Toen hun huis op de buiten grondig verbouwd moest worden, besloten Inge Onsea en Esfan Eghtessadi, de drukbezette oprichters en bezielers van het Belgische modemerk Essentiel, dat ze met het hele gezin zouden verkassen om die periode zo relaxed mogelijk door te komen. Ze verhuisden naar een imposant penthouse midden in de stad, net naast het Bourlatheater en met uitkijk over Antwerpen. Handig meegenomen is dat de kantoren van Essentiel zich letterlijk op één minuut wandelafstand bevinden. "Pal in het centrum wonen geeft wel schwung aan je leven", zegt Inge. "Je vindt alles wat je nodig hebt in de onmiddellijke omgeving en ik kan de jongens hier alleen naar de markt sturen. Zo worden ze meteen een stuk zelfstandiger. Het enige nadeel is dat je wereld wel heel klein wordt."
...

Toen hun huis op de buiten grondig verbouwd moest worden, besloten Inge Onsea en Esfan Eghtessadi, de drukbezette oprichters en bezielers van het Belgische modemerk Essentiel, dat ze met het hele gezin zouden verkassen om die periode zo relaxed mogelijk door te komen. Ze verhuisden naar een imposant penthouse midden in de stad, net naast het Bourlatheater en met uitkijk over Antwerpen. Handig meegenomen is dat de kantoren van Essentiel zich letterlijk op één minuut wandelafstand bevinden. "Pal in het centrum wonen geeft wel schwung aan je leven", zegt Inge. "Je vindt alles wat je nodig hebt in de onmiddellijke omgeving en ik kan de jongens hier alleen naar de markt sturen. Zo worden ze meteen een stuk zelfstandiger. Het enige nadeel is dat je wereld wel heel klein wordt." Twee jaar zal het gezin hier verblijven, maar aftellen doen ze niet. "De tijd vliegt. Ik denk dat ik onze stadsstek met pijn in het hart zal achterlaten. Ook het plein aan het theater en de ambiance zullen we missen." Het dakappartement heeft niet de allure van een tijdelijk optrekje. Het lijkt alsof het gezin hier al zijn hele leven woont. "Het voelt ook als onze eigen plek. Doordat we heel veel reizen hebben we geleerd om ons snel aan te passen. We voelen ons snel thuis, overal. Zeker als je omringd bent door je familie en je eigen spullen." De selectie van de meubels en accessoires die mee verhuisden was vooraf nauwkeurig uitgekiend, waardoor de verhuis in amper twee dagen geklaard werd. "Ik ben heel geordend en gestructureerd", zegt Inge. "Elke kamer had ik vooraf in mijn hoofd geconstrueerd en op basis daarvan heb ik keuzes gemaakt. Ik wist perfect welke meubels er moesten worden opgeslagen, welke moesten verhuizen en wat waar moest komen. Dankzij onze 28 winkels beschikken wij bovendien over een fantastisch team dat heeft meegeholpen. Zo leek het de tweede dag al alsof we hier al jaren woonden." Hoewel het appartement behoorlijk groot is (140 m²), moest Inge noodgedwongen heel wat spullen achterlaten. "Voor zo'n grootscheepse verhuis moet je knopen doorhakken. Ik heb van heel wat dingen afscheid genomen. Bovendien is er hier weinig kastruimte. Gek genoeg bleek dat elimineren eigenlijk heel bevrijdend. Ik mis mijn schoenen, maar daar houdt het ook op. Het doet je beseffen hoe weinig je eigenlijk nodig hebt en hoeveel onnodige prullen je een leven lang met je meesleept." De basisstructuur van het penthouse doet klassiek aan, maar het geheel werd opengebroken en gemixt met eigentijdse elementen, van de witte gietvloer tot de open Coriankeuken en de kamerhoge schuiframen waardoor buiten en binnen in elkaar overlopen. De twee weelderig-groene terrassen zorgen voor een bijna tropische ambiance. Alsof je op het dak van een zuiders oord zit. Net zoals ze dat succesvol bij Essentiel doen, lieten Inge en Esfan zich niet beperken door stijldogma's of strakke kleurenwetten. "We houden van kleur en van mixen en matchen. Het hoeft allemaal niet zo perfect te zijn, een tikkeltje zot mag best. Mijn man en ik hebben een verschillende smaak en dit interieur is het resultaat, dit zijn wij." Alles kan en mag en past wonderbaarlijk goed samen. Een persoonlijke melange, doorspekt met kunstwerken, maar nooit zwaar op de hand, wel vrolijk en luchtig. "Interieurinriching heeft heel veel raakpunten met mode. Via onze winkels hebben wij heel wat ervaring opgedaan. Het voelt dus heel natuurlijk aan. En als je met mode bezig hebt, heb je het nu eenmaal niet zo voor beigetinten maar kies je resoluut voor kleur." En kleur is er, à volonté : van de okergele fluwelen gordijnen in de jongenskamer over de vele boeketten van buurman Baltimore Bloemen - "de mooiste bloemenwinkel van België" - tot de collectie kleurrijke kussens die ooit de Essentieletalages sierden. Naast het selecteren van spullen die meeverhuisden, ging Inge ook shoppen in hun eigen merchandising- depot en liet ze een aantal dingen op maat maken. Zo wordt in de eetkamer een geometrisch tapijt van David Hicks - "zijn ontwerpen zijn magnifiek" - gecombineerd met een zelfontworpen bordeaux tafel en Ikeastoelen die Inge een blauw verflaagje gaf. Bij de open haard prijkt naast de bonte vazencollectie een paddenstoel van zoon Azar. "Kunstwerken van de kinderen zijn voor ons van evenveel waarde." Doorheen de hele flat duiken reissouvenirs op van over de hele wereld : Tibetaanse hoofddeksels, opvallende juwelen die Inge verwoed verzamelt - "hoe groter en kleurrijker, hoe beter" - en het allereerste kunstwerk dat het koppel samen kocht en dat vandaag de salon siert. "We vonden dit portret van een Chinese vrouw bij Paul Smith in Londen. We waren er allebei meteen weg van." Esfan verdiept zich al zo'n twintig jaar in hedendaagse kunst. Het is een welkome, tijdloze uitlaat voor de hectische modewereld waar 'in seizoenen' wordt gedacht. "We houden allebei van kunst, maar Esfan is er toch meer gepassioneerd mee bezig. Hij maakt van elke aankoop een studie, bij mij zijn het eerder coups de foudre. Ik vind iets mooi of niet. Dat hoeft daarom niet veel te kosten." Her en der liggen stapeltjes kunstcatalogi. En ook op dat gebied wordt naar hartenlust gemixt en gematcht : kunst uit Iran (de roots van Esfan) naast een schilderijtje van Patti Smith van de hand van Elizabeth Peyton - "een verjaardagscadeau waar ik nog steeds heel blij mee ben" -, zelfgemaakte dream catchers of een imposant, kleurrijk werk van Sterling Ruby. "Dat werk hebben we al een jaar of vijf. Ondertussen is Sterling Ruby in zee gegaan met Raf Simons. Er is dus toch een modelink. Misschien voelen we dat onbewust aan, het hangt in de lucht en wij pikken het op." www.essentiel.be DOOR SOPHIE ALLEGAERT & FOTO'S STEFANIE FAVEERE