2003 belooft een spannend jaar te worden op de markt van gelaatsverzorging. Verscheidene merken pakken uit met hoogtechnologische producten die balanceren op de dunne lijn tussen cosmetica en farmaceutica.

Allerlei merken hebben dit jaar uitgekozen om hun positie op de gelaatsverzorgingsmarkt uit te bouwen. Een monstercampagne van L’Oréal trekt de aandacht op het feit dat het met 2800 onderzoekers in dienst een enorme inspanning levert en een grote knowhow heeft. Ook Dior wil dat duidelijk maken. Nadat het met grote middelen de make-upmarkt heeft veroverd en vorig jaar zijn plaats in de topdrie van de parfummarkt bestendigde met de lancering van Addict, ziet het merk dit jaar zijn kans om ook een leiderspositie in de huidverzorging te veroveren. Het hergroepeerde diverse afdelingen onder de naam Dior-Science, die de expertise van Dior moet benadrukken.

DiorScience bestaat uit een R&D-departement, een centrum voor analyse en consumententesten en een trainingscentrum. Om het verzorgingsaanbod overzichtelijker te maken, wordt de hele portfolio gereorganiseerd in zeven categorieën met telkens een specifieke focus. Zo heet de antirimpelcategorie Capture, naar Diors succesvolste gamma, dat echter volledig vernieuwd werd. Capture R60/80 heeft nieuwe formules, texturen, design en zelfs een nieuw concept. De ‘R’ staat voor ‘ rides‘ (Frans voor rimpels) en R-complex, dat belooft rimpels glad te zullen strijken en de huid te verstevigen. ’60’ verwijst naar de claim dat het product na een uur de rimpels tot zestig percent kan verminderen, ’80’ voor het percentage dat de teint er ‘jeugdiger’ uitziet na een maand gebruik. Mooie beloften die nieuwe klanten en een groter marktaandeel moeten opleveren.

Niet slecht gezien om de aanval in te zetten met een antiverouderingsgamma. Dat blijkt namelijk de hoofdzorg van de meeste vrouwen en bovendien het snelst ontwikkelende marktsegment te zijn. Dior is dan ook niet alleen. In dezelfde categorie lanceert Estée LauderPerfectionist Correcting Serum for lines & wrinkles (30 ml : 72,82 euro). Het product vervangt Diminish, maar bevat geen vitamine A. Een polymerenmix vult fijne lijntjes op, terwijl lichtweerkaatsende pigmenten ze optisch vervagen. Een proteïnecomplex werkt op de stevigheid van de huid. Ook Chanel heeft hetzelfde doel voor ogen, maar heeft met Rectifiance Intense (fluïde of in crème : 61, nacht : 69,15) een andere aanpak. Volgens Chanel ligt de oorzaak bij enzymen, die slechte huidcellen en -vezels opruimen. De enzymen worden gecontroleerd door hun eigen afremmers : een evenwichtig systeem, dat uit balans raakt door zon en pollutie. Bijgevolg gaat de huid te veel enzymen produceren en raakt ze steeds meer beschadigd. Zaak is die enzymen af te remmen, en volgens Chanel lukt dat met de essentiële olie van sinaasappelbloesem.

Een heel nieuwe generatie zijn de crèmes die beweren de effecten van semi-chirurgische ingrepen als botox– of collageeninjecties na te bootsen. Volgens Givenchy zou het aantal antirimpelspuitjes tussen 2001 en 2002 met meer dan vijftien procent gestegen zijn. Het is onduidelijk waar dat cijfer voor staat, maar wellicht is de Amerikaanse markt inbegrepen, waar dergelijke behandelingen een ingeburgerd lunchalternatief vormen voor een picknick in het park.

De bekendste is botox, of beter botulinum toxine, een gif dat (in kleine hoeveelheden ingespoten) zorgt voor een symmetrische verlamming van de zogenaamde expressierimpels, zoals fronsrimpels, neusplooien en kraaienpootjes, die je vaak ouder of norser doen lijken dan je bent. Ook populair zijn de injecties met collageen of hyaluronzuur, die de rimpel letterlijk opvullen. Ondanks het toenemende succes, hebben deze ingrepen toch behoorlijk wat nadelen : ze hebben geen blijvend effect (drie tot zes maanden), zijn vrij duur en hebben door hun invasieve aard toch nog een hoge drempel voor veel mensen. Onnodig om te zeggen dat het resultaat bovendien afhankelijk is van de productkwaliteit en de ervaring van de arts.

