Een geschenk voor een melomaan is makkelijk en moeilijk tegelijk. Uiteraard geven we hem of haar een cd, maar wat te kiezen uit het gigantische aanbod ? Enkele suggesties.
...

Een geschenk voor een melomaan is makkelijk en moeilijk tegelijk. Uiteraard geven we hem of haar een cd, maar wat te kiezen uit het gigantische aanbod ? Enkele suggesties. MILO DERDEYNUit de talrijke albums met typische kerstklanken pikken we er drie uit, met Vlaamse kerstmuziek nog wel. In Cantiones Natalitiae (GLOBE) brengt Camerata Trajectina kerstliederen uit de tijd van Rubens. De bekendste toondichter uit die tijd was Joannes Berckelaers. "Blaest de Cornetten, steckt de Trompetten, maeckt met de orgelpijpen soet gheschal" vat één en ander goed samen. Kerst in Vlaanderen is een produkt van Digi Classics dat hiervoor een beroep deed op de Kempische Oratoriumvereniging en het koperensemble Kalison. Eveneens een originele keuze, al klinkt het niet altijd even haarzuiver. Op dezelfde plaat staat Christmas for Brass, voor koperensemble bewerkte kerstmuziek. Moderne akkoorden geven het geheel een welgekomen eigentijds karakter. Puntgaaf is Nu zijt wellekome door de Bob Boon Singers met dirigent Jan Haspeslagh en begeleiding door Karl Vanneste : "in het Nederlands gezongen kerstmelodieën in een volks-moderne sound". Tussen zogenaamde traditionals zit ook werk van J.S. Bach en Dirck Janszoon Sweelinck (Eufoda/Davidsfonds). Dat brengt ons bij orgelmuziek. Zelden gehoorde instrumenten zijn de Domorgeln van Salzburg. In de reeks Europäische Orgellandschaften vertolken Gerhard Zukriegel en Heribert Metzger werk van o.a. J.S. Bach, J.C. Bach, M. Haydn, D. Buxtehude, W.A. Mozart en G. Muffat (Capriccio). De grote verrassing dit najaar is de versie van pianist Mikhail Pletnev van 31 oorspronkelijk voor klavecimbel geschreven Sonatas van Domenico Scarlatti (1685-1757). Fantastisch hoe Pletnev nieuw leven pompt in deze grijs gedraaide en door de grootsten (Weissenberg, Horowitz,...) tot op het bot geanalyzeerde muziek (2 cd's, Virgin Classics/EMI). Luister als opwarmertje naar de sublieme rubato's in de Sonate K380 in E-groot (nummer 6 op cd 1). Op de historische toer met opnamen van de legendarische Samson François (1924-1970). De koffer met 33 cd's lijkt ons van het goede te veel, vooral omdat de opname onmiskenbaar passé is. Eén cd met muziek van Chopin, Ravel en Debussy kan nog, als aandenken van deze veel te vroeg overleden poète du piano (EMI). Het ensemble Sequentia dat in onze contreien vooral bekend werd met Hildegard von Bingen's Canticles of Ecstasy en Voice of the Blood scoort opnieuw met Dante and the Troubadours : muziek van weinig bekende namen als Aimeric de Peguilhan, Arnaut Daniel, Bertran de Born, Folquet de Marseilla... Verpozing in de drukte (DHM/BMG). Voor wie feestgedruis uit de middeleeuwen wil horen dit : The Feast of San Rocco, Venice 1608. De rekonstruktie van het feest van Sint-Rochus, zoals beschreven door de Engelsman Thomas Coryat. Melodie en harmonie van komponisten als Monteverdi, Grandi en Gabrieli, op voorbeeldige wijze gebracht door Musica Fiata Köln o.l.v. Roland Wilson. Opvallend mooi is het Salvum me fac, Deus van Alessandro Grandi door de bas Harry van der Kamp (2 cd's, SONY). Naast de populaire Ich habe genug meestal gezongen door een bariton bevat de jongste cd van Jochen Kowalski nog drie kantates van J.S. Bach. Hij wordt begeleid door de Academy of St. Martin in the Fields o.l.v. Kenneth Sillito (Capriccio). Operafans moeten zich vaak tevreden stellen met home-teater, omdat de voorstellingen nogal eens uitverkocht zijn. De jongste Lohengrin