PIERRE DARGE

Trouwe lezers weten dat we een paar keer per jaar instappen om een zekere zaligheid te ondergaan. Dat gevoel is nauw verbonden met onze definitie van de perfecte auto. Samengevat komt die hierop neer dat die auto zo nauwkeurig, snel en stil mogelijk de bevelen van de rijder uitvoert en van hem de minste inspanning verwacht. De ingrediënten liggen voor de hand: een motor die in effortless power voorziet, gevat op een druk van het gaspedaal reageert, comfortabel en zonder veel lawaai rijdt, nauwkeurig en precies reageert op het stuur en ook nog perfect op de weg zit. In alle omstandigheden. En dat alles zonder schakelen natuurlijk.

De Lexus Sportcross IS300 waarmee we deze week rijden heeft het bijna allemaal en het mooie is dat die waaier van kwaliteiten al na een paar honderd meter aan de oppervlakte komt. Echt verwonderlijk is dat niet, want Lexus is destijds door Toyota in het leven geroepen om de strijd aan te gaan met de prestigieuze Duitse kwaliteitsmerken. Eerst geschiedde dat met de LS-serie op het hoogste niveau, vervolgens met de GS in het segment waar de BMW 5 en de Mercedes E-klasse thuis zijn en ten slotte met de IS bij de compacte middenklassers. Al ontbrak het de eersteling in dat segment, de IS200 met een tweelitermotor, wat aan pit.

Prestigieuze merken noemen hun breaks nooit bij naam, maar verzinnen iets originelers ( Touring bij BMW, Sportwagon bij Alfa, Avant bij Audi). Daarnaast gaan ze absoluut niet voor veel bergruimte – het tegendeel is vaak waar. De Sportcross volgt die wat vreemde trend. De ontwerpers hadden duidelijk meer oog voor een vloeiende lijn dan voor functionaliteit en daardoor ligt zijn koffervolume van 310 liter een stuk onder dat van de berline, terwijl de zitting van de achterbank niet eens kan worden weggeklapt. Dat is allemaal des te vreemder omdat de Sportcross uiteindelijk langer is dan de vierdeurs. Maar dat zal ons een zorg zijn, want we voelen ons een beetje verliefd en dan letten we niet zo op de koele cijfers: qui aime ne compte pas. Veel bagage sleuren we sowieso toch nooit mee.

Onder de kap van de Sportcross steekt de zes-in-lijn motor uit de GS, die in een hogere categorie zit. De constructeur kneep er wel wat power af, maar met 210 pk voor 1540 kg komt hij nog tot een zeer eerbaar compromis. Dat fraaie uitgangspunt is gekoppeld aan een automaat met vijf verhoudingen en ten slotte worden de krachten op de achterwielen overgezet (zo hoort het nu eenmaal in betere kringen). Die combinatie werkt niet alleen zoals het hoort, alles gebeurt ook in een opmerkelijke stilte en dat vinden we een kwaliteit. De BMW 330 Xi Touring mag dan een zuchtje sneller accelereren, we vinden deze Sportcross bijzonder aangenaam. Op een bochtig parcours voelt hij zich evenzeer in zijn sas als een berline, met als bijkomend gemak dat de Lexus ook nog behoorlijk soepel is afgeveerd. Er is nooit sprake van overmatig lawaai of van beenhard karakter om toch maar tot prestaties te komen, terwijl de prestaties er wel staan. Heerlijk.

Wie het allemaal nog niet genoeg vindt, kan ook manueel schakelen (met drukknoppen op het stuur), maar daar hebben we nauwelijks behoefte aan. De Sportcross is met zijn automaat niet eens buitengewoon dorstig en de doorsnee rijder zal met elf liter honderd kilometer ver komen.

De prijs voor zoveel fraais bedraagt iets meer dan 40.000 euro, dat is natuurlijk niet niets en vergelijkbaar met wat BMW voor zo’n cocktail vraagt. Wie dat wat veel vindt, kan een maand of twee wachten en ziet dan de IS200-versie op de markt verschijnen, met de zescilinder tweeliter en pakweg 155 pk onder de kap. Al vrezen we een beetje dat al het fraaie dat we hierboven hebben beschreven grotendeels van die combinatie motor-automaat afhankelijk is, en die zal de klant dan moeten missen.

LEXUS IS300 SPORTCROSS

MOTOR: voorin gemonteerde zescilinder-in-lijn benzinemotor met een cilinderinhoud van 2997 cmü, die via een automatische vijfbak met toetsschakeling aan het stuur de achterwielen aandrijft.

POTENTIEEL: maximaal vermogen van 210 pk/154 kW bij 5800 toeren/minuut en max. koppel van 289 Nm bij 3800 toeren/minuut.

AFMETINGEN: 450,5 cm (l), 172,5 cm (b), 143 cm (h), 267 cm (wielbasis).

KOFFERVOLUME: 310 liter.

VERBRUIK IN LITER/100 KM: 8,0 (buiten stad), 15,5 (stad), 10,9 (mix).

CO2-UITSTOOT: 156 gr/km.

PRIJS, INCLUSIEF BTW: 40.200 euro, vermeerderd met 2478,94 euro BIV.

JAARLIJKSE AUTOBELASTING: 599,14 euro.

ANDERE VERSIES: IS200 Sportcross (prijs nog niet bekend).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content