Deze handicaps spelen in het voordeel van de cosmetische alternatieven : een crème smeren is veel minder ingrijpend dan een naald in je gezicht, wel prijzig maar nog altijd goedkoper dan een spuitensessie (botox en hyaluronzuur bijvoorbeeld tussen 300 en 400 euro).

Een van de pioniers was Helena Rubinsteins Collagenist in 2001, een gelaatsverzorging die “het effect van collageen zonder injecties” beloofde. Het gamma (dagcrème, serum en oogcrème) zou collageen beschermen tegen afbraak en de natuurlijke synthese ervan stimuleren. Onlangs kwam er ook een nachtcrème (30 ml : 55,02 euro, 50 ml : 72,02 euro) bij. Met Expressionist (vanaf april) inspireert het merk zich op het botox-principe : expressierimpels voorkomen en corrigeren door te werken op de elasticiteit van de huid en op de microspanningen in de dermis ( les microtensions dermiques).

Ook twee andere merken van de L’Oréalgroep, La Roche-Posay met Myo-kine (september) en Lancôme met Résolution (maart), verdiepen zich in deze materie. Résolution heeft elf patenten, waaronder het D-contraxol-complex, dat de samentrekkende spieren in de dermis zou ontspannen en de elastine beschermt, en een microvezeltextuur dat een onzichtbaar masker op de huid legt dat onregelmatigheden zou uiteffenen.

Givenchy’s No Surgetics (crème 50 ml : 66,50 euro, ogen 15 ml : 45) is het antwoord van de LVMH-groep, dat de mosterd haalde bij de drie populairste esthetische ingrepen : dermabrasie (mechanisch gladschuren), collageen- en botox-injecties. Het product zou werken op drie soorten rimpels : kraaienpootjes, rimpels en gelaatstrekken. Kraaienpoten zouden vervagen door een gladder huidoppervlak dankzij een vitamine-A-derivaat met pelend effect. Een collageeninspuiting zou worden geëvenaard door twee ingrediënten met onmogelijke namen : Hydrocotyle stimuleert de collageensynthese onrechtstreeks en Elhibin moet de elastine beschermen, zodat de huid goed ondersteund blijft en rimpels na een maand van binnenuit opgevuld zouden lijken. Het botox-effect ten slotte, of met andere woorden de ontspanning van de gelaatstrekken, wordt in de hand gewerkt door ‘een’ molecule waar fabrieksgeheim op rust.

De grote vraag die zich opdringt, is of de cosmetica-industrie zich dergelijke claims wel kan veroorloven. Cosmetica mag immers uitsluitend tot in de epidermis werken. Zaken als collageen en elastine, en zelfs spieren, liggen in de onderliggende huidlagen, zoals de lederhuid en de dermis.

Op Collagenist na concentreren al deze producten zich op expressierimpels. Daardoor wordt een nieuwe, brede doelgroep aangesproken : zowel twintigers als zestigers en iedereen daartussen heeft lachrimpels of fronslijnen. Pionier in dit gebied was Lancaster met de Specific Energizer eyes-lips-forehead (30 ml : 42,50 euro) uit de Youth Prolongator-lijn, bestemd voor prille dertigers die de jeugdige gloed van hun huid zo lang mogelijk willen behouden en daarbij al wat hulp kunnen gebruiken.

Het energiethema van deze lijn wordt dit jaar verder uitgediept door Clinique. De essentie van het gloednieuwe Repair Wear gamma (nachtcrème of -fluïde 30 ml : 50 euro, 50 ml : 69 euro, serum 30 ml : 69 euro) draait rond het leveren van extra energie. Doordat de huid zich overdag constant moet verdedigen tegen de vrije radicalen, afkomstig van stress, UV-stralen, pollutie, sigarettenrook en alcohol, blijft er maar weinig energie over om ’s nachts alle beschadigde cellen te herstellen. Volgens het merk leidt dat tot een chronische huidirritatie, die het huidverouderingsproces versnelt door de accumulerende schade en een afnemend herstelvermogen. Repair Wear zou de nodige energie leveren om het natuurlijke herstelvermogen van de huid te optimaliseren en zelfs te verhogen, de natuurlijke collageenproductie aanzwengelen zodat de huid stevig blijft en een reservoir aan antioxidantia bieden die de vrije radicalen neutraliseren. n

Sofie Albrecht / Illustratie Tina Vandormael

Een crème smeren is veel minder ingrijpend dan een naald in je gezicht. Wel prijzig, maar nog altijd goedkoper dan een spuitensessie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content