Edelstenen spreken tot de verbeelding : hun kleuren, vormen en krachten leverden inspiratie voor een hele lading feestelijke cosmetica.

1. Fonkelende kleuren

Amethist zou helpen drankzucht te bezweren. Althans volgens de esoterische boekjes die aan verschillende edelstenen speciale krachten toeschrijven. De alcohol in parfums lijkt daar niet onder te vallen, getuige de lancering van verschillende parfums, geïnspireerd op deze paarse steen. Lalique ontleende naam en looks aan de steen voor zijn nieuwe damesparfum Amethyst 1 (EDP 50 ml : 52 euro, luxeversie in kristal met navulling : 550 euro). Het gaat om een fruitige muskusgeur in een paars kristal, versierd met een met de hand gegraveerde braamstruik.

Het kleurenspel van amethist inspireerde ook juwelier Bulgari tot een boeket rond iris en roos dat hij Omnia Amethyste 2 (EDT 25 ml : 40,50 euro) doopte.

En ook Boucheron viel terug op zijn core-business als juwelier voor de kerstverpakkingen van zijn bekendste parfums 3 (Miss Boucheron EDP 100 ml : 110,92 euro, Boucheron pour Homme EDT 100 ml : 71,72 euro).

De fonkelende kleuren van andere edelstenen lagen aan de basis van diverse make-upcreaties. Chanel brengt zes nieuwe tinten uit in de lipsticklijn Rouge Allure (26,44 euro), met sprekende namen en kleuren als Pink Saphir en Violent Diamond. Sisleys nieuwe oogpotloden (32 euro) bestaan in sprankelend brons, kopergoud en zilver, versierd met een gekleurd kristalletje.

Givenchy bouwde zijn hele kerstmake-up op rond de diamant. Dat kreeg vorm in Prisme Solitaire (43,80 euro), een poeder dat gezicht, ogen en decolleté laat glanzen.

Guerlain werd dan weer gebeten door goudkoorts : van de hele feestmake-upcollectie (zie ook p. 22) springt vooral Forever Gold (67,88 euro) in het oog, een gouden poeder in een goudgelakte pompflacon dat je verstuift als een parfum.

2. Precieuze verpakkingen

Goud is een dankbare inspiratiebron : het geeft een bestaand parfum een feestelijke update 4 (zakverstuiver The One van Dolce&Gabbana 4 x 11 ml : 72 euro) en een kant-en-klaar concept voor nieuwkomer Donna Karan Gold 5 (EDP 30 ml : 49,44 euro), een warm boeket rond lelie en amber. Uiteraard luxueus verpakt in – u raadt het al – gedreven goud.

Ook kristallen doen het goed op verpakkingen : Swarovski doet mooie zaken met Thierry Mugler, die de 4742 genummerde flacons van La Part des Anges 11 (180 euro) kwistig bestrooide met kristallen van voornoemd huis. De kruidige geur met accenten van gekonfijt fruit, amber, honing en zacht hout is een interpretatie van Angel, gerijpt in vaten van zoet kersenhout in de kelders van cognaclabel Remy Martin. Het hout laat het parfum ademen, waardoor een gedeelte van het extract verdampt en alleen de beste geur overblijft, zoals bij een eau de vie. Ook tijd drukt zijn stempel op de geur : een maceratie van 23 weken levert een sublieme geur op.

Een andere luxe-uitgave is Calvin Kleins Crystalline Collection, die het zwoele Euphoria 7 (EDP 100 ml : 92,50 euro, shimmer spray EDP 50 ml : 69 euro, bodylotion 150 ml : 57 euro) bedacht met een letterlijk schitterende flacon. Lancôme verpakte zijn lipgloss Gloss Bijou (52 euro, uit de kerstcollectie zie ook p. 22) als een groot Swarovski-kristal, dat eenmaal leeg ook als luxedoosje kan dienen. De meeste make-upmerken inspireerden zich trouwens voor hun kerstcollectie op edelstenen, maakten gretig gebruik van kristallen en verpakten hun sterproduct als een juweel (zie RADAR Beauty p. 20).

Emporio Armani houdt strak vast aan het Diamonds-concept van zijn gelijknamige damesgeur 10 (EDP 50 ml : 63 euro) met rozen, frambozen en vanille. Soundtrack (Beyoncés versie van Diamonds are a girl’s best friend) en flacon laten weinig aan de verbeelding over.

Guerlain 8 bleek wat vrijer met zijn inspiratiebron om te springen : het werk van de Franse juweelontwerpster Hélène Courtaigne-Delalande wordt gekenmerkt door de piramidevorm van diamanten. De nieuwe verpakkingen van Guerlains verzorgingsproducten zijn daar geen uitzondering op.

3. kostbare grondstoffen

Guerlain liet zich niet alleen voor zijn verpakking inspireren door juwelen, ook de ingre-diëntenlijst tapt uit hetzelfde vaatje : amber, of correcter barnsteen, een fossiel hars van naaldbomen, zou indirect de opspanning van de huidweefsels stimuleren in Success Future 8 (dagcrème 30 ml : 79,37 euro), een verstevigende antirimpelcrème.

De kwaliteiten van goud waren al bekend in het oude China, waar puur goud werd gebruikt om de huid te voeden, irritaties te verzachten en de bloedcirculatie te stimuleren.

La Prairie pakt uit met Cellular Radiance Concentrate Pure Gold 9 (30 ml : 510 euro), een serum met colloïdaal goud, een oplossing van 24-karaat goud. Eén druppel zou voldoende zijn om heel wat begeerde effecten te bewerkstelligen : een stralende én egale huid, minder rimpels én ouderdomsvlekjes die vervagen. Dat alles in een gouden doosje, wat had u gedacht ?

Juwelenontwerpster Solange Azagury- Partridge, creatief directeur bij Boucheron, ziet meer in diamantpoeder en goot het in haar eerste parfum Stoned 6 (EDP 100 ml : 200 euro, exclusief bij www.cosmeticary.be), een zoetbloemig aroma in – noblesse oblige – een juweeltje van een flacon. Maar wat de voordelen daarvan zijn, behalve de prijs omhoog drijven, is niet zo duidelijk.

Door Stefanie Van den Broeck & Sofie Albrecht I Foto Diane Hendrikx

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content