Toen we hier voor het eerst binnenkwamen, overkwam ons hetzelfde als Laurent Laporta, die het huis een tweetal jaren geleden kocht. "Het eerste wat ik opmerkte, was de sierlijke, draaiende trap met de houten spijlen", herinnert de grafisch ontwerper zich. "Zoiets had ik nooit eerder gezien ; ik was er meteen weg van. Dan ging ik naar boven en ontdekte er de schouw met de ruwe brokken natuursteen ; wat een contrast ! Vervolgens viel mijn oog op die opendraaiende bar. En ja, toen was ik helemaal verkocht."
...

Toen we hier voor het eerst binnenkwamen, overkwam ons hetzelfde als Laurent Laporta, die het huis een tweetal jaren geleden kocht. "Het eerste wat ik opmerkte, was de sierlijke, draaiende trap met de houten spijlen", herinnert de grafisch ontwerper zich. "Zoiets had ik nooit eerder gezien ; ik was er meteen weg van. Dan ging ik naar boven en ontdekte er de schouw met de ruwe brokken natuursteen ; wat een contrast ! Vervolgens viel mijn oog op die opendraaiende bar. En ja, toen was ik helemaal verkocht." Dit bijzondere rijhuis ligt in de Antwerpse Tentoonstellingswijk en werd begin de jaren vijftig ontworpen en gebouwd door de architecten Marc Appel, Jan Welslau en Hugo Van Hoecke. Zij waren al langer actief en hadden voeling met het vooroorlogse modernisme. De strakke lijnen van het gebouw en de schitterende keuken hebben nog iets van de stijl van de jaren dertig. Maar de zwierige trap, de grillige uitsnijdingen in het plafond van de woonruimte en zeker de monumentale schouw zijn op-en-top fifties. Ze getuigen van het optimisme dat de naoorlogse architectuur een ontspannen boost gaf. Wonen boven de garage was toen ook in. De veelgebruikte trap bekleedde een cruciale plaats en kreeg veel aandacht. Het licht boven is ook mooier, het valt langs twee kanten binnen, voor- en achteraan ; wat een luxe ! Maar niet alleen de architectuur van de woning is apart, ook de bewoners spelen een creatieve rol in het decor. Zowel Laurent Laporta als zijn partner Nathalie Hartung, die in Antwerpen de twee kledingzaken van Lila Grace runt, hebben een zwak voor originele panden. Laurent is bovendien verzot op de frivole grafiek uit de jaren vijftig. Dat zijn grootvader, Frans Laporta, voor de oorlog in Antwerpen een modernistisch architect was, heeft ongetwijfeld met die voorliefde te maken. "Ook mijn vader heeft altijd voeling gehad met vormgeving. Die feeling voor architectuur, design en interieur kreeg ik zeker van hen mee." Laurent en Nathalie zochten al een tijdje een woning en hadden dit pand eerder op het net ontdekt, maar het was aanvankelijk te prijzig. Gelukkig voor wie van stijlvolle architectuur houdt, kennen dergelijke originele panden minder bijval. Door de stijl en ongewone indeling zijn ze minder aantrekkelijk voor de doorsneekoper. Daardoor zakte het huis wat in prijs en konden de twee het kopen. "Het geheel was zo mooi en de kwaliteit van de details - zoals de ronddraaiende bar - zo bijzonder, dat we beseften dat we zo min mogelijk mochten veranderen om de originaliteit te behouden", legt Laurent uit. Bijna alles werd bewaard. Uiteraard ook de schitterende keuken met de donkere tegels, waarvan de stijl verrassend modern is. Vervolgens werd het interieur ingericht met wat vintage en antiek. "Als je zo'n huis helemaal zou aankleden met vintage design, zou het veel sterieler ogen. Daar houden we niet van. Wij houden meer van een mengeling van stijlen, omdat we van alles mooi vinden. Dus mixen en matchen we met plezier", zegt Laurent. En dat is nu helemaal de trend van de tijd ! DOOR PIET SWIMBERGHE & FOTO'S JAN VERLINDEDe sierlijke spijlentrap en de opendraaiende bar zijn op-en-top fifties en bepalen de sfeer van het huis Om het interieur niet te steriel te maken, werd gekozen voor een mix van stijlen