De vorige edities van de Knack Weekend Ladies Run in Kortrijk waren telkens een groot succes. Keerzijde van dat succes was dat we lezeressen moesten ontgoochelen omdat er maar een beperkt aantal rugnummers waren. Dit jaar zien we het groter : meer vrouwen aan de start en vier loopwedstrijden. Onze original in Kortrijk blijft de run waar je evengoed als beginner of als gevorderde loopster aan de start kunt komen (met de keuze tussen 5 en 11 km). In Kortrijk ziet u traditiegetrouw ook het Dream Team aan het werk, de ambassadrices waarvan u de vorderingen in het blad kunt volgen. Zij moeten u warm maken voor de loopsport. Het Dream Team van vorig jaar is weer van de partij : Martine Tanghe, Chantal Pattyn, Siska Schoeters, Cathérine Moerkerke, Marleen Finoulst en Trui Moerkerke. Nieuw in het team : supersportvrouw Gella Vandecaveye en de zeer gedreven loopster Francesca Vanthielen.
...

De vorige edities van de Knack Weekend Ladies Run in Kortrijk waren telkens een groot succes. Keerzijde van dat succes was dat we lezeressen moesten ontgoochelen omdat er maar een beperkt aantal rugnummers waren. Dit jaar zien we het groter : meer vrouwen aan de start en vier loopwedstrijden. Onze original in Kortrijk blijft de run waar je evengoed als beginner of als gevorderde loopster aan de start kunt komen (met de keuze tussen 5 en 11 km). In Kortrijk ziet u traditiegetrouw ook het Dream Team aan het werk, de ambassadrices waarvan u de vorderingen in het blad kunt volgen. Zij moeten u warm maken voor de loopsport. Het Dream Team van vorig jaar is weer van de partij : Martine Tanghe, Chantal Pattyn, Siska Schoeters, Cathérine Moerkerke, Marleen Finoulst en Trui Moerkerke. Nieuw in het team : supersportvrouw Gella Vandecaveye en de zeer gedreven loopster Francesca Vanthielen. Knokke op 1 mei is met 3,5 km de ideale opwarmer voor Kortrijk. In het najaar wordt er gelopen in Brussel (4 oktober, 4 km) en Hasselt (11 oktober, 5 km). Maak kennis met het Dream Team en trek uw loopschoenen aan. We hopen u te mogen verwelkomen op onze Knack Weekend Ladies Run Series. Rungeschiedenis ? Eerste keer. Ik ben geboren en getogen in Kortrijk dus ik kijk ernaar uit. Motivatie ? Rangschikking en tijd hebben geen belang. Ik doe het om fit en gezond te blijven en om mensen te overtuigen aan sport te doen. Afstand ? 11 kilometer. Trainingrituelen ? Ben ik alleen, dan graag met muziek. Als ik in gezelschap ben, traint de tong mee. Een kort bezoek aan het toilet is een vast ritueel voor ik start.Rungeschiedenis ? Tweede keer. Vorig jaar liep ik een behoorlijke tijd, maar het kan beter. Motivatie ? In de eerste plaats om de sport te promoten. Bovendien ben ik net iets ijveriger wanneer ik mezelf een doel vooropstel. Afstand ? 11 kilometer. Trainingrituelen ? Mijn iPod gaat altijd mee als ik ga lopen. Een vast trainingschema heb ik niet. Sporten doe ik als ik eens niet moet werken. Rungeschiedenis ? Eerste keer. Motivatie ? De wedstrijdervaring motiveert me om bij vrieskoude toch mijn loopschoenen aan te trekken. Afstand ? 