Met de lancering van de A5 zet Audi een nieuwe stap naar de suprematie op het hoogste niveau, de elegante coupé. Het model komt tegenover de Mercedes CLK en de tweedeurs BMW 3 te staan. De vormgeving, waarover Walter de'Silva zich ontfermde, is alvast een hoogtepunt geworden : de A5 oogt sierlijk, een tikkeltje agressief en tegelijkertijd zeer degelijk. En de twee lichtstreepjes leds onder de koplampen, die ook overdag schitteren, zorgen voor een extra herkenning. Voor zover dat nog nodig mocht zijn.

Interessant is wel dat grondig aan het onderstel werd gesleuteld, daardoor is de tweedeurs niet zomaar een variante van de A4 geworden. De wielbasis is maar liefst elf centimeter langer dan die van de A4, terwijl koppeling en voorste differentieel een andere plaats kregen, zodat de dwars ingebouwde motor verder naar achteren kon worden geschoven - met een veel betere gewichtsverdeling als gevolg. Ook opmerkelijk is de verdeling van het vermogen bij de quattroversies, waarbij standaard 60 procent naar de achteras wordt gestuurd, zoals eerder bij de RS4. Dat ruikt naar prestatiedrang.

Hoewel er een V6- en een V8-benzinemotor beschikbaar was, grepen we naar de drieliter turbodiesel, omdat we in moderne tijden behalve op de prestaties ook op het verbruik willen letten. En we werden niet teleurgesteld. Gekoppeld aan een manuele zesbak bleek de A5 3.0 TDI een bijzonder opwindende kompaan die in minder dan zes seconden naar de 100 km/uur snelt. En met een maximumkoppel van 500 Nm dat tussen 1500 en 3000 toeren constant ter beschikking staat, is hij een zeer precies reagerende maat die snedig inhaalt en over een meer dan uitstekende wegligging beschikt. Op papier wordt een verbruik van 7,2 liter aangekondigd, maar wie met deze enthousiaste zelfontbrander op stap gaat en zich een beetje laat gaan, zit snel aan 8,5 liter. En dat vinden we, gezien de prestaties, nog altijd zeer redelijk.

De sportieve stoelen (een van de vele opties) houden de inzittenden stevig op hun plaats, maar het uitzicht rondom wordt wat belemmerd door de stevige B-stijlen en de zijruiten achterin kunnen niet omlaag. De ophanging is behoorlijk stevig, maar niet oncomfortabel en achterin is (met wat goede wil vooraan) ongeveer plaats voor twee volwassenen. Al is elegant instappen voor hen niet meteen weggelegd, zelfs met het easy entry-systeem. De koffer is wel behoorlijk groot en homogeen van volume en doorladen via de neergeklapte achterbank zorgt voor extra laadruimte.

Jammer toch dat men op een auto van dit niveau en van deze prijs slechts twee jaar garantie biedt. Van zogenaamde topmerken verwachten we beter.

Motor : V6-turbodiesel met een slagvolume van 2967 cm3, die via een handgeschakelde zesbak permanent

de vier wielen aandrijft.

Potentieel :

maximumvermogen

van 240 pk / 176 kW

bij 4000-4400

toeren/minuut en

maximaal koppel

van 500 Nm tussen

1500 en 3000

toeren/minuut.

Afmetingen :

463 cm (l), 185 cm (br), 136 cm (h) en

275 cm (wielbasis).

Laadvolume : 455 liter.

Verbruik in liter/100 km :

9,9 (stad),

5,7 (buiten stad),

7,2 (mix).

CO2-uitstoot :

191 gr/km.

Prijs, inclusief btw : 44.900 euro,

vermeerderd met 4957 euro BIV.

Jaarlijkse autobelasting : 1772,10 euro.

Andere versies :

3.2 V6 (43.700 euro), 4.2 V8 (55.500 euro), 2.7 TDI (40.900 euro).