van Richard Wagner (3 cd's, RCA/BMG), door de nochtans aanbevelenswaardige Sir Colin Davis, is niet perfekt gecast en mist daardoor dramatisch gehalte. Tristan und Isolde door de Berliner Philharmoniker o.l.v. Daniel Barenboim (4 cd's, Teldec/Warner) valt wellicht beter in de smaak. En een frisse Wagner met de ouvertures Rienzi, Tristan und Isolde, Die Meistersinger von Nürnberg, Parsifal, Lohengrin, de Liebestod uit Tristan und Isolde en de Siegfried Idyll op historische instrumenten, brengen The London Classical Players o.l.v. Roger Norrington (EMI). Een origineel recital-aan-huis geeft ons de Franse contra-alt Nathalie Stutzmann, begeleid door de Virtuozen van Moskou o.l.v. Vladimir Spivakov : zelden gehoorde aria's van Mozart uit o.a. Mitridate, rè di Ponto en Ascanio in Alba. (RCA/BMG). Voor operette kan u (onder andere) terecht bij Eurodisc : The Unforgettable Series (vol. 1 à 10) tegen budgetprijs, met hoe kan het anders nogal wat remastered spul (BMG). Wat de typische eindejaarskoffers betreft, is er dit jaar weer keuze te over : music for the millions, music for lovers, music for relaxing, beroemde ouvertures, en meer van dat. Voor ons niet gelaten, maar opletten, want er zit veel kaf tussen het koren : heruitgaven uit-de-oude-doos, kompilaties van bedenkelijk allooi, zogenaamd historische recitals, enz. Parels ertussen zijn alvast beide koffers met muziek van J.S. Bach : Kamermuziek, door Musica Antiqua Köln o.l.v. Reinhard Goebel (5 cd's) en De Klavecimbelconcerti met The English Concert o.l.v. Trevor Pinnock (3 cd's) (Archiv/Polygram). De kamermuziek van J.S. Bach omvat hoofdzakelijk sonates voor viool en klavecimbel ; sonates voor viool en basso continuo ; sonates voor viola da gamba en klavecimbel ; de partita voor fluit solo en drie sonates voor fluit en klavecimbel. Puik werk, vooral vanwege sommige verrassende tempi en dito klankvorming op historische instrumenten. Modernere klanken hoort u in Ballades en Concerto van Frank Martin (1890-1974), door solisten Jacques Zoon (fluit), John Harle (saxofoon), Ronald Brautigam (piano), Christian Lindberg (trombone) en het Koninklijk Concertgebouw Orkest o.l.v. Riccardo Chailly. Intimistische muziek voor blaasinstrumenten, van de bij ons minder populaire Zwitserse komponist, waarmee u een muziekliefhebber zeker zal plezieren (Decca/Polygram). We hadden het ergste gevreesd, maar het programma valt nog mee. Classic Love Stories brengt klassieke filmmuziek, of beter : klassieke muziek ter ondersteuning van romantische prenten als Out of Africa, Death in Venice, The Elephant Man, Reilly's Theme... Ingeblikte emotie, als u het niet erg vindt dat die flarden muziek uit hun normale kontekst gerukt worden. Wellicht een eerste stap naar het beluisteren van de integrale versie van elk meesterwerk (BMG). Wie tegen het tijdrovend snuisteren al bij al nochtans een leuke bezigheid opziet, vindt wellicht soelaas in de selektie die sommige merken klaarstomen voor de gemiddelde melomaan (wie dat dan ook zou mogen zijn). Zo is er Classical Navigator, een reeks van niet minder dan honderd cd's, zowel historisch (vroege middeleeuwen tot twintigste eeuw) als geografisch (Wenen, Italië, Frankrijk, Skandinavië, Amerika) over de hele muziekgeschiedenis gespreid, met grote namen als André Previn, Rudolf Baumgartner, Kurt Masur... Deze namen geven een zekere garantie, maar het blijft gokken want het zijn niet allemaal toppers (RCA/BMG). Meegenomen misschien : bij aankoop van een cd van het Brusselse label Pavane met vaak Belgische of in België wonende kunstenaars krijgt u er hun Miniature kompilatie-cd bij.