Het nieuws dat het drinken van rode wijn een verklaring bood voor de zogenaamde 'Franse paradox', werd in de wereld op een goed glas onthaald. Uit onderzoek was immers gebleken dat Fransen, ondanks hun dieet vol verzadigde vetten, relatief weinig hartzieken hebben. Druiven bevatten namelijk veel antioxidanten, die een efficiënte bescherming bieden tegen vrije radicalen, schadelijke moleculen die onze cellen aanvallen en beschadigen. Je vindt ze in druiven, groene thee, granen, groente en fruit. En ook in cosmetica.

We toeren langs de mooiste domeinen van Frankrijk en Californië voor de nieuwste producten.

Dior L'Or de Vie, Château d'Yquem, Premier Cru Classé Supérieur de Sauternes, Bordeaux

Een ronkende naam is Château d'Yquem, een van de meest exclusieve kastelen in Bordeaux, waarvan de wijnen in primeur al verkocht zijn nog voordat ze gebotteld zijn. Het domein is sinds 1999 in handen van luxeconcern LVMH, waartoe ook cosmeticamerk Dior behoort. Hoofdonderzoeker Patrice André had weet van de antioxidatieve werking van druiven en verdiepte zich jaren in de druivensoorten van het domein (sémillon en sauvignon), en de kennis van hun wortels, ranken, bladeren en pitten. "Om polyfenolen te vinden die in staat zijn de huid te beschermen en te herstellen, leek het ons logisch ons te concentreren op planten die beschikken over uitzonderlijke aanpassings- en herstelcapaciteiten." Hij vermoedde dat de wijnstokken van Château d'Yquem interessante resultaten zouden geven, gezien ze meer levenskracht vertonen naarmate ze ouder worden en een uitzonderlijke weerstand blijken te bezitten. Uit zijn onderzoek concludeerde hij dat uit ranken gewonnen polyfenolen een betere activiteit vertoonden dan polyfenolen uit druivenpitten. Op het moment van de snoei (winter), vlak voor de knoppen zich vormen, worden de ranken geoogst en blijven ze zes maanden rijpen vooraleer de polyfenolen worden onttrokken. Een complex van tien geconcentreerde moleculen met antioxiderende, beschermende en herstellende werking is het geheim van de twee producten : L'Extrait (15 ml : 405 euro), een serum dat een stralende, egalere teint ambieert, en La Crème (50 ml : 370,86 euro), dat zich concentreert op stevigheid en het vervagen van rimpels. Beide producten hebben een prijskaartje dat even 'groots' is als de beroemde millésimes van het domein.

Caudalie, Château Smith Haut Lafitte, Grand Cru Classé de Graves, Bordeaux

Mathilde en Bertrand Thomas, dochter en schoonzoon van de kasteeleigenaars, waren echte pioniers toen ze in 1994 Caudalie lanceerden, een verzorgingslijn op basis van druivenpitten. Vijf jaar later openden ze een vinotherapie-spa op het domein. Voor het nieuwe antivlekkengamma Vinoperfect, lieten ze zich inspireren door de 'tranen van de wingerd', de sappen die vrijkomen na de snoei van de wijnranken in januari en maart. Wijnplukkers gebruikten het om de rode vlekken op hun handen te vervagen en om de teint te zuiveren. Basisingrediënt van het gamma (serum, dag- en nachtcrème, 33 euro) is vinérifine, een natuurlijke molecule die de wijnrank helpt om zich te verdedigen tegen parasieten, maar ook tegen uv-stralen, droogte, koude en vervuiling. Een sterk antioxidant dat ook helpt om de vorming van vlekken tegen te gaan.

Druivengamma van L'Occitane, Domaine des Tuiles Bleues, Provence

In het dorpje Ansouis bevindt zich een familiebedrijf dat biologische muskaat- en alphonse- lavalléedruiven teelt. L'Occitane gebruikt het sap van de zwarte druiven voor het drainerende lichaamsverzorgingsgamma Soins Au Raisin. Het is geïnspireerd op een eeuwenoude Provençaalse kuurtraditie : enkele dagen alleen druiven eten om het organisme, dat vermoeid is door een te rijke voeding en een zittend leven, te reinigen. De producten zijn rijk aan vitaminen en mineralen, bevatten drainerende extracten van rodedruivenbladeren, voedende druivenpitolie en exfoliërend druivenpitpoeder. Ze stimuleren de bloedsomloop en helpen het overtollige vocht en afvalstoffen af te voeren.

Davi, Robert Mondavi Winery, Napa Valley, California

Ook 's werelds grootste wijnproducent, heeft een eigen verzorgingsgamma. Carlo Davi, kleinzoon van de beroemde wijnbouwer Robert Mondavi, lanceerde in 2004 een viertal producten, gemaakt met de beste druiven van het domein, geselecteerd volgens dezelfde principes als voor de grote Mondaviwijnen. Alleen de druiventrossen - witte voor de vrouwen, zwarte voor de mannen - worden gebruikt voor het basiscomplex Méritage (een term die verwijst naar de mix van druivensoorten die vereist is om een wijn te maken). Dat bestaat uit gegiste wijndraf, maar ook uit groene thee, wijnbladeren, rozemarijn en soja. De hoogste concentratie is voorbehouden voor Le Grand Cru, het sterproduct van het gamma, een dagcrème die negen uur antioxidatieve bescherming belooft. Deze luxueuze crème tegen veroudering (140 euro) is voorlopig alleen te krijgen in het Londense Selfridges of Bergdorf Goodman in New York.

www.daviskin.com

Uvavita, Niebaum-Coppola Winery, Napa Valley, California

De zoon van de beroemde regisseur Francis Ford Coppola houdt er verschillende carrières op na : Roman Coppola trad in zijn vaders voetsporen als regisseur, maakte zijn eigen wijn, die meermaals in de prijzen viel op de SF International Wine Competition en lanceerde in 1999 een verzorgingslijn. Uvavita betekent 'zaad van het leven' en is samengesteld op basis van de druiven van zijn vaders wijndomein. Om de producten te kopen, moet je voorlopig nog naar de Verenigde Staten, waar ze selectief verdeeld worden in enkele exclusieve zaken als Henri Bendel in New York en Fred Segal in Los Angeles.

www.uvavita.com

Door Isabelle Willot I Bewerking : Sofie Albrecht I Foto Heikki Verdurme