Het komende autojaar wordt er eentje van het gezond verstand : de constructeurs pleiten voor realiteitszin, en bij de gebruikers zien we een langzaam veranderende mentaliteit. De nieuwe trends op de autosalon.

De 87ste salon verwelkomt lichte bedrijfswagens, vrijetijdsvoertuigen en motorfietsen, en sluit daarmee enkele traditionele constructeurs uit. Geen Bentleys of Lamborghini’s, maar ook geen Lexus, en dat is jammer want het Japanse topmerk is een voorloper in de milieuvriendelijke hybride technologie. De organisatoren breken een lans voor meer begrip bij het gebruik van auto’s en trucks. People need transport, luidt het, en er wordt aan herinnerd dat het wegvervoer zo’n zeventig procent van alle goederentransport voor zijn rekening neemt en werk biedt aan meer dan 100.000 mensen. Elke Belg verbruikt immers wekelijks Ć©Ć©n kubieke meter goederen die via wielen moeten worden aangevoerd. Ook zeventig procent van de pendelaars kiest nog altijd voor de auto. En toch verandert er wat. De overheid wil de aankoop van plooifietsen promoten, en in de grote steden verdwijnt de behoefte aan het bezit van een auto en groeit de belangstelling voor het Ć  la carte huren van een wagen. Smart luidt andermaal de vernieuwing in.

In het Duitse Ulm werd eind oktober de eerste testfase van het project car2go gestart. Het principe is eenvoudig : een vloot van Smart for-two’s staat op elk moment ter beschikking van elke burger. Na een eenmalige registratie (waarbij het rijbewijs voorzien wordt van een elektronische chip waarmee de auto ontgrendeld kan worden) kunnen de Smarts op elk moment gehuurd worden. Beschikbare auto’s kunnen snel en gemakkelijke gelokaliseerd worden via internet en het betaalsysteem is eenvoudig en transparant : de factuur is niet gebaseerd op afstand maar op tijd. De klant betaalt 19 eurocent per minuut (brandstof, verzekering en taksen inbegrepen) maar voor langere periodes worden gunstiger uur- of dagtarieven aangerekend.

Smart scoort met de fortwo en zijn efficiƫntierecord (3,3 liter / 100 km en 88 gram CO2 / kilometer). Ook de concurrenten kijken in dezelfde richting, en zelfs de zogenaamde kwaliteitsmerken bieden nu zeer zuinige producten aan. Een BMW 118d hatch haalt nu al een ver-bruik van 4,5 liter / 100 km (119 gr CO2 / km), terwijl een Mercedes C250 Cdi Blue Efficiency maar 5,2 liter / 100 km nodig heeft. En er is ook al een zeer zuinige Audi A3 TDIe 1.9 / 105 pk (4,5 liter / 100 km en 119 gr CO2 / km).

Ook andere oplossingen duiken op : Saab pakt het probleem aan met de biobrandstoffen, en bij Chevrolet worden meer modellen aangeboden met lpg. Echt verwonderlijk is dat niet. Het vloeibare mengsel van propaan en butaan dat wordt verkregen bij de raffinage van ruwe olie werd vroeger gewoon ‘afgefakkeld’. Bij de verbranding van lpg worden geen fijn stof en geen dampen geproduceerd en er komt evenmin zwavel, benzeen of lood vrij. Daardoor is lpg een uiterst propere maar onderschatte brandstof. Dankzij de sequentiĆ«le gasinjectiesystemen werd het verbruik verder verlaagd en de overgang van lpg naar benzine gebeurt automatisch of via een schakelaar. De grootste hindernis blijft van psychologische aard : de gebruiker raakt maar moeilijk van zijn obsessie af dat hij met een rijdende bom onderweg is. Hij moest beter weten : lpg opslaan en vervoeren is vele keren veiliger dan benzine.

Stilaan groeit ook het besef dat het rijgedrag zeer bepalend is voor het verbruik en dat werd op extreme wijze aangetoond tijdens de Coast to Coast Challenge in Zuid-Afrika, waar een doordeweekse Peugeot 308 berline enkele maanden geleden met een volle tank zo’n 1689,7 km aflegde, of een gemiddeld verbruik van 3,4 liter / 100 km. De nieuwe Porsche 911 Carrera haalde over een parcours van 648 kilometer een verbruik van 6,7 liter/100 km, en dat met een gemiddelde snelheid van 84 km/uur. Met de crisis groeit ook de belangstelling voor auto’s die veel ruimte bieden voor weinig geld en dat combineren met een laag verbruik. Let maar eens op de Renault Kangoo, de Peugeot Partner Tepee, de Skoda Roomster, de CitroĆ«n Nemo, de VW Caddy en andere Opel Combo’s. Zonder de Dacia Sandero te vergeten. Al blijven ook de klassiekers trekken : Opel kan de productie van de Insignia, de Auto van het Jaar, niet bijhouden en toont in premiĆØre al een breakversie.

Techneuten zullen hun hartje ophalen aan de Renault Z.E. Concept, een elektrisch aangedreven auto die afgeleid werd van de Kangoo en originele oplossingen aandient om het energieverlies tegen te gaan. Een athermische lak en een isolerend koetswerk dat werkt volgens het principe van de thermosfles zorgen voor een beter isolatie. Zonnepanelen op het dak voeden het systeem dat de interieurtemperatuur regelt en buitenspiegels die de aerodynamica verstoren en het verbruik verhogen, werden vervangen door geprofileerde camera’s. De nieuwe realiteit staat al op de Yamahastand, waar de elektrische e-Solex het succes van een oeroude klassieker wil overdoen.

87ste salon voor lichte bedrijfs- en vrijetijdsvoertuigen en motoren, van 17 tot 25 januari in de Eeuwfeestpaleizen op de Heizel,

toegang 10 euro.

Door Pierre Darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content