Mijn ouders waren er niet gerust in toen ik vorig jaar op nieuwjaar naar New York vertrok om er aan de slag te gaan in de modewereld", zegt Aline Vandecasteele. Ten onrechte, zo bleek. Dertien maanden later heeft de 27-jarige Kortrijkse al gewerkt voor beroemde ontwerpers als Raf Simons, de Olsenzusjes, Michael Kors, Hugo Boss, Rodarte, Lacoste en Jason Wu. Niet als fotomodel, hoewel ze daar de looks voor heeft, maar als productiecoördinator voor modeshows. "De job houdt in dat je verantwoordelijk bent voor de volledige realisatie van een defilé, van het concept uitwerken en de modellen kiezen, tot de opbouw en afbraak van het decor", vertelt Aline.
...

Mijn ouders waren er niet gerust in toen ik vorig jaar op nieuwjaar naar New York vertrok om er aan de slag te gaan in de modewereld", zegt Aline Vandecasteele. Ten onrechte, zo bleek. Dertien maanden later heeft de 27-jarige Kortrijkse al gewerkt voor beroemde ontwerpers als Raf Simons, de Olsenzusjes, Michael Kors, Hugo Boss, Rodarte, Lacoste en Jason Wu. Niet als fotomodel, hoewel ze daar de looks voor heeft, maar als productiecoördinator voor modeshows. "De job houdt in dat je verantwoordelijk bent voor de volledige realisatie van een defilé, van het concept uitwerken en de modellen kiezen, tot de opbouw en afbraak van het decor", vertelt Aline. We hebben afgesproken in Gotham Hall waar Aline bezig is met de opbouw van de Peter Pilottoshow. Het is de week van de New York Fall Fashion-shows. Aline, gekleed in elegante winterjas en hooggehakte laarsjes, komt binnengewandeld met een Starbuckskoffiebeker in de ene hand en een iPhone in de andere. De portier en manager begroeten haar vriendelijk. "Ze kennen me", zegt ze, "ik heb hier al eerder een show georganiseerd." Ze neemt me mee naar een indrukwekkende, zeven verdiepingen hoge zaal in art-decostijl met een schitterende glazen koepel. Het gebouw dateert van 1922 en was tot 1981 een bank. Nu wordt het gebruikt als feestzaal. In de ovale ruimte waar de klanten hun bankverrichtingen kwamen doen, zijn nu tientallen schrijnwerkers, elektriciens, geluidstechnici en andere vaklui bezig. "In totaal zijn er honderd mensen betrokken bij de realisatie van de show", vertelt Aline. Ze stelt me voor aan twee jonge vrouwen : Kirsty uit Australië, Apphia uit Los Angeles. Het trio werkt als team. In de komende dagen moeten ze ervoor zorgen dat niet alleen de show van Pilotto maar ook die van Diane von Furstenberg en Jason Wu vlekkeloos verlopen. "Gelukkig is het een plezier om met mijn twee collega's samen te werken." "We werken in opdracht van Bureau Betak, een evenementenbedrijf dat zijn hoofdkantoor heeft in Parijs. In de periode voor en tijdens de modeshows kloppen we onvermijdelijk lange dagen. Vaak ben ik in de weer van 's morgens acht uur tot 's avonds tien, elf uur. Ook in de weekends. Het is intens en spannend werk. Er mag niets verkeerd lopen. De modewereld is bevolkt met perfectionisten. Het woord nee kennen ze vaak niet. Als ik één ding heb geleerd in New York dan is het dat je, als je een opdracht krijgt, nooit mag zeggen dat je niet weet hoe je die moet uitvoeren. Je moet altijd 'ja' zeggen en dan de nodige research doen en mensen contacteren die je advies kunnen geven. Zo leer je snel veel bij en word je gedwongen tot zelfstandigheid. Mijn eerste job in New York was een show voor het Franse merk Moncler. Ik was nog nooit in New York geweest. Ik kreeg op de eerste dag een lijstje van dingen die ik moest doen in Kinko's en Home Depot. Ik had nog nooit gehoord van die ketens, laat staan dat ik wist waar ik de winkels kon vinden. Of iemand gaf me de opdracht : 'I want you to make forty credentials by tomorrow.' Ik had toen nog geen idee wat een credential (pasje) was. Gisteren nog had ik een vergadering met de technische ploeg. Ze gaven me een lijst van materiaal dat ze nodig hadden. Van veel dingen had ik nog nooit gehoord. Zoals gewoonlijk zei ik : 'No problem, I'll take care of it.' Er zijn natuurlijk limieten aan wat een productiecoördinator kan doen. Toen ik aan de Monclershow werkte, kregen we op het laatste nippertje te horen dat we een speciale vergunning van de stad nodig hadden om de catwalk te bouwen, omdat het een ingewikkelde en hoge constructie was. Zelf de vergunning aanvragen was uitgesloten, dat zou ons weken hebben gekost. No problem in New York. Er zijn hier lobbyisten die tegen betaling niets anders doen dan supersnel vergunningen in orde maken." Ook voor de Peter Pilottoshow wordt niet op centen gekeken. Alle kosten zijn voor rekening van Target, de betere discountketen in de VS en de