Deze herfst ruiken we naar fruit, bloemen, zoete kruiden en warme houtsoorten. Een overzicht van de nieuwste parfums, in vier trends.

Fruitcocktails voor fuifbeesten

Fruitige bloemengeuren zijn al jaren populair en blijven dat blijkbaar nog een tijd. Ze maken het leeuwendeel uit van de damesparfums, die met glamoureuze, toegankelijke geuren hun pijlen lijken te richten op party girls. Bling is duidelijk nog niet uit.

Carolina Herrera 212 Vip Are you on the list NYC (EDP 50 ml : 74,69 euro) roept de sfeer op van een exclusieve nachtclub in New York. Zowel door de naam als door het design en de geur : een zoete cocktail van fruit en bloemen, op smaak gebracht met vanille.

Fan di Fendi (EDP 50 ml : 77,11 euro) heeft een filmspotje dat zo op MTV kan, met uitdagend dansende meisjes in een blitse club. De geur zelf valt een pak preutser uit : een klassieke mix van fruit, roos en jasmijn. De basis van patchoeli en leer klinkt veelbelovend, maar pakt minder krachtig uit dan verwacht.

Ook Gucci Guilty (EDT 50 ml : 77,11 euro) lijdt aan hetzelfde sydroom : stomende reclamebeelden voor een braaf recept van fruit, bloemen en een zoete basis. De beloofde sensualiteit van amber en patchoeli – hét signatuuringrediënt van de Gucciparfums – komt uiteindelijk clean en transparant over.

Lady Million van Paco Rabanne (EDP 50 ml : 74,56 euro) werd gedoopt in hetzelfde ostentatieve luxebad als haar vriendje 1 Million, een zoete oosterse geur die het goed doet bij jonge mannen. Lady Million kreeg een diamantvormige flacon en een uitbundig parfum van witte bloemen, smakelijk fruit en zoete honing.

Moschino Toujours Glamour (EDT 50 ml : 58,50 euro) is een brave floriëntal, een kruising tussen een bloemige en een oosterse geur. Je ruikt meteen rode bessen, waarna het fleurige hart zich snel blootgeeft en uiteindelijk een glazuurlaagje krijgt.

Tommy Hilfiger Loud (EDP 40 ml : 39 euro) komt in dit rijtje het strafst uit de hoek. Meer rock-‘n-roll dan de all-American Tommy Girl, maar qua geur uiteindelijk even braaf en zelfs minder gecompliceerd : een eenvoudige ruggengraat van roos, waar lychee een zoete aftrap geeft, en patchoeli in de basis die voor wat tegenwicht zorgt. Bij de mannengeur zijn de verhoudingen omgekeerd : Loud for Men kreeg een structuur van (erg cleane) patchoeli met roos als accent. Input voor de geur kwam van de rockband The Ting Tings, die de song We’re not the same voor de campagne schreef. Ook andere generatie-Y-creatievelingen werkten mee aan het project, wat een coherent concept oplevert met een sterke link naar muziek.

Intimistische huidgeuren uit het boudoir

Naast het bloemengeweld zijn er opmerkelijk intimistische parfums die een Hamiltonachtige sfeer oproepen van pastels en diffuus licht. De iris leent zich perfect voor dit type geuren : een gesofisticeerde bloem met poederige, groene en violette aroma’s.

Serge Lutens koos er de perfecte naam voor : Bas de Soie (50 ml : 80 euro). De naam illustreert het intieme, ietwat koele huidparfum, dat de frisheid van hyacint combineert met de poederachtige, groene noten van iris. Ze versmelten tot een zachte huidgeur die sensueel maar nooit zwoel wordt.

Iris Ukiyoé (100 ml : 170 euro) van Hermès heeft dezelfde koele elegantie en geeft een mooi beeld van de veelzijdigheid van iris. De bloem manifesteert zich in eerste instantie van haar groene kant, onderstreept door bergamot en het bittere van citroen. Jasmijn en kruiden maken het hart warmer en bloemiger. Maar het blijft transparant, wordt nooit te poederachtig, bloemig of zoet.

