Toyota's waren nooit een toonbeeld van opwindende styling. Toch bestaat op die regel sinds jaren één uitzondering: de Celica. De sportieve coupé was altijd een stilistische uitblinker, en die kwaliteit wordt andermaal in de verf gezet bij de 7de generatie. Het resultaat van het werk van het designteam van Toyota's Californische Calty Research-studio oogt buitengewoon persoonlijk en aantrekkelijk. In cab-forward-architectuur werd de bestuurder behoorlijk ver naar voren geplaatst. De nieuweling kreeg er niet de gebruikelijke kilo's en centimeters bij, integendeel: de Celica werd 9 centimeter korter en zo'n 60 kilogram lichter, waardoor hij nu amper 1100 kilogram weegt. Minstens even belangrijk: binnen die compactere omvang werd de wielbasis (de afstand tussen de twee assen) langer en bedraagt nu 2,60 meter. Het resultaat is meer interieurruimte, vooral de passagiers profiteren daarvan, al hebben ze eigenlijk wat weinig hoofdruimte. Geen drama, omdat de Celica een coupé is, en dan primeert de lijn én het principe '2+2': de ruimte achterin is doorgaans berekend op twee hondjes.

Onder de kap steekt een gesofisticeerde viercilinder 1,8 liter-motor met 16 kleppen en een zogeheten intelligente variabele kleppentiming. Dat resulteert in een maximum vermogen van 143 pk, een fraai resultaat dat, in combinatie met het gewichtsverlies, een vermogen van 127 pk/ton oplevert - het beste in zijn categorie. Om het geheel een nóg sportiever allure te geven, werd een manuele zesbak met korte schakelwegen gemonteerd en redelijk korte overbrengingsverhoudingen. In de praktijk zorgt dat allemaal niet voor vuurwerk, maar het onderstel van de Celica maakt alles goed. Hoewel de wagen snel accelereert, voelt het nooit zo aan, en dat is een beetje jammer. En er moet driftig worden geschakeld om het onderste uit de kan te halen. De wegligging en de stuurprecisie zijn echter uitzonderlijk goed. Dat wekt het vermoeden dat deze Celica op veel méér berekend is, zodat we al uitkijken naar een versie met pakweg 180 pk, dan zou het onderstel nog mooier tot zijn recht komen.

Binnenin oogt de Celica al even mooi als aan de buitenkant, met een indrukwekkende centrale console waarin plaats is voor twee bekers of tien cd-doosjes. De afwerkingskwaliteit ligt traditiegetrouw erg hoog. Maar allicht het meest opmerkelijke aan de nieuwe Celica is de prijs: voor 859.000 fr. krijgt de koper een zeer volledige en vooral zeer aantrekkelijke coupé. Standaard wordt de Celica bovendien geleverd met ABS met elektronische remkrachtverdeling, veiligheidsgordels met gordelspanners, krachtbegrenzers en twee frontale airbags. En wie met zijn tweeën op reis gaat, krijgt na het neerklappen van de achterbank een genereus koffervolume. Alsof dat nog niet volstond, valt de Celica ook zuinig uit: in de Europese testcyclus rijdt hij met 7,7 liter zo'n 100 kilometer ver.

PIERRE DARGE