hebt u er al eens over nagedacht waarom uw huid er soms zo futloos en vermoeid uitziet ? De oorzaak is niet alleen te weinig slaap, te veel stress of eenvoudigweg de oprukkende jaren. De grote boosdoeners zijn onder andere vrije radicalen. Deze schadelijke stoffen komen vrij tijdens de normale stofwisseling van ons lichaam, maar ontstaan ook tijdens bepaalde activiteiten zoals roken, het drinken van alcohol en het leveren van zware fysieke inspanningen. Ook blootstelling aan de zon, ziekte en stress dragen bij tot een ophoping van vrije radicalen in ons lichaam. Het gevolg : een wildgroei aan rimpels en vlekjes die de huid er niet meteen jonger doen uitzien.
...

hebt u er al eens over nagedacht waarom uw huid er soms zo futloos en vermoeid uitziet ? De oorzaak is niet alleen te weinig slaap, te veel stress of eenvoudigweg de oprukkende jaren. De grote boosdoeners zijn onder andere vrije radicalen. Deze schadelijke stoffen komen vrij tijdens de normale stofwisseling van ons lichaam, maar ontstaan ook tijdens bepaalde activiteiten zoals roken, het drinken van alcohol en het leveren van zware fysieke inspanningen. Ook blootstelling aan de zon, ziekte en stress dragen bij tot een ophoping van vrije radicalen in ons lichaam. Het gevolg : een wildgroei aan rimpels en vlekjes die de huid er niet meteen jonger doen uitzien. Het toverwoord voor een stralende huid en een gezond lichaam is : antioxidanten. Deze voedingsstoffen zijn onmisbaar om de nefaste werking van vrije radicalen tegen te gaan. Verse groenten en fruit zijn een rijke bron van antioxidanten. De top vijf bestaat uit bètacaroteen, vitamines C en E en de mineralen zink en selenium. Bètacaroteen, ook wel provitamine A genoemd, wordt in het lichaam omgezet in vitamine A en is bijzonder belangrijk voor de bescherming van de cellen. Zowel oranje groenten en vruchten als donkergroene groenten (zoals spinazie, broccoli en waterkers) zitten vol bètacaroteen. Eet er elke dag van voor een stralende huid. Vitamine C vindt men in overvloed in citrusfruit, kiwi's, aardbeien en rode paprika's, terwijl plantaardige oliën, noten en zaden (evenals hun oliën) heilzame bronnen zijn van vitamine E. Eiwitrijke producten zoals vis, zeevruchten en eieren zijn dan weer belangrijke leveranciers van mineralen. Een stralende huid ziet er niet alleen gezond uit, ze is ook mooi gehydrateerd en soepel. Daar kunnen we eveneens toe bijdragen door de juiste producten te eten en wel als ze goede vetzuren bevatten. Alle vetten zijn namelijk opgebouwd uit vetzuren en deze zijn op hun beurt ingedeeld in groepen : verzadigde en onverzadigde. Bij de onverzadigde vetzuren zijn er twee types die de laatste jaren erg veel aandacht kregen : omega 3 en omega 6. Niet onterecht, want deze vetzuren dragen bij tot de aanmaak van collageen in de huid en zorgen er op die manier voor dat de huid soepel blijft. Omegavetzuren zijn bovendien belangrijk voor de bloedvaten, met als gevolg een goede bloeddoorstroming en een gezonde huid. Zorg er dus voor dat uw voeding voldoende vette vis zoals zalm, makreel, paling en sardientjes bevat. Glanzend haar en verzorgde nagels vertellen evenveel over de gezondheid van uw lichaam als een stralende huid. Zwakke nagels zijn een duidelijk teken van een tekort aan calcium. Verhoog hiervoor uw inname van (magere) zuivel. Om de nagelgroei te stimuleren eet u het best eiwitten onder de vorm van gevogelte, mager rood vlees, vis en sojaproducten. Bescherm uw nieuwe sterke nagels tegen breken of scheuren door voldoende ijzer en zink in te nemen. Denk aan spinazie, peulvruchten en volkorengranen, enerzijds ; zeevruchten, noten en eieren, anderzijds. Voor gezond haar is het belangrijk dat de voeding voldoende eiwitten, ijzer, calcium en vitamine B12 bevat. Terwijl eiwitten de haargroei stimuleren, vermijden ijzer en calcium dat het haar broos wordt. Vitamine B12 zorgt er dan weer voor dat uw haar een mooie glans krijgt. Zalm, peulvruchten, gevogelte (met name kalkoen), volkorengranen, eieren en zeevruchten zijn goede leveranciers van deze voedingsstoffen. 'Keep Young and Beautiful' is de titel van een liedje uit de film 'Roman Scandals' (1933). Annie Lennox coverde de song voor haar album 'Diva' (1992). DOOR VEERLE DE POOTERGroenten en fruit zijn een rijke bron van antioxidanten, onmisbaar voor een gezonde stofwisseling Glanzend haar en sterke nagels zeggen evenveel over uw gezondheid als een stralende huid Oranje vruchten en donkergroene groenten zitten vol bètacaroteen. Eet er dagelijks van voor een huid die blaakt van gezondheid