Licht als zijde, zacht als kasjmier. Fris en bloemig, met toch een zweem van mysterieuze sensualiteit. Geruststellend klassiek en tegelijk modern… Een stijl, een hele modefilosofie in een gestileerde flacon in de natuurtinten matgoud, duifgrijs en amber, zo zou je het eerste vrouwenparfum van Max Mara het best kunnen omschrijven. De manier waarop het tot stand kwam is typisch voor het bedrijf.

Luigi Maramotti : “Natuurlijk hadden wij al vaker voorstellen tot het uitbrengen van een vrouwenparfum gekregen. Maar als pure marketingstrategie, met name om de merkbekendheid te vergroten en meer royalties op te strijken, zei het ons niet veel. In de huidige joint venture hebben zowel wij als onze partner Cosmopolitan Cosmetics voordeel gehaald uit de ervaring in onze respectieve gebieden.”

Cosmopolitan Cosmetics is de prestigieuze parfumafdeling van het Duitse Wella, nu eigendom van Procter & Gamble. Een jonge ‘neus’, Daphne Bugey, draaide een jaar lang mee bij Max Mara. Ze dook in het laboratorium om stoffen en draden te observeren en aan te raken. Kasjmier en wol, maar ook zijde, linnen en katoen. Daarnaast bestudeerde ze het overwegend ‘natuurlijke’ kleurenpalet en de typische stijlelementen van de Max Mara-look : helderheid, de precisie van de lijnen, het gebruik van stiksels en knopen. Vervolgens zette ze zich aan het werk om al die elementen in geurnoten om te zetten. Maramotti : “Het hele proces van het concipiëren van de geur, de flacon en de verpakking zette er ons toe aan om de filosofie van het bedrijf, de waarden en de verwachtingen van de Max Mara-vrouw van heel dichtbij te bekijken. In zekere zin was het een soort wedergeboorte, een opladen van het enthousiasme voor alles waar Max Mara voor staat. Er is dan ook een sterke link tussen het parfum en de understated elegantie van onze kleren. Je kijkt naar de vrouw, niet naar haar kleren. Op dezelfde manier drukt de geur een evenwicht uit van vrouwelijkheid en persoonlijkheid.”

Max Mara, het parfum. Kopnoot : gember, plantensap en Siciliaanse citroen, het hart : orchidee, witte lelie en magnolia, de staart : muskus, exotisch hout en rietsuiker. De flacon, ontworpen door Thierry deBaschmakoff, is een gestileerde ode aan het vrouwelijk silhouet. Verkrijgbaar vanaf september in de winkels van Max Mara, parfumerieën en grote warenhuizen. Prijs : eau de parfum, vapo 90 ml, 79,50 euro, 70 ml 69,50 euro, 40 ml, 43,50 euro. Er wordt ook een aanvullende lijn verzorgingsproducten uitgebracht.

Tekst Linda Asselbergs l Foto’s Etienne Tordoir

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content