De wijk tussen de Louizalaan en het Flageyplein is wellicht een van de boeiendste delen van de hoofdstad. Dit stuk van Elsene biedt wat voor ieders smaak: van herenhuizen nabij de Louizalaan tot kleurrijke volksbuurten in de omgeving van het Flageyplein. In deze bonte mix van architectuurstijlen, huizentypes en culturen bots je op de hedendaagse Gallery Dorothée De Pauw. De muzentempel is ondergebracht in de kelder en op de gelijkvloerse verdieping van het gebouw waarboven deze loft zich bevindt. Dorothée De Pauw werkte zelf mee, met haar echtgenoot, Jean-Charles Ullens de Schooten, aan het concept en de decoratie ...

De wijk tussen de Louizalaan en het Flageyplein is wellicht een van de boeiendste delen van de hoofdstad. Dit stuk van Elsene biedt wat voor ieders smaak: van herenhuizen nabij de Louizalaan tot kleurrijke volksbuurten in de omgeving van het Flageyplein. In deze bonte mix van architectuurstijlen, huizentypes en culturen bots je op de hedendaagse Gallery Dorothée De Pauw. De muzentempel is ondergebracht in de kelder en op de gelijkvloerse verdieping van het gebouw waarboven deze loft zich bevindt. Dorothée De Pauw werkte zelf mee, met haar echtgenoot, Jean-Charles Ullens de Schooten, aan het concept en de decoratie van de studio. Het gaat om een woonatelier, eigenlijk bedoeld als studio voor een fotograaf en momenteel in gebruik als gastenverblijf. In deze buurt waren er trouwens ooit heel wat ateliers van kunstenaars gevestigd. Verwonderlijk is dat niet, want hoog boven de daken geniet je er van riante vergezichten en hemels licht. Vanaf de Louizalaan daalt het landschap in de richting van de vijvers van Elsene: ondanks de drukke bebouwing laat deze vallei zich nog voelen in het straatbeeld. En dat merk je ook zeer goed onder het dak van dit vrij hoge gebouw, van waaruit je een schitterend uitzicht hebt op de hele zuidkant van Brussel. Kijk bijvoorbeeld maar vanuit de slaapkamer naar de straat: wat een dieptezicht! "De indrukwekkende dakstructuur is in de plaats gekomen van een paar vervallen zoldertjes die geen gebruik maakten van dit riante uitzicht", zegt Jean-Charles Ullens de Schooten. Een gedeelte van het oude, bestaande ijzeren dakgebinte werd wel herbruikt. Van een zware architecturale ingreep is er geen sprake, tenminste niet als je daarbij nieuwe constructies verwacht. Eigenlijk schuilt deze studio onder een immens zadeldak - net een tent - dat deels met glas werd geopend om extra licht binnen te halen. De indeling van de ruimte vloeit simpelweg voort uit de structuur van het zadeldak. Op de mezzanine is er een slaaphoek ingericht, afgesloten met een draperie: een knipoog naar de daktent. Rechts vind je een keuken en links een badkamer. De loft is dus een volwaardige woonstudio. Op de 'werkvloer' staat nu een grote zithoek. Details in de afwerking zorgen voor extra veel visueel comfort. Zo zit het trapje naar de mezzanine gevat in de bibliotheek: vanop afstand geeft dit een fraai grafisch effect. De compacte badkamer gaat schuil achter een Japanse schuifdeur. De natte cel is sober, simpel en speels opgevat met gemetselde wastafels, en is aangekleed met leuke oudheden en snuisterijen. In de decoratie ontdek je een dosis spannende fantasie, waarin je de stijl herkent van Lionel Jadot, die de leiding heeft over het bekende Brusselse meubelatelier Van Hamme. Jadot is geen decorateur, maar soms wordt er wel eens op hem een beroep gedaan om speciale ruimtes, zoals deze loft, vorm te geven. Jadot ontwierp bijvoorbeeld de gehele zithoek, met de brede ligbanken en een prachtig houten scherm. Dit forse meubilair vormt een mooi tegengewicht voor de monumentale architectuur. Interessant is bovendien dat dit ensemble uit losse elementen bestaat, zodat het voor foto-opnames gemakkelijk kan worden verplaatst. Jadot ontwierp ook de gestroomlijnde keuken waarvan hij de wanden zilvergrijs liet schilderen om het industriële karakter te benadrukken. Piet Swimberghe / Foto's Jan Verlinde