Nóg maar eens een natuurlijk merk, moet u inmiddels verzuchten. Maar om in het wijd uitdijende cosmeticalandschap te overleven, is er iets bijzonders, iets extra's nodig. Bij Korres is dat de ontstaansgeschiedenis : het merk is gegroeid uit de eerste Griekse homeopathische apotheek, inmiddels al meer dan tien jaar geleden.
...

Nóg maar eens een natuurlijk merk, moet u inmiddels verzuchten. Maar om in het wijd uitdijende cosmeticalandschap te overleven, is er iets bijzonders, iets extra's nodig. Bij Korres is dat de ontstaansgeschiedenis : het merk is gegroeid uit de eerste Griekse homeopathische apotheek, inmiddels al meer dan tien jaar geleden. George Korres : "In ons bedrijf is er een homeopathische en een cosmetische tak, maar de producten van die eerste worden enkel in Griekse apotheken verkocht. Daarvoor zijn we in ons thuisland heel bekend, we maken er ongeveer 65 procent van de markt uit. Die homeopathische middelen zijn heel effectief voor ons lichaam, ons immuunsysteem, en onze huid, om bepaalde problemen te verhelpen. Maar het blijven medicijnen, voorgeschreven door artsen. Daarnaast is er dus de cosmetica, die wel natuurlijk is, maar waarin geen enkele vorm van homeopathie zit, behalve dan de uitgebreide kruidenkennis." "We werken daar nu al meer dan twee jaar naartoe, en we zouden heel graag ineens voor het hele gamma kunnen spreken, in plaats van maar een paar producten. Een groot deel van onze producten bestaat volledig uit organisch geteelde extracten, zoals bepaalde oliën met eenvoudige formules. Het organische percentage zal in de toekomst gedetailleerd op elke verpakking staan, zodat de consument precies weet wat hij koopt. Toch gebruiken we ook nog bewaarmiddelen, maar heel veilige varianten, geen parabenen of andere die niet stroken met onze ethische overtuigingen." "Uiteraard kan zo'n verpakking de bewaarmiddelen beperken, in bepaalde gevallen kiest men er zelfs voor om het helemaal zonder te doen. Maar persoonlijk, als wetenschapper, vind ik dat een beetje te gevaarlijk. Want je weet niet hoe de consument het product zal gaan gebruiken. Neem nu dat hij het zou blootstellen aan hoge temperaturen, dat kan problemen opleveren, terwijl hij zelf van niets weet. Daarnaast speelt ook de prijs een belangrijke rol. We willen geen gamma met uitsluitend prijzen van 30, 40, 70 tot zelfs 100 euro. Dus soms zijn we gelimiteerd op het gebied van verpakkingen. Ik wil perfecte kwaliteit voor 8 à 12 euro." "In eerste instantie was het de zachte aanpak van homeopathie die me ertoe heeft aangezet om producten te maken. We vermijden bepaalde chemicaliën en we doen geen valse beloften. Onze producten zullen je probleem niet in vijf minuten oplossen, maar wel op een zachte, juiste en veilige manier, op lange termijn. We zijn niet op zoek naar drastische ingrediënten die misschien na drie of na tien jaar schadelijk blijken te zijn, maar gebruiken ingrediënten die we heel goed kennen, die al honderdduizenden jaren worden gebruikt. Onze natuurlijke producten ontstaan op basis van wetenschap en ervaring. Daarnaast zijn ook het esthetische aspect en de prijs heel belangrijk. We maken ze niet voor één persoon, maar voor iedereen. En ze zijn ook niet bedoeld als kerstcadeautje, wel voor dagelijks gebruik. Ik wil het best mogelijke product maken voor de best mogelijke prijs, en het moet er bovendien zo mooi mogelijk uitzien." Verkrijgbaar in de apotheek.Door Stefanie Van den Broeck