M aserati is een eerbiedwaardig en vooral sportief huis, dat kan terugblikken op 91 jaar ervaring. Een huis dat zich voor zijn productie altijd een niet onaantrekkelijke combinatie heeft gepermitteerd van brutale kracht en opperste elegantie. Betrouwbaarheid bleek niet altijd een prioriteit. Sinds enkele jaren zit Maserati onder de Ferrari-koepel en dat geeft een goed gevoel, vooral als het op die betrouwbaarheid aankomt. Het gamma omvat een ...

M aserati is een eerbiedwaardig en vooral sportief huis, dat kan terugblikken op 91 jaar ervaring. Een huis dat zich voor zijn productie altijd een niet onaantrekkelijke combinatie heeft gepermitteerd van brutale kracht en opperste elegantie. Betrouwbaarheid bleek niet altijd een prioriteit. Sinds enkele jaren zit Maserati onder de Ferrari-koepel en dat geeft een goed gevoel, vooral als het op die betrouwbaarheid aankomt. Het gamma omvat een quattroporte en een tweedeurs coupé GT, waarvan we vandaag de Gransport-versie rijden. Op papier is die Gransport maar een zuchtje sneller dan zijn broer (290 km tegenover 285/km uur) en bij het sprintje naar 100 km/uur wint hij ocharme 5/100 seconden. En toch is hij bijna 20.000 euro duurder dan de GT, van wie hij nauwelijks te onderscheiden valt. Dat schreeuwt om uitleg. De coupés delen de 4.2-motor met acht cilinders, en de transaxle-combinatie waarbij de versnellingsbak tegen het achterdifferentieel gemonteerd zit, waardoor een betere gewichtsverdeling ontstaat, met niets dan voordelen voor tractie en stabiliteit. Standaard krijgt de Gransport daar de sequentiële cambiocorsa-bak bij, het schakelen gebeurt via spatels achter het stuur en het ontkoppelingspedaal valt weg. Bovendien is de ophanging verstevigd, ligt de wagen 1 cm lager en krijgt hij 19 duimswielen mee. Ook aan de aërodynamica is gesleuteld, zodat de Gransport een CX van 0.33 laat optekenen (tegen 0.35 voor de GT), ook de neerwaartse druk is nog beter. Achter het stuur is het een beetje een rommeltje van knoppen en functies : ergonomie is niet de sterkste kant van Maserati. Het hendeltje om in achteruit te schakelen is wat weerbarstig, de benen zitten wat dicht bij het dashboard, maar de stoelen steunen perfect. En wie op de startknop drukt, roept meteen een andere wereld op met massa's koppel, forse versnellingen en een duivels geluid. Voor dat laatste werd een extra ventiel in de uitlaat gemonteerd, zodat het orkest op volle kracht kan spelen. Vooral als men in de Sport-modus rijdt, waarbij het schakelen 35 procent sneller kan. Maar het feest begint pas echt in de bochten waar de Gransport zich het best laat appreciëren en een onwereldse stabiliteit de kop opsteekt, die vraagt naar meer en sneller. Het stabiliteitsprogramma waakt, maar kan worden uitgeschakeld, terwijl het enthousiasme groeit. Binnen de limieten van de wet blijven is, met deze briljante krachtpatser een moeilijke opgave. U bent gewaarschuwd.Pierre Darge