U ziet niet meteen een link tussen strandkeien en trendy gsm’s ? Wij wel.

Bijzonder aaibaar is ze, die nieuwe generatie Motorolamobieltjes. Koddig ook, in die matte tuttifruttikleuren. Pebble heet het gamma – vrij vertaald ‘kei’ – en het design van de gsm maakt de keuze van de naam duidelijk. Vanbuiten ziet de telefoon er sober uit, als een gestroomlijnde kei. De toeters en bellen komen pas tevoorschijn als je met een simpele duimbeweging de bovenste keihelft naar boven klapt en het royale kleurendisplay en het toetsenbord met erg fijne, golfvormige knopjes zichtbaar wordt. Ziet er best aardig uit, maar voor mensen met dikkere vingers niet echt handig. De menunavigatie van het toestel went wel snel, en ook e-mail, bluetooth, foto- en videocamera zijn erg simpel in gebruik. Aangenaam verrast zijn we vooral door de speelse vormgeving, leuke beltoontjes en grappige tools. “Pebble is een toestel voor positivo’s”, zegt Ignacio Germade, designdirecteur van Motorola. “Het is bedoeld voor mannen en vrouwen die weer fun in hun leven willen.” Een uniseks-gsm dus, al vonden we de Pebble toch nogal vrouwelijk ogen. “Dit is absoluut geen gendergebonden toestel”, zegt Ignacio. “Trouwens, de verschillen tussen mannen en vrouwen worden steeds vager, kijk maar naar cosmetica. De Pebble is een speels statement over je ingesteldheid, niet over je geslacht of geaardheid.”

De Pebble is een logische stap in Motorola’s portfolio, want ook bij dit toestel lag een alledaags object, een kei, aan de basis. Voorheen vonden de designers bijvoorbeeld inspiratie in een scheermes voor de Razr. Dat ultraplatte, sexy uitklapmobieltje hielp Motorola er trouwens weer helemaal bovenop na een moeilijkere periode. Vooral de Pink Razr, in knalroze, was zo show off dat een aantal celebrity’s ermee werd gespot. Zo onder meer de rebelse zangeres Pink, maar de meest notoire aficionada was ongetwijfeld Paris Hilton. Helaas werd haar Razr ‘per abuis’ gestolen, waardoor haar integrale telefoonboek annex aangebrande homemade foto’s wereldkundig werden gemaakt. Mooie gratis reclame voor Motorola, en het houdt niet op, want naar verluidt is de hoogblonde diva al gezien met een nieuwe Motorola. En guess what ? Het is een Pebble, in snoeproze.

Hallo, met het goede doel ?

Hoewel Motorola eigenlijk een mainstream gsm-merk is, slaagt het er toch in om de high society aan te spreken. Paris Hilton is een mooi voorbeeld, maar nog straffer is de stunt die Motorola uithaalde op de Oscaruitreiking. Alle genomineerden voor de prestigieuze filmprijzen kregen gratis een limited edition Oscar-gsm. Het gevolg liet zich raden : de mobieltjes waren zo exclusief, dat veel buitenstaanders er ook een wilden. En zo geschiedde : Motorola lanceerde de Oscar-gsm’s voor het grote publiek en scoorde uitstekend. Een gelijkaardig verhaal tekenden we op bij Dolce & Gabbana. Het Italiaanse modelabel ontwierp samen met Motorola een gouden Razr V3i, exclusief verkrijgbaar in de D&G-boetieks. Het werd zo’n gegeerd fashion item dat Motorola besloot om voor de modale klant ook een Razr met goudglans uit te brengen, uiteraard minder prestigieus dan de D&G-gsm. Voor de volledigheid vermelden we nog Swarovski en Aston Martin, twee andere luxemerken die samen met Motorola een gsm ontwierpen.

Het blingbling imago dat het bedrijf zo cultiveert, staat nogal in contrast met zijn jongste engagement : aids in Afrika bestrijden. Daarvoor is een samenwerking aangegaan met Red, het fonds van U2-frontman Bono en co. Van elke verkochte rode gsm van het type MotoSLVR gaat 10 pond (ca. 14,5 euro) naar het aidsfonds. Daarenboven wordt vijf procent van de maandelijkse gsm-factuur van de MotoSLVR rechtstreeks doorgestort naar het fonds. Om u een idee te geven van wat de actie concreet betekent : drie verkochte gsm’s bezorgen aidsweeskinderen een jaar schoolgerei en warm eten. Vijf procent van de gemiddelde jaarlijkse telefoonrekening financiert 180 aidsbehandelingen. Benieuwd of Paris Hilton ook het hart op de juiste plaats heeft.

Door Thijs Demeulemeester

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content