Iris drukt ook zijn poederachtige stempel op Love, Chloé (EDP 50 ml : 76 euro). Dit parfum is geïnspireerd op de intimiteit van het schoonheidsritueel : de aroma’s van een luxueuze poederdoos en chique lipsticks die een spoor van roos en talk nalaten op de huid.

Minder groen, maar fruitiger is In The Mood For Love Pure van Ferré (EDT 50 ml : 54 euro), dat uitgesproken fruitaccenten in een traditioneel bloemenboeket verwerkt. Zoete perzik springt er meteen uit, peer en appel leiden zachte bloemen in, die verdampen op een basis van romig hout.

Even romantisch, maar evenwichtiger is Lanvins Marry Me (EDP 50 ml : 60 euro), waar zachte fruittoetsen mooi verweven zijn met witte bloemen.

Wie het graag wat sensueler heeft, kan Calvin Kleins Beauty (EDP 50 ml : 74 euro) proberen. Die verkent de lichte, zachte aroma’s van de lelie, zonder ooit brutaal of opdringerig te worden.

Cocoonen met vanille en amber

Parfums die afwisselend troost, nostalgie en sensualiteit bieden, zitten in de lift. De Amerikaanse Fragrance Foundation merkt op dat vooral damesgeuren winnen aan sensualiteit door amber, poederachtige ingrediënten en zonnige muskussoorten. Opvallend is ook het aantal lanceringen dat de veelzijdigheid van vanille illustreert : van zoet, balsemachtig tot kruidig.

Een mooi voorbeeld is Diptyque Eau Duelle (EDT 50 ml : 70 euro) dat het contrast tussen frisse kruidigheid en de warmte van vanille, vetiver en zwarte thee uitspeelt. Een sensuele geur die kan voor mannen én vrouwen, omdat hij meer inspeelt op de warmte en kruidigheid van vanille dan op het zoete.

Van Cleef & Arpels Midnight in Paris (EDT 75 ml : 60 euro) gebruikt vanille van zijn meest poederige kant. De geur begint fris-aromatisch met bergamot en rozemarijn, waarna zwarte thee en leer rokerige accenten geven aan de duidelijk oosterse basis. Droog cederhout en melkachtig sandelhout zorgen ervoor dat het parfum nooit te zoet wordt. Bedoeld voor heren, maar evengoed een aanrader voor vrouwen.

Nog een mannengeur waarin vanille niet geschuwd wordt, is The One Gentleman van Dolce & Gabbana (EDT 50 ml : 55 euro). Hij zet fris-fruitig in maar warmt snel op. Vanille roert zich tussen de kruiden, overheerst echter nooit en mengt zich stijlvol tussen droge houtsoorten.

Voor dames brengt Dior met Eau Sensuelle (EDT 50 ml : 65 euro) een bloemige variant op de vanilleversie Hypnotic Poison van eightiesicoon Poison. Vanille blijft aanwezig, maar wordt omringd met frisheid en bloemen voor een helderder parfum.

Koningin van de vanille is Guerlains Shalimar, dat een Ode à la Vanille (EDP 50 ml : 89,90 euro) uitbrengt, een damesparfum dat we ook ruimdenkende mannen durven aan te bevelen. De aanzet met frisse citrus is mooi gemarineerd in de typische, droge, poederachtige warmte. We vreesden voor een overdosis, maar kregen een boeiend palet van de diverse aspecten van vanille.

Yves Rocher Vanille Noire (EDP 50 ml : 53 euro) combineerde drie vanillesoorten om zijn zoete sensualiteit op verschillende manieren te benadrukken : nu eens honingachtig, dan meer karamel. De interpretatie van parfumeur Jacques Cavallier is mij iets te letterlijk, soms heb je zelfs de indruk een vanillestokje te ruiken.

