Een design-“museum” om in te logeren :

met zijn speelse koncept biedt het Cristall Hotel

in Keulen een welkom alternatief

voor de cleane, anonieme gastenkamers.

THOMAS BOUMAN

FOTO’S : SVEN EVERAERT

Aantrekkelijk kan men de omgeving rond het station van Keulen bezwaarlijk noemen. Wie hier wil overnachten, moet, Ć³f diep in de buidel tasten, Ć³f hij houdt er een depressie aan over. Sinds vorig jaar is dat veranderd. Als een speelse oaze biedt het nieuwe Cristall-hotel op het Ursulaplein zich aan de vermoeide en zoekende reiziger aan. Meer nog dan het kontrast met de omgeving, maken de originele opvattingen die aan de basis van het projekt lagen, van dit hotel een buitenbeentje.

We schrijven 1985. De toen nog jonge ondernemers Itzhak Leslau en Bernhard Zamberk besluiten een vervallen hotel in Frankfurt op te kopen en volledig te renoveren tot een businessclass hotel. Dat werd het eerste Cristall-hotel. Aangespoord door het sukses van de onderneming namen zij volgens hetzelfde procƩdƩ een tweede hotel onder handen, dit keer onder de naam Topas. Weer een schot in de roos. Maar tijdens hun vele zakenreizen stelde het duo vast dat er een groot gebrek was aan designhotels voor een middelgroot budget. Hun zin voor onderneming en de nodige alertheid deden de rest.

Omdat de grondprijzen in Frankfurt ondertussen fors gestegen waren, weken ze uit naar Keulen. Daar, in het oude stationskwartier, vonden Leslau en Zamberk de uitdaging die ze zochten : een verkommerd, onaantrekkelijk wijnhuis dat zij zouden omtoveren tot een modern design-“museum” : het tweede Cristall-hotel. Om hun ideeĆ«n vorm te geven, namen zij de jonge architekten Ruppel, Mosetter en JƤhrig onder de arm, die een geheel nieuw koncept moesten ontwerpen. De eisen die aan de architekten werden voorgelegd, waren snel opgesomd : een origineel en tegelijk funktioneel design, gebruik van hoogwaardige materialen, ambachtelijke perfektie voor een betaalbare prijs, en dat alles binnen een gelimiteerd budget.

De ambitieuze operatie werd aangevat in januari 1993. Tijd noch moeite werden gespaard om, onder het nauwlettend oog van de eigenaars, voor elk detail kreatieve oplossingen te zoeken. Die ideeĆ«n werden alle op hun degelijkheid en bruikbaarheid getest in vier modelkamers. Na 18 maanden van ontwerpen, schrappen en opnieuw ontwerpen, uitwerken en uittesten hotel-design in progress, zoals Zamberk het omschrijft werd het hotel op 13 oktober ’94 officieel geopend.

Bij ons bezoek ontmoeten we de entoesiaste eigenaars van het 85 kamers tellende hotel, die ons met nauwelijks verholen trots rondleiden. Overal valt de biezondere relatie op tussen design en architektuur ; telkens opnieuw word je verrast door de eigenzinnige en speelse details die verweven zijn in het geheel. Af en toe krijg je zelfs het gevoel rond te wandelen in een museum van designmeubelen. Met dit voordeel dat je niet alleen kan genieten van het optisch effekt van de objekten maar dat je de funktionaliteit ervan zelf kan uittesten, zonder waarschuwend bordje “niet aanraken a.u.b.”.

Meest opvallend zijn de zitmeubelen met tot de verbeelding sprekende namen als Sitting Bull en Karel de Grote, die je in alle hoeken van het hotel terugvindt. In de receptiehall kan de bezoeker zich in de rode en purperen zetels met hoge, hoekige leuningen afschermen van de omgeving terwijl hij toch de mogelijkheid behoudt om zich, met een halve draai, tot zijn buur te wenden. Ook de stoelen in de ontbijtzaal zijn hoekig, maar met hun lage metalen leuning in doorschijnende kunststof doen zij de relatief kleine ruimte groter lijken. De zetels in de lounge daarentegen maken, ondanks hun eigenzinnige vormgeving, een diskretere indruk. De konisch aflopende vorm vindt men terug in de krukken aan de bar, waar een biezondere sfeer wordt gecreƫerd door de spaarzame kleuraksenten van de plafondverlichting. Hier geen witte rechte muren, zoals men die vaak aantreft in moderne gebouwen, maar wel golvende oppervlakken uit licht beukehout. In de lounge werd de dieptewerking nog verder geaksentueerd door de matte goudkleur, waardoor het geheel baadt in een relaxed seventies sfeertje.

Geen wonder dat de populaire groep Tricky deze plaats uitkoos om zijn nieuwste clip op te nemen en dat leden van The Sparks en Gavin Friday, om er maar enkele te noemen, hier tot de graag geziene gasten behoren.

Hetzelfde lichte beukehout begeleidt de gast tot in de slaapkamers, waar het verwerkt werd in kasten en tafels. Om van de slaapkamer ook een aangename verblijfsruimte te maken, hebben de ontwerpers gekozen voor originele oplossingen. Blikvanger is de draaibare spiegel annex reproduktie van een klassiek kunstwerk op een schilderspalet. Ook hier is men erin geslaagd de relatief kleine ruimtes groter te laten lijken, door gebruik te maken van lichte houtsoorten in kombinatie met originele lichtkleuren. Het zijn kamers die ademen en waarin geademd kan worden.

“Het aantal boekingen bewijst dat ons koncept aanslaat”, stelt Itzhak Leslau nuchter vast. Wie na een bezoek aan de Messe of vermoeid van de kerstboodschappen wil overnachten in een hotel dat iets meer te bieden heeft dan een banale Uebernachtung mit FrĆ¼hstĆ¼ck, heeft nu een origineel alternatief. Voor een tweepersoonskamer met tv en minibar in het Cristall-hotel, betaal je, inclusief ontbijtbuffet, 4000 frank.

Cristall Hotel, Ursulaplatz 9/11, 50668 Keulen, tel. (00-49) 221/163.00, fax : (00-49) 221/163.03.33

Blikvanger in de slaapkamer is de draaibare kombinatie spiegel/schilderijop een schilderspalet.

In het hele hotel, van bij de receptie tot in de slaapkamers, is gewerkt met licht beukehout.

Om de relatief kleine ontbijtzaal een ruimte-effekt te geven, kregen de stoelen transparante rugleuningen.

Meest opvallend zijn de aparte zitmeubelen, zoals de rode en purperen zetels met hoge, hoekige rugleuningen in de receptiehal.

In de bar met zijn konisch aflopende krukken, zorgen kleuraksenten in de plafondverlichting voor een speciale sfeer.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content