Weg van de onophoudelijke golf van nieuwe parfumlanceringen, bestaan er nog enkele rustige zekerheden. Eau Sauvage, een klassieker van Christian Dior, is 30 geworden. En maakt het goed.
...

Weg van de onophoudelijke golf van nieuwe parfumlanceringen, bestaan er nog enkele rustige zekerheden. Eau Sauvage, een klassieker van Christian Dior, is 30 geworden. En maakt het goed.Trui Moerkerke Eau Sauvage staat in België op nummer 5 in de hitparade van de best verkochte mannenparfums. Dertig jaar na de lancering kan je dat echt een prestatie noemen?, vertelt Christel Trösch, persverantwoordelijke bij de Parfums Christian Dior. ?In het succes van Eau Sauvage speelden vrouwen een belangrijke rol. Ze hebben het hun man niet alleen cadeau gedaan, maar ook zelf gedragen.? Toen neus Edmond Roudnitska in 1966 Eau Sauvage voor Dior creëerde, schreef hij een nieuwe bladzijde in de geschiedenis van de herenparfums. In de jaren 50 en 60 waren zoete en langhoudende geuren als Old Spice, Tabac Original en Brut zeer populair. Of eenvoudige eau de colognes. Roudnitska, ook de vader van de originele Femme van Rochas en van Diorissimo en Diorella van Dior, plaatste tegenover deze extreme geuren frisheid en subtiliteit. Eau Sauvage wordt in naslagwerken steevast omschreven als het prototype van de eaux fraîches. Het is een heldere, klassiek uitgebalanceerde en natuurlijk aandoende geur van citrusnoten, een aromatisch-kruidig akkoord en een theeachtige jasmijnnoot. Zeker dat bloemenelement was ongewoon voor een mannenparfum. Het bijna obligate lavendel was tot dan toe het enige dat kon. Zonder dat als doel voorop te stellen, componeerde Roudnitska met Eau Sauvage een uniseks parfum avant-la-lettre. ?Het was inderdaad een revolutionaire geur?, zegt de Belgische neus Olivier Decoster. ?Roudnitska heeft het lumineuze idee gehad om hedione, een abstract jasmijnelement, toe te voegen aan een basis van eau de cologne. Nu zit hedione in bijna alle mannenparfums. De hedione en echte jasmijn zorgden voor een mooie bloemennoot. Omdat vrouwen het parfum zo goed vonden, ontwierp Roudnitska in 1972 Diorella.? In 1984 bracht Dior Eau Sauvage Extrême uit. Sterker, maar minder fijn. In een interview met Weekend Knack 5 jaar geleden (Roudnitska is ondertussen overleden) legde hij uit waarom. ?Eau Sauvage Extrême is wat het is : sterker, virieler, opdringeriger. Voor de Amerikaanse markt was Eau Sauvage blijkbaar te fijn. Ik heb de formule veranderd uit pragmatisme, niet uit vrije wil. Ik wilde het manoeuvre zelf in banen leiden.? Maar Eau Sauvage werd in 1966 in Europa, en zeker in Frankrijk, meteen een succes. De reclamecampagne was voor die tijd ook zeer vernieuwend : tekeningen van de beroemde mode-illustrator René Gruau die de Eau-Sauvage-man voorstelden : net uit bad, net uit bed, in een kamerjas of bijna betrapt. Deze figuur, door Gruau met veel humor benaderd, kreeg zelfs een naam, Anatole. Ter gelegenheid van de dertigste verjaardag van Eau Sauvage, haalde Gruau Anatole nog eens boven. Als een kind van zijn tijd, draagt Anatole nu lang haar en heeft hij, een tikje wild, een luipaardboxershort aangetrokken. En er zijn nog meer verjaardagsgeschenken. Het gamma werd uitgebreid met een 200 ml vapo met verzilverde dop, met onbreekbare cognackleurige reisflacons en met een douchegel. De scheerproducten en deodorants kregen een metalen dop of stop. Bij Christian Dior hebben ze redenen om hun klassieker te koesteren. Christel Trösch : ?De jaarlijkse verkoop van Eau Sauvage, wereldwijd, staat voor 200 miljoen Belgische frank. In Frankrijk haalt Eau Sauvage het zelfs van ons succesnummer Fahrenheit.? Om de verjaardag van Eau Sauvage te vieren, vroeg Dior aan enkele Franse beroemdheden aan vrouwen, want vrouwen hebben stevig geholpen om van dit parfum een succes te maken hun visie op de geur in een foto weer te geven. 1. Mireille Darc plaatste eenDe Anatole van René Gruau in een 1996-versie.