Ook amber levert zoete warmte en sensualiteit, maar is minder culinair getint. Nichemerk Juliette Has A Gun verkende het amberthema al met Calamity Jane (EDP 50 ml : 75 euro), waar de droge, poederachtige aroma’s van iris, muskus en patchoeli voor de nodige pit zorgen. Met Not a Perfume (EDP 50 ml : 65 euro) gaat het merk veel verder. Dit non-parfum bestaat volledig uit ambroxan, het synthetisch alternatief voor ambergrijs, dat een romige warmte geeft. Klinkt origineel, maar is het niet : de Duitse parfumeur Geza Schoen bracht in 2008 al Molecule 02 uit, bij Escentric Molecules.

Estée Lauder Sensuous Noir (EDP 50 ml : 65 euro) is een donkere interpretatie van het zonnige Sensuous. Lauder noemt het een ‘houtig oosters’ parfum. Je ruikt eerst vooral zoete bloemen, opgewarmd door amber. Met een akkoord van ‘gesmolten’ hout wordt alles zachter. Vervolgens steekt een kruidige bloemigheid nog de kop op om te versmelten in de zoete warmte van amber en vanille.

Een boswandeling : hout en vetiver

Hout is een standaardingrediënt in mannenparfums, wegens zijn veelzijdigheid. Het kan oosters, poederachtig of melkachtig zijn (sandelhout), maar ook rokerig of naar aarde (vetiver) ruikend, of kamferachtig, mossig, kruidig groen (patchoeli), of droog (ceder). Vetiver zit nagenoeg in elk nieuw parfum dat gelanceerd wordt. Volgens de Amerikaanse Fragrance Founda-tion zijn vooral de warme houtnoten momenteel populair, omdat ze karakter geven, natuurlijk zijn en lang houden.

Ook bij damesparfums komt hout op, zij het voorlopig zelden in een hoofdrol, zoals bij mannenparfums het geval is. Givenchy deed een poging met Les Parfums d’Hiver (EDP 50 ml : 70 euro), Ange ou Démon kreeg een extra dosis sandelhout, en Very Irresistible droge cedernoten. Deze edities zijn warmer, maar blijven in de eerste plaats vooral bloemige composities. Ook Estée Lauders Sensuous Noir (zie hiernaast) pakt uit met een houtakkoord, dat het echter moet afleggen tegen de amber.

Voor de mannen is er meer keuze dit najaar. Mannen die niet zozeer karakter, dan wel een evenwichtige compositie zoeken waarin alles mooi versmolten is en niets uit de toon valt, hebben verschillende opties. Bleu de Chanel (EDT 50 ml : 56,96 euro) krijgt zijn ruggengraat van vetiver en hout, mooi ingepakt in citrus en mediterrane kruiden.

Bulgari Man (EDT 60 ml : 56 euro) is een transparante houtgeur met oosterse (amber) en groene (vetiver) accenten. Zorgvuldig bewerkt om alles zo licht en transparant mogelijk te houden.

Kenzo Homme Eau de Toilette Boisée (EDT 50 ml : 49,33 euro) kreeg dezelfde flacon en citrusachtige frisheid als de aquatische klassieker Kenzo Homme, maar dan zonder de zee-noten. Dit parfum ruikt groen en kruidig, tot in de basis van droog hout.

Chopard Noble Vetiver (EDT 50 ml : 57 euro) laat hout en vetiver van hun formeelste kant zien. Een pompelmoesachtige frisheid luidt een klassieke vetiver-houtstructuur in, met lederachtige toetsen.

Marc Jacobs Bang ! (EDT 50 ml : 57 euro) is – zoals de naam al doet vermoeden – minder subtiel. Een trio van pepers prikkelt de neus vanaf het eerste moment. Vetiver drukt zijn groene, kruidige stempel, waarna aromatisch hout boven komt. Wat overblijft, is een verslavende huidgeur (dankzij de muskus) met een patchoeliachtige finish en een vleugje tabak.

Door Sofie Albrecht – Illustraties Leen Van Hulst

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content