze schoonheid, een combinatie van titanium en massief ebbenhout, dat alleen al door het open- en dichtklappen voor drie uur autonomie zorgt. Met eigen, subtiel uitgewerkte accessoires - tot een holster die toelaat om het hebbeding als pistool onder de jas te dragen. Van LeDix worden slechts achttien stuks gemaakt, voor 250.000 euro per exemplaar. Geen mens die het juweel in handen heeft gehouden, die twijfelt aan het succes ervan. Latere edities worden een stuk goedkoper, à 40.000 euro. Door Pierre Darge