"Welkom in het land van hoop, wederopstanding en dromen", zo luidt het welkomstwoordje van Rémy Gomez, directeur van Beauté Prestige International. Dit parfumhuis ontwerpt parfums op maat voor Jean Paul Gaultier, Narciso Rodriguez en Issey Miyake. En nu ook voor Elie Saab. Het vertrekpunt ? "Vooral geen tuberozen, want daar heeft Elie Saab een hekel aan", benadrukt Nathalie Helloin Kamel, vicevoorzitster parfums Issey Myake & Elie Saab. "En ook geen oudhout, dat zeer geliefd is in het Midden-Oosten. Oudhout is een kostbaar materiaal, dat veel v...

"Welkom in het land van hoop, wederopstanding en dromen", zo luidt het welkomstwoordje van Rémy Gomez, directeur van Beauté Prestige International. Dit parfumhuis ontwerpt parfums op maat voor Jean Paul Gaultier, Narciso Rodriguez en Issey Miyake. En nu ook voor Elie Saab. Het vertrekpunt ? "Vooral geen tuberozen, want daar heeft Elie Saab een hekel aan", benadrukt Nathalie Helloin Kamel, vicevoorzitster parfums Issey Myake & Elie Saab. "En ook geen oudhout, dat zeer geliefd is in het Midden-Oosten. Oudhout is een kostbaar materiaal, dat veel vrouwen hier gebruiken, maar het heeft een te krachtige, hardnekkige geur. Maar toch moesten er bloemen bij, omdat de grote vrouwelijke mythes in de parfumerie floraal zijn." Het werd oranjebloesem, en jasmijn ondersteund door patchoeli en ceder, aangevuld met een licht akkoord van rozenhoning. "Vrij makkelijk te decoderen maar technisch zeer moeilijk te realiseren", zegt Nathalie Helloin Kamel."Maar het is gelukt. Het werd een harmonieus akkoord, dat zich op de huid transformeert tot een vleugje jallab, een siroop van rozen en dadels. Dat heb we te danken Francis Kurkdjian." Kurkdjian is een meester-vakman, een enthousiast, getalenteerd parfumeur, en hij kent Libanon als geen ander. "Ik kende de silhouetten van Elie Saab en ik ken Libanon. Ik was er al vaak geweest voordat ik aan dit project begon. Maar ik ben niet vertrokken van mijn olfactorische herinneringen aan Libanon, want er is geen verschil met Parijs. Het ruikt naar niets ? Enfin, niets... Ja, op zomeravonden ruikt het naar jasmijn, maar je ruikt ook de stad, uitlaatgassen, riolen... Het gaat dus niet op te vertrekken van de geuren van Libanon. Ik heb ook mijn best gedaan om niét in de val te trappen van de clichématige Libanese couturier, inclusief zoeterige sfeertjes. Ik heb veeleer willen aanvoelen op welke manier Elie Saab omgaat met de elementen van zijn erfgoed en zijn stad. Het is een zeer futuristische stad, gericht op het Westen en tegelijkertijd een typische Midden-Oostenstad, met dat vibrerende levensgevoel, menselijk en architecturaal. Een stad vol spanningen in een land vol spanningen, met mensen... vol spanningen." Hoe ik te werk ga ? Ik zoek eerst een codenaam. Voor dit parfum was dat nour : het licht, omdat ik vind dat Elie Saab licht geeft. Hij houdt van vrouwen, zijn kledingstukken zijn echte sieraden, bijna juwelen, er is een soort van subtiel spel, een precair evenwicht. Ik heb dan gezocht naar de geur achter dit alles. Het is een werk gebaseerd op intellect, creatie, anticipatie. Vervolgens verzamel ik de grondstoffen die ik nodig heb, en ik schrijf mijn formule uit." "Le parfum is een zeer ronde geur. Eerst is er het florale, en dan ineens komt er iets heel onverwachts. Zo is dat in Libanon."