Wie met een SUV rijdt, wordt met alle zonden van Egypte beladen. En toch blijft zo'n tuig een wonderlijk stuk mechaniek, waarbij de illusie van de mens om alle terreinen te verkennen terdege gevoed wordt. Natuurlijk zijn er betere plaatsen om de kwaliteiten van zo'n voertuig tot uiting te laten komen dan de stad, alleen zijn die zo goed als ontoegankelijk geworden in ons land.
...

Wie met een SUV rijdt, wordt met alle zonden van Egypte beladen. En toch blijft zo'n tuig een wonderlijk stuk mechaniek, waarbij de illusie van de mens om alle terreinen te verkennen terdege gevoed wordt. Natuurlijk zijn er betere plaatsen om de kwaliteiten van zo'n voertuig tot uiting te laten komen dan de stad, alleen zijn die zo goed als ontoegankelijk geworden in ons land. Wie van terrein rijden houdt, kan zich natuurlijk bij een club aansluiten en zijn kunsten uitleven op speciaal daartoe voorziene privéterreinen. Maar er bestaat een andere, meer uitgelezen mogelijkheid om de capaciteiten van een 4x4 geheel te benutten en tegelijkertijd een unieke reiservaring mee te pikken : een raid door de immense woestijnen van Egypte. Het idee om doordeweekse mensen met alledaagse 4x4's goed omkaderd de woestijn in te sturen, komt van Jacky Ickx. De hardrijder die acht grand prixs won in de formule 1 en later ook nog uitblonk in Parijs-Dakar, lanceerde elf jaar geleden met enkele gelijkgezinden in Egypte een wedstrijd voor rallyrijders. Maar omdat hij inmiddels ook een beetje het puur competitieve ontgroeid was, bedacht hij een parallel parcours voor amateurs die geen oog hadden voor snelheid. De formule is simpel : in het zog van de rally rijden volslagen amateurs eenzelfde parcours als de snelheidsduivels en kunnen waar ze dat wensen ook ommetjes maken om een nederzetting of een oase te bezoeken. De amateurs krijgen een eigen assistance mee, een bezemwagen, enkele gidsen en een handvol bereidwilligen die hen bijstaan waar het menens wordt en hen de knepen van het rijden in de woestijn bijbrengen. In geval van nood kunnen ook die amateurs een beroep doen op de professionele omkadering, waarin enkele helikopters en dokters centraal staan. 's Avonds vinden alle deelnemers elkaar terug onder de immense huwelijkstent waar het avondmaal wordt gebruikt en de briefings plaatsvinden. Bij elk van die briefings is Jacky Ickx ook persoonlijk als begeleider aanwezig met een schouderklopje, een aanmoedigend woord of wat goede raad om efficiënter een moeilijke duinrug te 'nemen'. Het aardige aan de formule is wel dat iedereen die over een 4x4 beschikt, ook kan deelnemen - of dat nu een vederlichte Suzuki dan wel een goed uitgeruste Defender is. De aanpassingen aan de wagens zijn minimaal en hebben enkel betrekking op de autonomie en de veiligheid. De wagen moet uitgerust zijn met vier terreinbanden en twee reservewielen. Zo moet iedere deelnemer over een gps, een Twin Tripmaster (een geavanceerde kilometerteller) en over noodsignaal beschikken en voldoende brandstof aan boord kunnen nemen om de langere trajecten te overbruggen. Een beschermplaat onder de wagen zorgt voor extra veiligheid en voorkomt dat de wagen door stenen beschadigd wordt. Ook vier aluminium zandplaten (om een vastgereden auto makkelijker los te rijden) zijn onontbeerlijk. Kortom, een unieke kans voor alle would-be zandrijders om hun eigen mogelijkheden in de woestijn uit te testen. Op een veilige manier. De Rallyraid des Pharaons wordt van 5 tot 11 oktober in Egypte verreden. De wagens worden in Genua ingescheept voor een overtocht naar Alexandrië. Vandaar gaat het in konvooi naar Caïro, waar de eigenlijke tocht van een week begint. Het inschrijvingsgeld hangt af van de snelle reactie. Wie voor 1 mei een plaats boekt, betaalt 2550 euro per persoon. Daarin zit de medische assistentie en repatriëring, de maaltijden en de zes overnachtingen in bivak, en de inschrijving zelf. Na 1 mei wordt het 2770 euro, na 1 juli 3100 euro. Daar komt nog eens ongeveer 2000 euro bij voor de overtochten van de auto. Het is toegelaten om de wagen te laten sponsoren. Info : www.rallyedespharaons.it Door Pierre Darge