De naam Volkswagen mag dan een beetje doordeweeks klinken, het merk heeft zich de jongste jaren samen met zus Audi tot een ontwikkelaar van zeer degelijke technische oplossingen ontpopt. Door de fenomenale ontwikkeling van de turbodiesels en hun hoge trekkracht, bleven de benzinemotoren een beetje in de schaduw, zelfs als ze door een turbo werden aangedreven. Dat komt doordat ze enerzijds het hoge koppel van de zelfontbranders missen, en anderzijds geplaagd worden door een zekere reactietijd (de zogenaamde turbolag). Volkswagen lost dat probleem nu op door aan een 1.4-liter benzinemotor zowel ...

De naam Volkswagen mag dan een beetje doordeweeks klinken, het merk heeft zich de jongste jaren samen met zus Audi tot een ontwikkelaar van zeer degelijke technische oplossingen ontpopt. Door de fenomenale ontwikkeling van de turbodiesels en hun hoge trekkracht, bleven de benzinemotoren een beetje in de schaduw, zelfs als ze door een turbo werden aangedreven. Dat komt doordat ze enerzijds het hoge koppel van de zelfontbranders missen, en anderzijds geplaagd worden door een zekere reactietijd (de zogenaamde turbolag). Volkswagen lost dat probleem nu op door aan een 1.4-liter benzinemotor zowel een turbo als een mechanische Rootes-compressor te koppelen, zodat de naam twin charger hier op zijn plaats is. De compressor zorgt voor een snelle reactie op het gaspedaal bij lage toeren, en wordt vanaf 2500 toeren bijgestaan door de turbo om dan vanaf 3500 toeren zelfs volledig te worden losgekoppeld. Het beste van twee werelden. We proberen het systeem uit in de Golf GT, waarvan de 1.4-motor gekoppeld is aan een manuele zesbak en goed is voor liefst 170 pk en een trekkracht van 240 Nm, die tussen 1750 en 4500 toeren onafgebroken ter beschikking staat. We kijken toch wel even op van het resultaat. Het aardige aan die oplossing is dat een viercilinder met kleine cilinderinhoud volstaat én dat de overgang tussen beide hulpmechanismen traploos verloopt. De prestaties van de twin charger kunnen we zonder meer verbazingwekkend noemen. In de praktijk sprint de GT ongeveer even snel en herneemt even vinnig als zijn beroemde GTI-broer, die toch 200 pk ter beschikking krijgt. Voeg daar een verlaagd onderstel en stevige sportstoelen bij en de nieuwste Golf GT kan als een raspaardje beschouwd worden dat voor veel rijplezier zorgt. De prijs is redelijk, bijna 2000 euro goedkoper dan die van de GTI waar de GT niet moet voor onderdoen. Over het verbruik van deze stevig afgeveerde Golf lopen de stemmen uiteen. Zelf vinden we een gemiddelde van 8,4 liter/100 km (dure 98 RON-benzine) zeer redelijk, wanneer men de prestaties in acht neemt. Voor de prijs van 23.510 euro krijgt men de gebruikelijke volledige veiligheidsuitrusting mee, inclusief ESP. En een stevigheid, kwaliteit van afwerking en ruimtelijk aanbod (ook in de koffer) die het vermelden waard is. Dat de elektrisch bediende zijruiten 826 euro extra moeten kosten, vinden we dan weer wat flauwtjes. Motor : viercilinder benzinemotor met turbo en compressor en een slagvolume van 1390 cm3, die via een handgeschakelde zesbak de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 170 pk/125 kW bij 6000 toeren/minuut en maximaal koppel van 240 Nm tussen 1750 en 4500 toeren/minuut. Afmetingen : 420,4 cm (l), 175,9 cm (br), 148,5 cm (h) en 257,8 cm (wielbasis). Koffervolume : 350-1305 liter. Verbruik in liter/100 km : 9 (stad), 5,9 (buiten stad), 7 (mix). C02-emissie : 173 gr/km. Prijs inclusief btw : 23.510 euro, vermeerderd met 2478 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 187,84 euro. Andere versies : geen. pierre darge