Sofie Albrecht
Sofie Albrecht Sofie Albrecht is beautyjournaliste en mede-oprichtster van de blog Café Cosmétique

Een van de boeiendste mensen die ik ooit ontmoette, is ongetwijfeld Luca Turin. Meer dan vier jaar geleden sprak ik hem voor het eerst, naar aanleiding van een boek dat over hem was verschenen : The Emperor of Scent ( Pionier in het imperium van de geur , uitgegeven bij De Arbeiderspers). Zijn theorie deed behoorlijk wat stof en discussie opwaaien : de neus meet geuren aan de hand van hun trillingen, en niet aan hun vorm, zoals de algemene wetenschappelijke stelling is. Net als ik bleek hij een parfumliefhebber te zijn met een encyclopedische kennis die hij in een kritische parfumgids had gegoten, de eerste in zijn soort. Meer dan vijftien jaar later schrijft hij samen met Tania Sanchez een nieuwe gids (‘Beroep : parfumcriticus’, p. 36).

Turins passie voor parfums bleek aanstekelijk en intrigeerde Chandler Burr, de wetenschapsjournalist die The Emperor of Scent had geschreven. Burr verdiepte zich in de materie en werd parfumcriticus voor The New York Times . Hij slaagde erin om de deuren van deze gesloten industrie open te wrikken en een blik achter de schermen te werpen van twee lanceringen. Hij schreef er een boek over, The Perfect Scent (een recensie vindt u in de Beauty Update, p. 26).

Turin, Sanchez en Burr forceerden een ommekeer in de parfumwereld. Hun kritische noten worden gretig gevolgd door talloze mensen die proberen wegwijs te raken in de jungle van de parfumerie, maar de oren sluiten voor de lovende superlatieven die elke lancering begeleiden. Wij waagden alvast een bescheiden poging met een ludieke parfumtest (p. 52) die uitwijst bij welke nieuwigheden u uw gading kunt vinden. Op www.weekend.be maakt u kans om een parfum naar keuze te winnen.

Blogs en forums waar parfumfans hun ongezouten meningen delen worden steeds populairder. Ze hebben zelfs een effect op de verkoop, zegt Karen Grant, senior beauty analist van het marktonderzoeksbureau NPD in een interview met The New York Times . Dat fenomeen maakt de cosmetica-industrie zenuwachtig, die is geen kritische geluiden gewend. De bloggers blijken vooral sympathie te hebben voor de underdog, in casu de nichemerken. Volgens Grant overbrugt het internet de beperkte distributie en marketingbudgetten van die kleintjes en doet hun verkoop significant stijgen.

De reactie van de traditionele parfumeriemerken liet niet lang op zich wachten : ze lanceerden gelimiteerde versies van klassiekers en specialere geuren die niet overal te koop zijn (‘Niche wordt populair’, p. 65). Een poging om de populariteit van de nichemerken te counteren, die door originaliteit, creativiteit en een vaak artisanale aanpak de producten een ziel geven.

Ambacht en uthenticiteit staan ook centraal in de sfeervolle reportage van Michel Vaerewijck (‘Papier d’Arménie’, p. 42) over het oude blaadje dat slechte reukjes en bacteriën verjaagt met zijn geurige dampen. Misschien een oplossing indien u uw gading niet vindt tussen de nieuwe parfums ?

Sofie Albrecht

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content