grootste na Walmart. Pilotto, die zijn stiel leerde op de Antwerpse modeacademie, ontwierp zijn herfstcollectie speciaal voor Target. Voor de designer is het een gigantische stap. Straks liggen zijn ontwerpen te koop in 1900 Targetwinkels in de VS en Canada. De meeste voor minder dan 60 dollar. Of het vlot werken is met Pilotto vraag ik. "Wel... hij weet heel goed wat hij wil", zegt ze. "Net als Diane von Furstenberg." Aline weidt vol enthousiasme uit over het concept van de show. "Peter woont in Londen. Hij wil dat we een sfeer creëren waarin klassieke Britse elementen gecombineerd zijn met hedendaagse. Er komen twee opulente buffetten. Schalen, bestek en kandelaars zijn in zilver, Downton Abbeystijl. De drank en hapjes worden aan de zevenhonderd gasten gepresenteerd door tachtig mannen in butleruniform." Koos Aline ook het eten en de drank ? "Absoluut. Bij het cateringbedrijf hebben we alle hapjes en wijnen geproefd en een selectie gemaakt. Dat was leuk. Het was ook leuk om de tachtig kelners te kiezen. We hadden de opdracht gekregen dat het allemaal knappe mannen moesten zijn. In New York is dat niet moeilijk. Het wemelt hier van schoon volk dat het wil maken in de mode-, film- of theaterwereld, maar dat gedwongen is om in afwachting bij te klussen. Je had ons bezig moeten horen toen we de foto's zaten te bekijken. 'Ik wil die !' 'Nee, ik wil die !'" De Pilottoshow belooft spectaculair te worden. "De collectie zelf zal gepresenteerd worden in en rond een centrale kinetische en digitale installatie, gecombineerd met een muziek-, licht- en videoshow", vertelt Aline. In de grote inkomhal toont ze me de ruimte waar een pop-upwinkel wordt geïnstalleerd, waar de gasten de nieuwe ontwerpen meteen kunnen kopen. Er komt ook een selfie-hoek waar fans kunnen poseren voor een achtergrond met Pilottomotieven en het Targetlogo. In een andere hoek zullen Instagramfoto's met de hashtag van de avond automatisch worden afgedrukt en opgehangen. We praten nog wat na in een parkje vlakbij. Aline checkt even haar berichten. "Ik had gehoopt dat er nieuws zou zijn over spiegels voor de show die we uit Parijs hebben laten overkomen. Ze zitten al dagen vast in de haven van Newark." Aan drie modeshows tegelijk werken lijkt me knap lastig. Is de stress haar soms niet te veel ? "In mei vorig jaar, vier maanden nadat ik hier was toegekomen, had ik het moeilijk. Ik belde mijn mama. Ze was zo lief. 'Aline, je weet dat je altijd een thuis hebt', zei ze. Ik heb doorgebeten. Ik heb met een vriendin een minivakantie genomen in de Bahama's. Bij mijn terugkeer in New York zag ik het weer zitten. Ik ben overgestapt naar Bureau Betak waar ik nu voor werk. Dat bleek een goede beslissing. Ik weet dat ik mijn ouders hartzeer heb aangedaan toen ik besloot om naar New York te gaan. Vooral mijn vader, denk ik. Hij is een man met traditionele waarden voor wie zijn gezin op de eerste plaats komt. Toch heeft hij me net als mijn mama gesteund." In New York wonen heeft ook nadelen, vindt Aline. "In Belgie had ik een mooi ingerichte tweeslaapkamerflat voor mij alleen. Hier ben ik op één jaar tijd al vier keren verhuisd, een keer naar Brooklyn en drie keer in Manhattan. Mijn huur is 1600 à 1700 dollar per maand en dat telkens voor een kamer in een gedeelde flat. Een flat voor mij alleen zou veel te duur zijn. Een degelijke ziekteverzekering ook. Ik heb een ziekteverzekering maar ik ben slechts minimaal gedekt. Gelukkig ben ik nog geen enkele keer ernstig ziek geweest." Een vriend heeft ze momenteel niet. "Ik had een partner tot vier jaar geleden", vertelt ze. Een mooie vrouw met een warme persoonlijkheid als zij moet toch vaak benaderd worden ? "Ik krijg vaak uitnodigingen voor dates", geeft Aline toe. "Ik ga daar regelmatig op in. We gaan op restaurant, naar een Broadwaystuk, een museum of een concert. Ik vind het altijd boeiend om nieuwe mensen te leren kennen. De dating scene is hier heel anders dan in Belgie. In België kom je veel minder avontuurlijke en creatieve types tegen. Anderzijds heb je hier veel mensen die denken dat ze precies weten wat ze willen in een relatie. Dat maakt het ook soms moeilijk." Alines toekomstplannen staan nog niet vast. "Mijn werkvisum verstrijkt in de lente. Maar ik heb al verschillende werkaanbiedingen gekregen, zowel in de VS als daarbuiten. Ik heb nog niets beslist. Hier wonen en werken is in elk geval een unieke ervaring. Het vraagt veel energie maar ik krijg ook veel terug." DOOR JACQUELINE GOOSSENS & FOTO'S CAROLINA PRIOGLIO"Zeg nooit dat je niet weet hoe je een opdracht moet uitvoeren. Zoek het uit, zo leer je snel"