We hadden gehoopt nog voor het jaareinde een rit te maken met een van de versies van de BMW 7-reeks, maar een lange rij wachtenden voor ons heeft die kennismaking behoorlijk vertraagd. Dus gaan we bij diezelfde constructeur achter een bescheidener stuur zitten. De 318d heeft een facelift ondergaan, maar blijft de klassieke instapversie van de drievolumewagen. Natuurlijk zijn er wat style-elementen bijgekomen, maar die zijn vooral cosmetisch en laten de 3-serie visueel nauwer aansluiten met de nieuwe 7-reeks. De technische ploeg heeft wel voor een wat sportiever afstelling gezorgd.
...

We hadden gehoopt nog voor het jaareinde een rit te maken met een van de versies van de BMW 7-reeks, maar een lange rij wachtenden voor ons heeft die kennismaking behoorlijk vertraagd. Dus gaan we bij diezelfde constructeur achter een bescheidener stuur zitten. De 318d heeft een facelift ondergaan, maar blijft de klassieke instapversie van de drievolumewagen. Natuurlijk zijn er wat style-elementen bijgekomen, maar die zijn vooral cosmetisch en laten de 3-serie visueel nauwer aansluiten met de nieuwe 7-reeks. De technische ploeg heeft wel voor een wat sportiever afstelling gezorgd. Het belangrijke nieuws zit onder de motorkap. Daar steekt geen 1.8 liter dieselmotor, zoals de naam zou laten vermoeden, maar de herwerkte 2 liter van de vorige 320d. Het vermogen van die motor is van 136 naar 115 pk teruggeschroefd, net als het maximumkoppel, van 280 naar 265 Nm. Op het eerste gezicht lijkt dat een wat vreemde ingreep, maar die is helemaal terecht omdat de leefbaarheid van de motor daarmee een stuk verbetert. De koppelkromme wordt daardoor iets minder puntig en het maximale koppel is over een breder gebied uitgesmeerd. Trouwe lezers weten dat zulks een moderne ingreep is, waardoor de soepelheid van de motor over een breder toerental beschikbaar komt. Daarnaast is ook een turbo met variabele geometrie gemonteerd. In de praktijk reageert de turbodiesel al vanaf 1750 toeren behoorlijk krachtig op het gaspedaal en dat blijft hij doen. Dat komt niet alleen het rijgenot, maar ook de veiligheid ten goede. Waar de rijder vroeger om de haverklap moest schakelen om voldoende trekkracht te kunnen aanspreken, staat die nu vlotter en langer ter beschikking. Dat de directe inspuiting gekoppeld is aan een 'ouderwetse' hogedrukpomp doet niets af aan het rijplezier. Voor liefhebbers van een iets moderner techniek staat de 320d klaar met een wat grotere cilinderinhoud (1995 ipv 1951 cm3), een directe injectie met common rail van de tweede generatie en liefst 330 Nm. Het rijden met de 318d valt best mee. Met de jaren is de 3-reeks een klassieker geworden die liefhebbers van het genre telkens weer weet te bekoren. De afwerking van het interieur is sober-perfect, de leesbaarheid van de instrumenten is zelfs een voorbeeld te noemen. De zithouding is uitermate goed, het schakelen een plezier en de nauwkeurigheid van het stuur voorbeeldig. Helemaal in de wolken zijn we over de ophanging en het weggedrag. Er wordt vaak gesakkerd op BMW-rijders, omdat die wat al te assertief uit de hoek komen, maar wie achter het stuur plaatsneemt van die familiale middenklasser, wéét dat hij ontworpen is voor lui die graag rijden. De ogenschijnlijk doordeweekse 318d haalt moeiteloos 200 km/uur. Rustiger rijders houden het verbruik rond de zes liter voor 100 km. Ook het veiligheidspakket van de 318d is niet onaardig: de instapversie onder de turbodiesels krijgt standaard zes airbags mee, ABS en een antispinsysteem en dat moet volstaan om zelfs veeleisende klanten te bekoren. Al moeten die beseffen dat zo'n 'kleine' BMW al net iets meer dan een miljoen kost. Wie dat geen hinderpaal vindt, kan voor 54.459 fr./ 1350 euro een aardig special equipment pack kopen: metaalkleur, een leren stuurwiel, mistlampen vooraan, een radio met frontlader cd en airconditioning. BMW 318DMOTOR:voorin gemonteerde viercilinder turbomotor met een slagvolume van 1951 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de achterwielen aandrijft.POTENTIEEL:maximaal vermogen van 115 pk/85 kW bij 4000 toeren/minuut en max. koppel van 265 Nm bij 1750 toeren/minuut.AFMETINGEN:447,1 cm (l), 173,9 cm (br), 141,5 cm (h) en 272,5 cm (wielbasis).KOFFERINHOUD:440 liter.VERBRUIK IN LITER/100 KM: 7,4 (stad), 4,5 (buiten stad), 5,6 (mix).CO2-UITSTOOT:149 gr/km.PRIJS, INCLUSIEF BTW:1.000.430 fr., vermeerderd met 20.000 fr. BIV (respectievelijk 24.800 en 495,79 euro).JAARLIJKSE AUTOBELASTING17.724 fr./ 439,37 euro.ANDERE VERSIE:320d (1.064.973 fr./ 26.400 euro), 330d (1.411.896 fr./ 35.000 euro).PIERRE DARGE