Hoe was het in Milaan en Parijs ?"
...

Hoe was het in Milaan en Parijs ?""Goed.""En ? Veel mooie dingen gezien ?""Ja.""Hoe zag het eruit ?""Heu..."De persoon met de vraagtekens, dat is mijn moeder. En kort van stof, dat ben ik. Dit gesprek vond plaats toen ik haar op 7 oktober 2006 belde om te melden dat ik veilig thuisgekomen was uit Milaan en Parijs, waar de ontwerpers hun zomercollecties showden. Zo vlak na een modemarathon van meer dan twee weken, is het moeilijk om alle beelden, de duizenden silhouetten die je hebt zien passeren, om te zetten in woorden. Maar één ding wist ik meteen. Zomer 2007 zou een markant modeseizoen worden. Iedereen voelde het. De overheersende sfeer op de catwalk was ver van zomers en had bij momenten iets bevreemdends. Alsof we in een tunnel zaten waar de tijd stilstond en het begrip seizoen niet bestond. Bizar, hoe ontwerpers soms de vinger weten te leggen op wat nog komen moet. Enkele maanden later bleken de seizoenen effectief in de knoop te liggen. Tijdens het lezen en bekijken van onze modespecial zult u merken dat de stijlkaarten de komende zomer danig worden herschud. Normaal had dat moeten gebeuren rond de eeuwwisseling. Iedereen verwachtte dat met de intrede van het derde millennium zich een vernieuwend modebeeld zou aandienen. Dat gebeurde vreemd genoeg niet. In plaats daarvan bediende de mode zich van de retrohype. Seizoenen lang kregen we nostalgische doordrukjes van allerlei historische kledingstijlen geserveerd. Gemakkelijk was het wel. Wie niet diep in de zak wilde tasten, kon voor een prikje terecht in de vintageboetieks, waar gerecycleerde stuks uit oma's tijd amper verschilden van wat we in de merkenboetieks vonden. Die tijd is voorbij. De vernieuwing is een feit. De mode staat op een keerpunt, het tijdsbeeld kantelt. Dit laat zich opmerken in slimme materialen, experimentele stoffen en futuristische vormen. Wat niet betekent dat het historisch perspectief naar de prullenmand werd verwezen. De jaren twintig (de tulband !) en zestig ( Barbarella !) zijn bijvoorbeeld duidelijk aanwezig dit seizoen, maar ogen ver van gedateerd. Niet toevallig zijn dit twee periodes in de kledinggeschiedenis waarin vernieuwing ook het codewoord was. Madeleine Vionnet, Christian Dior, Cristobal Balenciaga, Paco Rabanne (die overigens de kostuums van Barbarella ontwierp in 1968). Als er al een rode draad door de kledingtrends loopt, dan is het dat de mode in haar vernieuwingsdrift een ode brengt aan de grote modernisten. In ons onderzoek naar leven en werk van een aantal van deze ontwerpers botsten we telkens opnieuw op de haute couture, die tot op vandaag mode in zijn puurste vorm is, een lab waarin vrij wordt geëxperimenteerd met ideeën, beelden en materialen. Voor vernieuwing moet men een zeker talent hebben. Volgens de Britse fotograaf Nick Knight is het datgene doen wat je wilt zien gebeuren, ongeacht het feit dat sommigen je knettergek verklaren. Knight is een van die eigenzinnige professionals die zich inzetten om het tijdsbeeld vooruit te duwen. Net als zijn goeie vriend John Galliano, overigens, die in een interview vertelt hoe hij erin slaagt om geschiedenis te blijven schrijven voor Dior. Ook het verhaal van Madeleine Vionnet, die in het begin van de twintigste eeuw met haar revolutionaire knipkunsten de vrouw bevrijdde van het korset, is razend actueel. Het modehuis dat haar naam draagt, bruist weer van de activiteit, en de fameuze Vionnet-drapering is hipper dan ooit. Vernieuwing spotten is niet altijd gemakkelijk. Het vraagt een zekere inspanning om je blikveld te verruimen. Wie verwacht bijvoorbeeld dat Franse, Italiaanse en Belgische modenamen populair zijn in het Midden-Oosten ? Sjeik Majed al-Sabah licht, letterlijk, een tipje van de sluier op als hij zegt dat de dames in de rijke oliestaten onder hun abaya's chique en sexy designerlabels dragen. Uitgerekend nu, in dit grote seizoen van verandering, zet Weekend Knack ook zelf een stap vooruit. We zijn bijzonder trots op onze nieuwe website, die we omvormden tot een plek waar u terecht kunt voor mode- en beautynieuws heet van de naald, shopideeën en beelden van de nieuwste collecties. U vindt er informatie over 's werelds beste ontwerpers, adressen van leuke winkels in de grootste Belgische en internationale steden, en gedachtespinsels van onze bloggasten. Terwijl u dit leest, zit ons team alweer in Milaan waar de collecties voor de komende winter worden voorgesteld. Voor een dagelijks verslag van wat zich op, achter en naast de catwalk afspeelt, één adres : www.weekend.be Vanaf nu dé referentie voor mode en lifestyle in Vlaanderen. Tessa vermeiren blogt ! Van muizen en mensen, op www.knack.beReacties : catherine.ongenae@knack.be Cathérine Ongenae