Piero Lissoni ontwierp voor de Italiaanse meubelgigant Cassina een zetelgamma dat tegelijk chic en stil is.
...

Piero Lissoni ontwierp voor de Italiaanse meubelgigant Cassina een zetelgamma dat tegelijk chic en stil is.In de Italiaanse meubelindustrie is Piero Lissoni een onzichtbare legende: hij is alomtegenwoordig, zijn stijl, die chic is en gereduceerd, heeft de voorbije jaren school gemaakt. Tegelijk heeft Lissoni iets anoniems: zijn producten schreeuwen niet, er gaat veeleer een stille kracht van uit, wat uiteindelijk misschien te verkiezen valt. En het lijkt alsof de designer zelf ook liever op de achtergrond blijft. Hij is 45, afgestudeerd als architect in Milaan. Hij heeft een eigen studio sinds 1986, gespecialiseerd in architectuur, interieurs, design en grafisch design. Hij ontwierp meubilair, keukens en verlichting voor Molteni, Lema, Porro, Living, Cappellini, Driade Artemide en Boffi. Lissoni heeft de voorbije jaren bij wijze van spreken voor duizend en een fabrikanten gewerkt, maar zijn relatie met Cassina lijkt het sterkst. Dat merk is nog steeds een van de belangrijkste up-market meubelgiganten. In de jaren zestig was het misschien wel de belangrijkste pijler van de Italiaanse meubelindustrie. In 2001 blijft Cassina een grote rol spelen: de recente collecties zijn modern en elegant en vooral technisch in orde (tijdens het Salone del Mobile, afgelopen maand april in Milaan, werd een indrukwekkende tafel van Ron Arad voorgesteld, met inschuifbare stoelen; het ensemble was niet meer dan een vingeroefening, het wordt voorlopig niet in productie gebracht). Cassina beschrijft de nieuwe collectie van Lissoni, die de naam Reef kreeg, als een landschap voor thuis, dat gedomineerd wordt door pure geometrische vormen en dus dicht aanleunt bij de architectuur. Ze bestaat uit een armstoel en een sofa met twee, drie of meer zitplaatsen. De verschillende stukken zijn gegenereerd door dezelfde creatieve matrix, maar staan ook afzonderlijk sterk. Elk meubel verbergt een verrassing, zoals bijvoorbeeld een lichtjes afwijkende vorm of een andere zitpositie. De verschillen geven het meubilair extra karakter, maar ze zijn ook, zoals het hoort, functioneel. De armstoel kan 360 graden draaien. Het gemak waarmee dat gebeurt - een duwtje met één vinger volstaat -, contrasteert met de redelijk massieve look van het ding. De driezit heeft een gespleten rug. Elk stuk kan omhooggeduwd en gedraaid ( tilted) worden, nog een voorbeeld van een eenvoudige beweging die een verandering in zowel het uitzicht als het comfort van het meubelstuk teweegbrengt. De sofa is drie meter lang en heeft geen armleuningen. Wel twee mechanismes: de uiterste stukken van de bank kunnen worden opgeheven en dienen dan als arm- of hoofdleuningen (voor wie liever ligt dan zit op zijn sofa). Lissoni ontwierp voor Cassina ook de collectie Note, met zeven kleinere stukken die zijn geconcipieerd om perfect bij de zetels te passen; de fabrikant vergelijkt ze met muzieknoten. Bij het aanbod: lage tafeltjes in glanzend zwart of wit gelakt hout met onzichtbare wieltjes en een brugstructuur in aluminium die ook afzonderlijk kan worden gebruikt. Of een hogere metalen tafel voor naast de sofa waaronder een klein tafeltje van donker gekleurd hout kan worden geschoven. Dat tafeltje kan eveneens als plateau dienen. Of nog een stel kubusvormige poefs, in witte of zwarte versie, telkens overtrokken met een blinkend, zacht plastic. De collecties Reef en Note worden exclusief voorgesteld in het kader van Fusion Time, het herfstevenement van interieurzaak 't Casteelken, in het Fabriekspand, Veldstraat 59, Roeselare. Wilt u ze zelf gaan zien kijk dan op pag. 131 voor het Weekend Rendez-Vous. pagina 131.Jesse Brouns