De familie Herman weet van aanpakken. Terwijl grootvader voor de oorlog een kapperszaak hield op de Ossenmarkt in Sluis, smeerde zijn vrouw al eens een boterham voor langskomende klanten. Hun zoon breidde die gastvrijheid verder uit en zette met zijn vrouw een restaurant op, dat met de komst van kleinzoon Sergio pas tot volle bloei kwam. Op zijn vierendertigste haalde de jonge vlerk zijn derde Michelinster binnen, en wie er ooit getafeld heeft, weet waarom.
...

De familie Herman weet van aanpakken. Terwijl grootvader voor de oorlog een kapperszaak hield op de Ossenmarkt in Sluis, smeerde zijn vrouw al eens een boterham voor langskomende klanten. Hun zoon breidde die gastvrijheid verder uit en zette met zijn vrouw een restaurant op, dat met de komst van kleinzoon Sergio pas tot volle bloei kwam. Op zijn vierendertigste haalde de jonge vlerk zijn derde Michelinster binnen, en wie er ooit getafeld heeft, weet waarom. Klanten-levensgenieters die er uitgebreid gaan tafelen, zitten vaak achteraf met een logistiek probleem : hun alcoholverbruik laat veilig autorijden niet meer toe. Om aan hun vraag tegemoet te komen creëerde Sergio's jongste broer Michel in oktober 2007 een gastenverblijf. Klanten kunnen er de nacht doorbrengen in een stijl die in niets moet onderdoen voor die van het gastronomische restaurant. De gastheer sprak Lieven Musschoot aan om het kleine huisje, waar Sergio ooit woonde, een gedegen opknapbeurt te geven. De interieurontwerper zorgde niet alleen voor een fraaie combinatie van wit en zwart buiten en binnen, hij bouwde er ook twee gastenkamers uit. Onze kamer bleek niet al te groot, maar het uitzicht over het vlakke land is een echt cadeau. Bovendien is zowat alles binnen handbereik, van de kleine espressomachine tot de minibar en de spectaculaire open gashaard-met-afstandsbediening, die meteen voor het complete thuisgevoel zorgt. De badkamer met douche werd in een glanzend indigo gestoken. Maar het leukst aan dit adres is de aanwezigheid van Michel zelf, omdat die meer butler dan gastheer is, en 's avonds ook nog eens als chauffeur fungeert om ons naar Oud Sluis te brengen en er ons 's nachts weer op te halen. Na een memorabel diner - het beste dat we ooit mochten proeven - vonden we de haard aangemaakt op de kamer, onze rommel opgeruimd en een bloem op het hoofdkussen. 's Morgens bleek Michel ook weer vroeg op post, deponeerde twee kranten op het bordes, bakte in een handomdraai in zijn kleine keuken het perfecte spiegelei en zette dan een ontbijt om u tegen te zeggen in de kamer neer. Met een genereus glas vers fruitsap, vers knapperig brood en koeken, hesp en kaas. Maar ook een groot glas yoghurt met fruit en nootjes. Daar wordt een eeuwige zwerver op slag een ander mens van. Casa Chico y Luna is om al die redenen een adres uit de duizend, met een gastheer die zonder opdringerig te zijn geheel ten dienste staat van het bezoek. Casa Chico y Luna telt twee kamers die tegen 190 euro worden verhuurd, inclusief de superieure ontbijten, de frisdranken in de minibar en de taxiservice naar en van het restaurant Oud Sluis. Casa Chico y Luna, Sint Annastraat 181, NL-4524 JD Sluis, Nederland, +31 117 46 1269, www.oudsluis.nl. Door Pierre Darge / Foto's PPI