Van gezondheidsdrankje tot geurwater van talloze koninklijke hofhoudingen : de eau de cologne van 4711 heeft een bewogen geschiedenis achter de rug. Daar wordt een nieuw hoofdstuk aan toegevoegd met een nieuwe geur.

Een van de oudste geuren die je vandaag nog kan kopen, is ongetwijfeld de eau de cologne van 4711. Die werd in 1797 gemaakt door Wilhelm Muelhens, maar bestond al veel langer als het Aqua Mirabilis van enkele kartuizermonniken. Muelhens kreeg het geheime recept als huwelijksgeschenk en verzilverde het door het op grote schaal als gezondheidsdrankje te verkopen. Als Napoleon – overigens een grootgebruiker van het Keulse water – in 1810 een wet uitvaardigt die bepaalt dat alle geneeskundige recepten publiek gemaakt moeten worden, herpositioneert Muelhens het als een verkwikkende geur om het recept geheim te kunnen houden. Met succes : de elite verbruikt liters bij haar dagelijks toilet. Als de negentiende eeuw aanbreekt, vindt Muelhens het tijd om de rest van de wereld te veroveren, te beginnen met het Franse hof.

Een eeuw later wordt de portfolio uitgebreid met nieuwe geuren, die echter niet blijven bestaan. Na een lange pauze lanceert 4711 in 2009 een reeks van vijf colognes op basis van natuurlijke ingrediƫnten die Aqua Colonia worden gedoopt. Meteen begint men te broeden op een nieuw project om een symbolische datum te vieren : 4.7.11, de merknaam en tevens het huisnummer van Wilhelm Muelhens. Een parfum dat een brug moest slaan tussen het verleden en het heden.

Geen evidente uitdaging, het creatieproces verliep dan soms ook moeizaam. ?Meer dan twee jaar heeft het in beslag genomen”, vertelt Alexandra Kalle, huisparfumeur van de groep. ?De CEO wilde een geur die hij lekker vond, maar die ook in de smaak moest vallen bij zijn dochters Ć©n bij de raad van bestuur.” Er werd gespeeld met de naam en met de kleur-, design- Ć©n geurcodes van het origineel, aangepast aan de tijdsgeest. ?Het moest uniseks zijn, maar we wilden weg van het typische cologne-achtige”, vertelt Kalle. Dus zocht ze zachtere alternatieven voor de traditionele ingrediĆ«nten van eau de cologne. De minder scherpe frisheid van yuzu (Japanse citroen) vervangt de klassieke citrusnoten en wordt aangevuld met lychee en zwarte bes. Ook de ‘propere’ oranjebloesem werd ingewisseld voor sensuelere bloemen als pioenroos en heliotroop. In de houtbasis onderstrepen witte muskus en de vanilleachtige tonkaboon het melkachtige karakter van sandelhout. Het resultaat : een zachte, frisse geur die zich aanpast aan de huid en bijgevolg anders ruikt bij iedereen.

Nouveau Cologne (EDC 50 ml : 15,95 euro, badlijn vanaf 10,95 euro) is vanaf eind februari te koop in parfumerie en drogisterij.

DOOR SOFIE ALBRECHT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content