Er is nooit een echte verklaring voor bedacht maar Volvo bouwt sinds jaar en dag breaks (de Zweden spreken van 'vijfdeurs') die eleganter ogen dan de berlines. Dat heeft ook de koper zo begrepen: van de 70-serie werd vorig jaar ruim 65 procent in breakversie verkocht. De Zweedse constructeur brengt nu een nieuwe V70-break op de markt. Die krijgt de neus van de S80-berline mee, terwijl de S70-berline het oude silhouet behoudt. Dat veroorzaakt wat verwarring, omdat de consument het gevoel krijgt dat het eigenlijk om een S80-break gaat.
...

Er is nooit een echte verklaring voor bedacht maar Volvo bouwt sinds jaar en dag breaks (de Zweden spreken van 'vijfdeurs') die eleganter ogen dan de berlines. Dat heeft ook de koper zo begrepen: van de 70-serie werd vorig jaar ruim 65 procent in breakversie verkocht. De Zweedse constructeur brengt nu een nieuwe V70-break op de markt. Die krijgt de neus van de S80-berline mee, terwijl de S70-berline het oude silhouet behoudt. Dat veroorzaakt wat verwarring, omdat de consument het gevoel krijgt dat het eigenlijk om een S80-break gaat. Om de verwarring nog wat groter te maken staat de nieuwe V70 ook nog op het onderstel van de S80, al valt hij 10 centimeter korter uit dan dat model. Vergeleken met de vorige generatie werd de nieuwe vijfdeurs één centimeter korter - een verschil dat hoofdzakelijk met de smallere bumpers te maken heeft. Opmerkelijk is wel dat de wielbasis met tien centimeter toenam, zonder van de laadruimte af te knabbelen. Doordat hij wat ronder werd, lijkt de V70 binnenin iets minder volumineus, maar schijnt bedriegt. Het koffervolume evolueerde zelfs van 420 naar 485 liter. Wie een beetje oog heeft voor detail merkt waar de winst zit: terwijl de zijruiten vooraan naar binnen neigen, werden die achterin verticaler opgesteld. De V70 oogt vooraan rond en krijgt naar achteren een vierkanter karakter, wat het laadvolume ten goede komt. De nieuweling wordt uitsluitend met vijfcilindermotoren geleverd : drie benzinemotoren met een slagvolume van 2,4 liter, en eentje met een iets kleinere cilinderinhoud, maar met een hogedrukturbo die 250 pk op de voorwielen overzet. Wij waren enkele dagen onderweg met de turbodiesel, die is van Audi-origine en heeft directe injectie. Die turbo sluit perfect aan bij de roeping van de V70, die van betrouwbare reismakker om in alle comfort bepakt en bezakt vele kilometers mee af te malen. De vijfcilinder is levendig én soepel, al laat hij bij acceleraties uit lage toerentallen wel een rauw geluid horen. Binnenin laat de V70 zich ook al door de S80 inspireren, met ruime aandacht voor details - ook al staan die veelal op de optielijst. Een clip op de middenconsole om een opbergvak of een papiermand aan op te hangen aan de kant van de passagiers, een verzonken kleerhaakje zoals men dat op vliegtuigen vindt op de hoofdsteun, een bumperbeschermer om krasvrij te laden en lossen, een opklapbare vuilniszakhouder achteraan op de middenconsole of een centrale armsteun met een extra opbergruimte voor cd-houder en muntenvak. De reeks is bijna eindeloos. Uiteraard besteedde Volvo veel aandacht aan de veiligheid. Het onderstel van de S80 (dat bij de NHTSA-crashtests als enige de maximale score haalde) vormt de basis waaraan nieuwe ontwikkelingen werden toegevoegd. De frontale airbags hebben een verschillende activeringssnelheid en worden aangevuld met zijdelingse airbags en met inflatable curtains (in de plafondbekleding verborgen), die het hoofd van de inzittenden voor- en achterin bij een crash beschermen. De stoelen zijn voorzien van het Whips-systeem, dat beter beschermt tegen nekletsels bij een aanrijding. Als eerste constructeur biedt Volvo ook een kinderstoeltje aan dat met de rug naar de rijrichting wordt geïnstalleerd (een oude passie van de Zweden) en aan de Isofix-norm voldoet. Bovendien krijgt elke V70 in serie een ABS met elektronische remkrachtverdeler mee en een DSTC-systeem, voor de dynamische regeling van stabiliteit en aandrijving. De tweewielaangedreven turbodiesel kost 1.198.095 fr. Dat is een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding, zeker als je de Duitse concurrentie ernaast legt en meerekent dat de doorsneerijder met 6,5 liter diesel 100 km ver komt. Voor wie al eens de begane paden verlaat, is er ook de V70 XC die een grotere grondspeling heeft en uitgerust is met een automatische vierwielaandrijving. Die is alleen beschikbaar met benzinemotor.VOLVO V70 2.5 DMOTOR:voorin gemonteerde vijfcilinder turbodiesel met een cilinderinhoud van 2461 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft.POTENTIEEL:max. vermogen van 140 pk/103 kW bij 4000 toeren/minuut en max. koppel van 290 Nm tussen 1900 en 3100 toeren/minuut.AFMETINGEN:471 cm (l), 180,4 cm (br), 148,8 cm (h), 275,5 cm (wielbasis).KOFFERVOLUME:485 liter.VERBRUIK IN LITER/100 KM:8,8 (stad), 5,1 (weg), 6,5 (mix).CO2-UITSTOOT:172 gr/km.PRIJS, INCL. BTW:1.198.095 frank, vermeerderd met 35.000 fr. BIV.JAARLIJKSE AUTOBELASTING:28.634 frank.ANDERE MODELLEN:2.4 benzine (1.109.347 fr.), 2.3 T5 benzine (1.428.032 fr.).PIERRE DARGE