Het echtpaar Brenig richtte in 1968 de parfumerie Ici Paris à Ixelles op. XL staat dus niet voor Extra Large, maar is eenvoudigweg de afkorting van de Brusselse deelgemeente Ixelles of Elsene. Op het verjaardagsfeest was ook Frank Malolepszy aanwezig. Met zijn 32 jaar dienst is hij de trouwste medewerker van de parfumerieketen, die intussen al meer dan tien jaar niet meer in familiebezit is.
...

Het echtpaar Brenig richtte in 1968 de parfumerie Ici Paris à Ixelles op. XL staat dus niet voor Extra Large, maar is eenvoudigweg de afkorting van de Brusselse deelgemeente Ixelles of Elsene. Op het verjaardagsfeest was ook Frank Malolepszy aanwezig. Met zijn 32 jaar dienst is hij de trouwste medewerker van de parfumerieketen, die intussen al meer dan tien jaar niet meer in familiebezit is. Waarom bent u destijds voor Ici Paris XL gaan werken ?Frank Malolepszy : Olala... Dat kwam eigenlijk toevallig. Een vriend van me leverde daar. En zo hoorde ik dat meneer Brenig op zoek was naar een winkelverantwoordelijke. Hoe vernieuwend was die parfumerie ?Heel erg vernieuwend. Het was bijvoorbeeld meneer Brenig die het concept van staaltjes heeft ontwikkeld : iedere klant kreeg bij zijn aankopen een staaltje mee naar huis. Ook het parfumeren van iedere klant, was zijn idee. Misschien is dat nu niet meer zo, maar wanneer je vertrok, vroeg men steevast of je graag geparfumeerd wilde worden. Hij wilde ook àlles hebben in zijn parfumerie : van haarspray tot het duurste parfum. Want de dame die haarspray kwam kopen, zou er dan ook haar parfum vinden. In die tijd had je vooral kleine boetiekjes, met een bazin en een verkoopster. Brenig introduceerde het concept van de grote parfumerie in ons land. Heeft u soms nostalgie naar die vervlogen tijden ?Ja, dat moet ik eerlijk toegeven. De manier waarop we toen werkten, valt niet meer te vergelijken met vandaag. Ik zeg niet dat het nu slechter is, maar in die tijd stonden we toch dichter bij de klant. Het was eenvoudiger, we waren nog niet zo'n groot bedrijf. Als de klant een product vroeg, zorgden we ervoor dat we dat meteen in de opslagplaats konden gaan halen. Nu is dat onmogelijk. Het was ook meneer Brenig - u merkt, ik praat vaak over hem, maar van hem heb ik tenslotte mijn stiel geleerd - die erop stond dat de service naar de klant perfect was. Waar let u vooral op, als gerant ?Dat ons personeel mooi glimlacht, goeiendag zegt tegen de klanten, hen bedient. Weet u, onze klanten komen vaak binnen in een mindere stemming, maar wanneer ze Ici Paris XL verlaten, moet hun humeur weer uitstekend zijn ! Alle info over verjaardagsacties, zoals de 'Beauty Fair' eind november, een tombola en de 'Beauty Bus' waar u een gratis gezichts-analyse en make-upbeurt kunt krijgen, is te vinden op www.iciparisxl.be. Door Stefanie Van den Broeck