Door Pierre Darge

Hoewel autojournalisten weleens de neus ophalen voor goedkope auto's, durven we te stellen dat de breakversie van de Dacia Logan in veel opzichten een voltreffer wordt. De ontwerpers van de Roemeense Renaultdochter hebben namelijk binnen een lengte van 4,45 meter een complete zevenzitter weten te bouwen, waarbij zelfs volwassenen op de derde bank van voldoende ruimte genieten. Dat werd onder meer mogelijk door de andere inzittenden wat meer rechtop te zetten. Maar zoveel ruimte blijft hoe ook zéér ongewoon, ook bij monovolumers.

De Logan MCV (van Multi Convivial Vehicle) is 26 centimeter langer dan de berline, de wielbasis nam ongeveer evenveel toe. Dat opende perspectieven voor de ruimte én de moduleerbaarheid, die bij de berline met zijn vaste achterbank nagenoeg afwezig was. Bovendien werd een verhoogd dak gemonteerd, een beetje zoals dat bij lichte bestelwagens in Nederland gebeurt. Een eenvoudige oefening die toeliet veel onderdelen van de berline ongewijzigd over te nemen, maar die niet gunstig is voor de luchtweerstand. Een en ander leidde ook tot een meergewicht van 140 kg, terwijl toch dezelfde motoren werden gekozen als bij de berline : drie benzinemotoren en een 1.5 liter turbodiesel. Met die laatste reden we de test.

Binnenin oogt de Logan MCV een beetje saai, maar het nodige instrumentarium is aanwezig, inclusief een toerenteller. Twee frontale airbags en driepuntsgordels én hoofdsteunen op alle plaatsen vormen het minimale veiligheidspakket. Het rijcomfort van de Roemeen is, gezien het budget, absoluut aanvaardbaar én comfortabel, al zou het motorlawaai wat beter onderdrukt mogen worden. De motor zelf krijgt het met dat extra gewicht en de slechtere stroomlijn wat moeilijker, maar brengt het er redelijk van af. De eerste twee versnellingen werden wat ingekort, zodat het wegrijden vlot verloopt. Niettemin blijven 70 pk en 160 Nm aan de krappe kant, bij het inhalen is het uitkijken wegens het ontbreken van voldoende pit.

Van een break verwacht men enige moduleerbaarheid en die is hier ook echt aanwezig : de derde stoelenrij kan worden verwijderd, de tweede tegen de voorstoelen opgeklapt, zodat het koffervolume tot respectievelijk 700 en een gigantische 2350 liter kan groeien. De laaddrempel is laag en in plaats van een achterklep werden twee deurtjes gemonteerd (1/3-2/3) zoals vaker gebeurt bij bestelwagens.

De prijs van de Logan MCV 7-zitter is indrukwekkend laag : 12.050 euro. Vooral omdat ook het verbruik, minder dan 7 liter/100 km, ondanks de gewichtstoename erg redelijk is gebleven.Door Pierre Darge