Hoogtepunt in Milaan : Jil Sander

I've seen the future and it will be... Dit nummer stond niet op de speellijst van Prince, die na het defilé van Versace in Milaan een privéconcert gaf, maar het waren wel de woorden die door ons hoofd spookten tijdens de show van Jil Sander. De Belg Raf Simons toonde kleren die huiveringwekkend mooi bleken in hun eenvoud. Mantelpakken met witte hemden, maar ook jurken, elegant en waardig, waar geen centimeter stof te veel aan zat. De tintenkeuze kun je nog het best beschrijven als testbeeldkleuren, honderd procent blauw en groen, felgeel en magenta. Het oranje, zilver en parelmoer tilden de collectie naar een spiritueel niveau.
...

I've seen the future and it will be... Dit nummer stond niet op de speellijst van Prince, die na het defilé van Versace in Milaan een privéconcert gaf, maar het waren wel de woorden die door ons hoofd spookten tijdens de show van Jil Sander. De Belg Raf Simons toonde kleren die huiveringwekkend mooi bleken in hun eenvoud. Mantelpakken met witte hemden, maar ook jurken, elegant en waardig, waar geen centimeter stof te veel aan zat. De tintenkeuze kun je nog het best beschrijven als testbeeldkleuren, honderd procent blauw en groen, felgeel en magenta. Het oranje, zilver en parelmoer tilden de collectie naar een spiritueel niveau. Het allermooiste moment beleefden we echter na de show, achter de schermen. De schoenen, uitgeholde sleehakken, bleken voor sommige modellen een ware marteling. Eén meisje verbeet de pijn en slaagde erin pas te strompelen als ze uit het gezicht van het publiek was verdwenen. Tien minuten later vonden we haar terug, in tranen, omringd en omarmd door kleedsters en collega's-modellen. Toen ook Raf Simons zich over haar boog, en met op zijn gezicht een gekwelde uitdrukking haar verdriet probeerde weg te aaien, brak ons hart. Simons is niet alleen visionair talent, hij is ook een mensenmens. 1. Chic met een sportieve touch in laagjes boven elkaar. 2. Ingenieuze drapage en verwrongen details in de stukken. 3. Verrassende uitwerkingen op de rugzijde. 4. Uitgewerkte mouwen, vaak wijd en openstaand. 5. Eendelige broekpakjes als alternatief voor de jurk. De mode voor volgende zomer kleurt iets vrolijker dan het huidige seizoen, met warme tinten als frambozenrood, fuchsia en paars. Toch zetten saharatinten de hoofdtoon in alle varianten, van grijs over bruin en lichtroze, tot beige. Zwart en wit blijken ook volgende zomer een succesduo en grafische motieven zorgen voor een subtiel, etnisch knipoogje. Een echt zomergevoel kregen we zelden, daarvoor waren er te veel laagjes en drapages, te zware, soms met kristallen bezette, materialen. Althans boven de gordel, want het benenwerk voor zomer 2007 is lang. Eindeloos lang. "Toen de eerste jurk begon te bewegen, hing er backstage een bijna sacrale stilte", getuigde een fotograaf na het defilé van de Turks-Cypriotische ontwerper Hussein Chalayan. Ook in de zaal in het Palais de l'Omnisport de Bercy hing een kippenvelsfeer toen een jurk zonder enige aanraking transformeerde in een korter jarentwintigexemplaar, een hoed langzaam in een pet veranderde, en een andere ronde hoed vlotweg een jurk leek op te zuigen, waarna het model poedelnaakt de honderden blikken trotseerde. Chalayan droeg de volledige collectie, een ode aan de jurk, op aan zijn onlangs overleden grootmoeder Zehra, en maakte er meteen een apotheose van twaalf jaar artistiek geïnspireerde mode van. De ontwerper staat bekend om zijn cerebrale aanpak, voor zijn eindejaarscollectie op de Londense modeschool Central Saint Martins begroef hij bijvoorbeeld kleren in metaalhoudende stoffen enkele maanden in de tuin, gewoon, om te weten hoe het resultaat eruit zou zien. "Ontwerper, kunstenaar, wie maalt om die etiketten", zei hij ooit in een interview. Een begrijpelijk antwoord voor iemand die eerder ook al meubelen omtoverde in kleren. Glans en glitter zijn een rode draad door de seizoenen en komende zomer kunnen we er al helemaal niet omheen. Glanzende organza, lakleer, glinsterende pailletten, zilverkleurige kroko,... De ene keer futuristisch, de andere keer chic of romantisch. "Vanwaar die plakker op de mond van de modellen ?" vroeg een reporter na het defilé aan het Antwerpse ontwerpersduo AF Vandevorst. "Dat is geen plakker, maar een voile", antwoordde An Vandevorst fijntjes. Modellen die de mond worden gesnoerd en nonnenkappen dragen, kan men in deze tijden multi-interpreteren. "Het was niet de bedoeling een politiek statement te maken", legt het koppel uit, "maar anderzijds ontsnap je niet aan de tijd waarin je leeft. Religie is nu eenmaal heel erg aanwezig. Wie zich een beetje betrokken voelt bij de maatschappij, pikt dat op."Jean Paul Gaultier vierde in Parijs zijn dertigjarige modecarrière en begon zijn zomerdefilé met een retrospectieve, een best off. Uit de oude doos haalde hij onder meer de marinejurken, de bustierjurk waarmee Madonna bekend raakte en ook dat eigenaardig cheetapak in zwart-witte pied-de-poule uit 1991. Een opvallend defilé van Viktor & Rolf in het Parijse Louvre. Niet alleen de muzikale act van singer-songwriter Rufus Wainwright gaf de show de nodige pit, ook de lancering van hun eerste mannenparfum Antidote deed dat, waarbij vier mannenduo's in ware tangostijl over de catwalk schreden. Dat de metersgrote projectie van de flacon erg onduidelijk was, daar maakten we ons zelf niet druk over. Dolce & Gabbana durven alles, geen mens die daaraan nog twijfelt. Zelf waanden we ons heel even op de set van een psychedelische sciencefictionfilm. Maar ons ziet u er niet mee naar de bakker gaan, met dit metalen bustierharnasje. Door Cathérine Ongenae, Marjolijn Vanslembrouck en Audrey Heselmans