PIERRE DARGE
...

PIERRE DARGEDe Zuid-Koreaanse constructeur Hyundai is op de wereldmarkt uitgegroeid tot een speler van formaat met een gamma van tien modellen, van de subcompacte Atos tot de lange XG. Met de Matrix nestelt Hyundai zich nu ook in het segment van de compacte monovolumes, waar de Renault Scenic al jaren de plak zwaait. Die Matrix is een internationale auto, want voor zijn uiterlijk tekende het Italiaanse Pininfarina, terwijl de dieselmotor van Amerikaanse origine is, ontwikkeld door Detroit Diesel. Met zijn lengte van 4,02 meter is de Matrix een échte compact met een verrassend lange wielbasis (afstand tussen beide assen) van 2,60 meter. Die keuze zegt alles over de intenties van de ontwerpers: de passagiers een optimale binnenruimte bezorgen.Achterin krijgen de passagiers royaal veel knieruimte en dat is tegenwoordig uitzonderlijk. Een compacte auto betaalt zo'n aanpak onvermijdelijk in kofferruimte. Toch hebben de ingenieurs zich door die wetmatigheid niet laten ontmoedigen. De in twee delen verschuifbare achterbank laat nog enige speling, de koffer kan wat worden uitgebreid. Vallen er toch grote stukken te vervoeren, dan kunnen de rugleuningen van de achterbank terugklappen. De achterstoelen wegnemen kan echter niet.De Matrix verschijnt op de markt met drie motoren, een 1.6 (103 pk) en een 1.8 (122 pk) benzine en de 1.5 CRDi turbodiesel, de versie die we zelf kunnen testen. Die dieselmotor met directe injectie en common rail, is een afgeleide van de tweeliter viercilinder die we kennen uit de Elantra, Santa Fé en Trajet. Dankzij een eenvoudige ingreep (één cilinder wegnemen) schudden de ingenieurs een 1.5 liter uit de mouw. De relatief hoge zit levert een veilige, panoramische uitkijk op. Wat ook opvalt, is de centrale opstelling van de diverse meters (snelheidsmeter, toerenteller) op een hoge plaats, midden op het dashboard. Een smalle, horizontale streep met symbolen (tanken, richtingaanwijzers) zit voor de chauffeur en wordt 's nachts niet verlicht. De versnellingspook zit op de middenconsole en niet tussen de stoelen. Die logische en ergonomische stap is evenwel niet ten volle benut. De ontwerpers hadden bijvoorbeeld ook de handrem kunnen verplaatsen, zodat tussen de voorstoelen een grote opbergruimte zou ontstaan. Een gemiste kans.Onderweg blijkt de turbodiesel koud behoorlijk luidruchtig, maar dat euvel verdwijnt vrij snel. De driecilinder is pittig in de laagste versnellingen, maar verliest in de hoogste versnellingen wat van zijn elan. De oplossing daarvoor is de motor hoog in de toeren jagen, maar dat betaal je natuurlijk aan de pomp. De Koreaan verbruikt bij rustig rijden al rond de 7 liter per 100 kilometer. Kortom: de compacte Hyundai is geen sprinter en met een iets grotere cilinderinhoud zou hij aan vinnigheid winnen en toch zuinig blijven.We onderstrepen dat zijn prijs-kwaliteitverhouding opmerkelijk is. Voor de driecilinder turbodiesel wordt 13.999 euro gevraagd, dat is echt niet veel, rekening houdend met de lijst van standaard bijgeleverde kwaliteiten. Zo krijgt de basisversie ABS met EBD, een airbag voor chauffeur en passagier, de in twee delen neerklapbare en verschuifbare achterbank, een opbergruimte onder de achterstoelen, een opklaptafeltje op de rugleuning van de voorstoelen, centrale deurvergrendeling, elektrisch bediende buitenspiegels en zelfs een aanvoer van warme lucht achterin.HYUNDAI MATRIX 1.5 CRDIMOTOR: dwars voorin opgestelde driecilinder turbodieselmotor met een cilinderinhoud van 1493 cm3, die via een vijfbak de voorwielen aandrijft.POTENTIEEL: maximaal vermogen van 82 pk / 60 kW bij 4000 toeren/minuut en max. koppel van 184 Nm tussen 1900 en 2600 toeren/minuut.AFMETINGEN: 402,5 cm (l), 174 cm (b), 163,5 cm (h), 260 cm (wielbasis).KOFFERVOLUME: 354 liter.VERBRUIK IN LITER/100 KM: 7,6 (stad), 5 (buiten stad), 6 (mix).CO2-UITSTOOT: 158 gr/km.PRIJS, INCLUSIEF BTW: 13.999 euro, vermeerderd met 61,97 euro BIV.JAARLIJKSE AUTOBELASTING: 245,21 euro.ANDERE VERSIES: 1.6 benzine (12.999 euro), 1.8 benzine (17.729 euro).