De Griekse ondernemer George Korres is een 'pragmatisch idealist'. ?Ik doe dingen waar ik in geloof en waar ik trots op kan zijn", zegt hij. Het vuur in zijn ogen verraadt gedrevenheid en passie. Zijn stokpaardje zijn kruiden. Nochtans was George behoorlijk sceptisch, toen hij in 1988 als student farmacie aan de slag ging bij een van de grootste apotheken in Athene, gespecialiseerd in homeo-pathie. ?Het zijn de klanten die mij overtuigd hebben. Zij vroegen oplossingen voor hun kwaaltjes en gaven feedback over de bereidingen die we voor hen maakten." Een nieuwe wereld ging voor Korres open. ?Als je over kruiden spreekt, word je al snel beschouwd als een beetje weird, maar in de apotheek zag ik dat het werkte." V...

De Griekse ondernemer George Korres is een 'pragmatisch idealist'. ?Ik doe dingen waar ik in geloof en waar ik trots op kan zijn", zegt hij. Het vuur in zijn ogen verraadt gedrevenheid en passie. Zijn stokpaardje zijn kruiden. Nochtans was George behoorlijk sceptisch, toen hij in 1988 als student farmacie aan de slag ging bij een van de grootste apotheken in Athene, gespecialiseerd in homeo-pathie. ?Het zijn de klanten die mij overtuigd hebben. Zij vroegen oplossingen voor hun kwaaltjes en gaven feedback over de bereidingen die we voor hen maakten." Een nieuwe wereld ging voor Korres open. ?Als je over kruiden spreekt, word je al snel beschouwd als een beetje weird, maar in de apotheek zag ik dat het werkte." Vier jaar later nam hij de apotheek over en zette een homeo-pathisch lab op om het potentieel van de Griekse kruiden verder te onderzoeken. In 1996 richtte hij het bedrijf Korres op, dat milieu- en budgetvriendelijke verzorgingsproducten maakte op basis van natuurlijke, biologische ingrediënten en in een modern design. Het eerste product was een siroop naar een recept van zijn grootvader. Hetzelfde jaar nog werd 24 Hour Wild Rose Moisturizer gelanceerd, Korres' eerste cosme- ticaproduct, dat zou uitgroeien tot een internationale bestseller. Georges vrouw Lena, scheikundig ingenieur, kwam ook in het bedrijf en nam de ontwikkeling van het merk op zich. De internationale doorbraak kwam er toen een Amerikaanse inkoper de Korresproducten ontdekte tijdens zijn vakantie in Kreta. Aanvankelijk kocht Korres Griekse kruidenextracten aan in het buitenland. ?Er groeien in ons land zesduizend verschillende planten en bloemen, waarvan dertienhonderd endemische soorten. Maar niemand in Griekenland maakte er extracties van." Dus bracht Korres de Griekse flora zelf in kaart om de beste kwa- liteiten te lokaliseren. Nog eens drie jaar later waren de nodige vergunningen verzameld en werden lokale samenwerkingsverbanden gesloten met families, bioboeren, zelfs met gevangenen, om de kruiden te oogsten en de extracties te maken. ?Door mensen op te leiden en werk te geven, kunnen we iets doen voor ons land." De stijgende vraag naar natuurlijke producten bevestigde Korres' overtuiging. ?Steeds meer bedrijven zijn meegesprongen op de trend, maar vaak meer uit opportunisme dan uit overtuiging. Ze spenderen een fractie van hun budget aan de producten en de rest aan communicatie erover. Toch is het grotere plaatje positief. Vooral de grote merken hebben de hele industrie in de juiste richting doen bewegen. Sommige ingrediënten waren tien jaar geleden zeer moeilijk te vinden en quasi onbetaalbaar. Vandaag kunnen we betere en goedkopere producten maken met natuurlijke ingrediënten en fantastische texturen." Het legde Korres geen windeieren. In 2007 ging het merk naar de beurs en het kende sindsdien een niet-aflatende groei. In volle crisis noteerde Korres de eerste negen maanden van 2012 een netto-omzet van 1,4 miljoen euro of een stijging van 38,9 procent ten opzichte van het jaar ervoor. ?Toen we begonnen, waren we één familie met dezelfde visie", zegt George. ?Het is een constante inspanning om de juiste mensen aan te trekken die de nodige ervaring hebben om het merk te doen groeien, zonder de eigenheid ervan te verloochenen." De enige compromissen die hij soms moet sluiten, houden verband met de verpakking. ?Ik hou van mooi design, maar dat zou de prijs gevoelig verhogen en dat wil ik niet." Op het gebied van kwaliteit is er geen reden om toegevingen te doen, verzekert hij. DOOR SOFIE ALBRECHT"IK DOE DINGEN WAAR IK IN GELOOF EN WAAR IK TROTS OP KAN ZIJN"