11 kilometer. Trainingrituelen ? Ik doe twee lange looptrainingen per week en één intervaltraining van 45 minuten. Als het heel hard regent, zet ik mijn joker in. Zodra het minder koud wordt, wissel ik af met een fietstraining om de knieën te sparen. Meestal loop ik naar muziek te luisteren : de nieuwe van Grace Jones bijvoorbeeld.Rungeschiedenis ? Derde keer. Vorig jaar eindigde ik als 32ste op de 11 kilometer in de bakkende zon, 27 graden ! Motivatie ? Ik heb al drie marathons gelopen en in het najaar waarschijnlijk weer één. Noem me dus gerust een beetje loopgek. Afstand ? 5 kilometer. De dag voor de Ladies Run zal ik al 20 kilometer in Brussel lopen. Trainingrituelen ? Driemaal per week loop ik door dorp, veld of bos. Voor elk moment van de dag en voor elk weertype heb ik een parcours. Hoewel ik een fan ben van jazzmuziek, zet ik die niet op tijdens het lopen. Liever iets met een stevig ritme. Rungeschiedenis ? Derde keer. Dat ik telkens ergens achterin eindigde, vond ik niet belangrijk, wel dat ik 5 kilometer zonder problemen uitgelopen heb. Motivatie ? Ik hoop er een goede conditie aan over te houden. Bovendien maakt lopen het hoofd vrij en - op een paar goede loopschoenen na - heb je er weinig voor nodig. Afstand ? 5 kilometer. Dat parcours is dalend. Voor de 11 kilometer moet je terug naar het hoger gelegen startpunt lopen. Dat lijkt me een hele opgave. Trainingrituelen ? Na een kwetsuur aan mijn voet ben ik opnieuw begonnen met het start to run schema. Mijn iPod is daarbij een aangename loopgezel. Rungeschiedenis ? Tweede keer. Ik trok vroeger wel vaker de loopschoenen aan, maar de klad zat er plots in. Te veel werk, te nat, te warm, liever naar theater of de opera. Dus was ik twee jaar geleden bijzonder blij met de invitatie van Weekend Knack. De exacte uitslag kan ik me niet herinneren, wel dat Trui Moerkerke en ik bijzonder trots waren dat er nog een paar tientallen runnende ladies achter ons finishten. Motivatie ? Ik kan wel wat postnatale oefening gebruiken. Ik verkies daarvoor moddervoeten in het bos boven een zweetsessie in het fitnesscentrum. Afstand ? 5 kilometer. Ook vanwege de helling die je op moet voor de 11 kilometer. Trainingrituelen ? Behalve goed stretchen voor en na heb ik geen rituelen. Trainen doe ik zonder muziek. Ik concentreer me liever op mijn ademhaling en op het ruisen van de bomen. Rungeschiedenis ? Vierde keer. Motivatie ? Ik wil er opnieuw bij zijn omdat ik er de vorige jaren echt van genoten heb. Er is een leuke, niet echt competitieve sfeer. De meeste vrouwen lopen mee voor het plezier. Afstand ? Hopelijk 11 kilometer. Trainingrituelen ? Voorlopig loop ik slechts één keer per week als gevolg van een knieletsel, maar ik hoop snel weer aan drie keer te komen. Sinds een jaar loop ik met een iPod en dat bevalt me zeer. Mijn 16-jarige zoon leerde me Magic System kennen met onder meer het nummer Bouger bouger. Fantastisch nummer ! Als ik dat hoor, versnel ik spontaan de pas. Rungeschiedenis ? Tweede keer. Vorig jaar liep ik 11 kilometer in ongeveer een uur en 27 minuten. Traag hé ? Motivatie ? Lopen is eigenlijk best ontspannend na enige tijd. Afstand ? 11 kilometer natuurlijk. Trainingrituelen ? Iedere keer als ik ga lopen zorg ik ervoor dat het net iets langer is dan de keer daarvoor. Daarom draag ik altijd een horloge, zodat ik kan zien hoelang ik nog moet. En na het trainen was ik me. Dat vind ik wel hygiënisch. Locatie foto's: Universitair Sportcentrum in Leuven, met dank aan de KULeuven voor de logistieke hulp.Door Britt Guetens Foto's Diego Franssens Productie Sophie Pillen