"Ze leek heel goed te weten wat ze wou," zei de werknemer van een Britse motordealer over Angelina Jolie, "ze bestelde meteen een MV Agusta." Het Italiaanse MV Agusta is als motormerk minder bekend dan als helikopterbouwer, met zijn aanverwante schandalen. De motorgeschiedenis van Graaf Agusta's droommachines is er anders een van innovatieve techniek, exquise styling en legendarische raceoverwinningen. Mythische rijders als Giacomo Agostini of Phil Read zijn dankzij hun talloze zeges in het collectieve geheugen...

"Ze leek heel goed te weten wat ze wou," zei de werknemer van een Britse motordealer over Angelina Jolie, "ze bestelde meteen een MV Agusta." Het Italiaanse MV Agusta is als motormerk minder bekend dan als helikopterbouwer, met zijn aanverwante schandalen. De motorgeschiedenis van Graaf Agusta's droommachines is er anders een van innovatieve techniek, exquise styling en legendarische raceoverwinningen. Mythische rijders als Giacomo Agostini of Phil Read zijn dankzij hun talloze zeges in het collectieve geheugen gegrift. De emoties liepen dan ook hoog op toen in de late jaren zeventig het succesvolste wegracemerk verdween, omdat helikopters nu eenmaal meer geld konden opbrengen. Onder leiding van Castiglioni, kocht Cagiva het merk op en wist het nieuw leven in te blazen. Samen met designer Massimo Tamburini wist Cagiva de specifieke identiteit stijlvol de 21e eeuw in te loodsen. Op de salon van Milaan waren vriend en vijand verrast door de oogverblindende F4 Oro. Sinds 1999 scoort MV Agusta een fraaie reeks Motorcycle of the Year Awards, voor de uitmuntendheid in het ontwerpen van hun exclusieve motoren. De F4 1000 is dan ook een juweel van hedendaags, Italiaans motordesign. Niet alleen uiterlijk, waarbij functionaliteit soms moet onderdoen voor esthetiek, maar ook technisch is deze motor een purosangue macchina della corsa, die bovendien niet eens zou misstaan in een trendy loft als decoratie. Het is dan ook met respect en zin voor avontuur dat we de motor bestijgen. Bij trage loop ronkt de motor als een krolse kater en door de snelle reactie op de gashendel lijkt hij te blaffen wanneer je hem even aanspoort. Zoals elke volbloed heeft deze ook veel lagen : het wilde temperament is niet zomaar te dresseren, maar zet je even door, dan is de voldoening dubbel. Voor je het weet, scheer je baanvast 300 km/u (*). De snelheidsbeperkingen respecteren is een zware opdracht, want de hele zithouding is gericht op snelheid, het uitdiepen van bochten en onbeperkt accelereren. Voetsteunen, pedalen en hendels kun je persoonlijk instellen naar smaak en lichaamsbouw, wat ervoor zorgt dat de machine als een handschoen gaat passen. (*) Snelheidstests werden op circuit uitgevoerd. Info op www.mvagusta.be Prijs, inclusief btw : vanaf 21.999 euro (alle kosten verbonden aan de motor, ook de kledij, zijn fiscaal aftrekbaar). Zadelhoogte : 80,95 cm. Gewicht (leeg) : 193 kg. Cilinderinhoud : 998 cc. Maximumvermogen : 166 pk / 122kW. Maximaal koppel :122 Nm bij 10200 toeren/minuut. Topsnelheid : 300 km/u. Acceleratie en verbruik : niet opgegeven. Andere versies : binnenkort volgt het nieuwe model van de F4 en dat belooft extra raffinement en vermogen als meerwaarde te hebben. pierre darge