::Voor info : www.kultuz.be en www.pas-partoe.be
...

::Voor info : www.kultuz.be en www.pas-partoe.be Het uitzicht op de ranke, middeleeuwse kerktoren tegen een ruim wolkendek is een streling voor het oog. Weer of geen weer, dit is altijd genieten. Wolken geven deze hemel trouwens extra karakter. De belevenis is nog indrukwekkender als ook de flat van waaruit je dit gadeslaat mooi geproportioneerd en ruim bemeten is. Jaren geleden had niemand van zoveel fraais kunnen dromen op deze plaats, omdat dit heel lang dé kankerplek van Mechelen was. Het gebouw waarin we ons bevinden behoort tot de Lamot-site, genoemd naar de voormalige brouwerij, ooit een stadsdeel vol ruïnes, maar tegenwoordig een gewilde ankerplaats. De flat hoort bij een nieuw gebouw. "We werden vanaf het begin bij de inrichting betrokken. Gelukkig maar, want de projectontwikkelaar had hier een traditionele flat gepland, met een salonnetje en drie slaapkamers", legt Koen Aerts uit. Samen met zijn kompaan Bart Van Boom leidt hij het interieurbureau Kultuz. Ze maakten er alles behalve een klassieke flat van, maar een handige stek voor iemand die vrij veel thuis werkt. Koen en Bart konden dit project dus meteen naar hun hand zetten. "We vatten de indeling van de flat veeleer op als een loft, gebaseerd op een goed doordachte circulatie. Zo kun je een wandelingetje maken rond de badkamer, die een centrale plaats kreeg. Er is een gang die via de werkruimte naar de slaapkamers loopt en van daaruit via de badkamer weer in de woonruimte terechtkomt. Er zijn amper deuren, wel schuifwanden die de circulatie vergemakkelijken en ook voor extra visuele diepten zorgen. Het is belangrijk dat je een grondplan creëert met duidelijke assen en doorzichten." Zo wordt de woning verdeeld in een dag- en een nachtzone, de wand van de gashaard scheidt beide delen van elkaar. "We houden ervan om ruimte te scheppen waar het kan. Daarom zijn de deuren hoog en wordt er hier en daar glas gebruikt. Zo vervagen de grenzen tussen de ruimten. Dat wordt ook duidelijk in de bibliotheek, die gaven we een zwevend en transparant ontwerp. Je kijkt er dwars doorheen, in één moeite wisten we te voorkomen dat de gang die erachter ligt duister is, wat een probleem blijkt in veel appartementen", stipt Bart Van Boom aan. Koen en Bart verwerkten ook veel ritme in hun compositie. Alle horizontale lijnen, onder meer van de verscheidene bibliotheken, zijn mooi uitgelijnd en op elkaar afgestemd. Zelfs de betonnen steunpalen zorgen in de woonruimte voor mooie verhoudingen. Daar werden de balken zelfs wat verzwaard om de ruimte extra structuur te schenken. Die geometrische compositie leidt ons uiteindelijk naar de royale keuken in de hoek, voorzien van een apart dakterras. De talrijke terrassen openen het volledige stadspanorama optimaal. Precies omdat de architectuur vrij complex is van structuur en het licht via de talrijke vensters binnendringt - wat altijd een drukker beeld oplevert - werd de afwerking sober opgevat. Waar er geen plankenvloer ligt, gebruikten de interieurarchitecten een ceramische steen die goed op de Bourgondische buxy lijkt. De beige-bruine tegels hebben als voordeel niet poreus te zijn, wat het onderhoud vergemakkelijkt in de keuken en de badkamer. De meeste wanden werden in grijze nuances geschilderd. Voor de keuze van het meubilair werd een beroep gedaan op de Mechelse designwinkel Pas-Partoe. De eettafel en dressoir werden door de architecten zelf ontworpen in een strenge, uitgepuurde stijl. Het is juist de symbiose tussen de vrij strakke architectuur en de talrijke kunstwerken en de-signobjecten die dit interieur een ontspannen sfeer geven.n Tekst Piet Swimberghe"We ontwierpen een zwevende, transparante bibliotheek. Je kijkt er dwars doorheen. In één moeite wisten we te voorkomen dat de gang die erachter ligt duister is.""We houden ervan om ruimte te scheppen, daarom zijn de deuren hoog en gebruiken we veel glas."