Carita bestaat 50 jaar en dat wordt gevierd met een parfum en een totaal vernieuwd schoonheidssalon.

Linda Raats

Brigitte Bardot, Ursula Andress, Catherine Deneuve, Jeanne Moreau, Isabelle Adjani en Marisa Berenson hebben niet alleen hun faam, maar ook hun kapper gemeen : Carita in de Parijse rue du Faubourg Saint Honoré. De beroemde hoofden konden echter niet beletten dat het salon al enige jaren verlieslatend was, 2 tot 3 miljoen dollar per jaar. Voorzitter Alain Michel besloot het legendarische salon te sluiten en van vooraf aan te herbeginnen. ?We zijn zes maanden dicht geweest?, vertelt Alain Michel. ?We moesten drastische maatregelen nemen om de zaak weer rendabel te maken. Nu hopen we nieuwe klanten aan te trekken.? Sluiten betekende het ontslag van 100 werknemers en een investering van 3 miljoen dollar. Alain Michel beseft dat veel verkeerd gegaan is. ?Negentig procent van de nieuwe klanten hield het na het eerste bezoek voor bekeken. Terwijl hier in de gloriejaren elke dag 500 mannen en vrouwen over de vloer kwamen en er 240 mensen werkten. Wij hebben de inrichting grondig aangepakt. Het salon was mooi, maar gedateerd.? In plaats van het kille, cleane interieur met wit, grijs en roestvrij staal, tekende architect Yves Benoit een ontwerp met een glazen dak dat boven een atrium opent en een drie verdiepingen hoge, spiraalvormige trap, begrensd door een waterval die langs een muur loopt. Veel hout, stenen vloeren en warme roze tinten moeten de klanten in de juiste sfeer brengen. Michel omschrijft het concept als anti-stress en het personeel noemt hij supergekwalificeerd. Op het gelijkvloers bevinden zich een kapsalon en boetiek, op de eerste verdieping een schoonheidsinstituut, de tweede verdieping werd voorbehouden aan lichaamsverzorging. ?Er wordt alleen manueel gewerkt, vooral met oosterse massagetechnieken.?

In 1986 nam Shiseido Carita over. Alain Michel is zeer gelukkig dat hij de Japanners kon overtuigen om het salon niet voorgoed te sluiten. ?Carita heeft een uitstalraam nodig. In de Carita-boetiek zal al onze cosmetica worden uitgestald. Samen met het nieuwe parfum Eau Bleue, een pretentieloos geurwater op basis van blauwe bloemen zoalsviooltjes en hyacint, met accenten van mandarijntjes en frambozen in de aanzet, rozen en jasmijn in het hart en muskus, iris en vanille in de staart.?

Sedert Carita deel uitmaakt van de Shiseido-groep wordt weer actief aan het imago van het merk gewerkt, zonder daarbij de link met het verleden te vergeten : Eau Bleue is niet het eerste parfum van Carita. De zusjes Rosy en Maria Carita verkochten al een eau de toilette aan hun klanten, maar die toiletwaters waren nooit in de distributie verkrijgbaar. ?Het is niet de bedoeling om te wedijveren met merken die zich in parfum specialiseren, maar wij wilden onze klanten verrassen met het meest vrouwelijke dat we konden bedenken, een damesparfum. Op die manier vieren wij de 50ste verjaardag van het merk.?

Rosy en Maria Carita hadden al in 1945 een kapsalon in hun geboortestad Toulouse. Ze werden er opgemerkt door sterren als Mistinguett en Josephine Baker en in 1946 trokken ze naar Parijs waar ze, heel ambitieus, een pand kozen in de Faubourg Saint Honoré. Beide dames hadden uitgesproken ideeën over schoonheid. Hun succes lag ongetwijfeld in het feit dat zij als een van de eersten een total look voorstelden. Met vanaf 1960 een cosmetica- en make-uplijn, in 1962 aangevuld met een haarverzorgingsgamma, en in 1967 een verzorgingsclub voor mannen. De zusjes Carita leidden hun neef Christophe op, die vanaf 1964 in de zaak kwam en er tot zijn dood in 1991 werkte. Vooral in de jaren ’60 en ’70 was dit kapsalon, met meesterkapper Alexandre, een trendsetter. Nu zwaait Jean Claude Gailon, bekend van de defilés van Issey Miyake, er de plak.

Het Carita Salon werd op 17 september heropend in de rue du Faubourg Saint Honoré 11, in Parijs. Tel. (00-33) 1/44.94.11.00.

Boven : het nieuwe anti-stressconcept met hout en warme tinten. Midden : de successtory begon een halve eeuw geleden met Maria en Rosy Carita. Onder : het verjaardagsparfum.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content